Beurzen

Je beurs boosten met een online event: zo doe je dat

Jaarbeurs Studio

Er zijn verschillende manieren om je beurs te promoten en je bereik te vergroten. Een slim geïntegreerde strategie omvat onder andere social media, e-mailmarketing, blogs en natuurlijk een mediacampagne. Maar er is nog een slimme tool om je doelgroep warm te houden in aanloop naar jouw live event: het organiseren van een online event. Sr. Brand Marketeer Hadewych Versnel van Jaarbeurs legt de vijf hoofdredenen uit om een online event in te zetten voor je (vak)beurs.

Ze heeft meer dan 30 jaar ervaring in de beurzensector én gewerkt bij de twee grootste internationale beursorganisatoren. Als iemand weet hoe ze een merk moet neerzetten en uitbouwen, dan is het wel Hadewych Versnel. Ze is verantwoordelijk voor het vermarkten van vier toonaangevende vakbeurzen van Jaarbeurs en schrijft onder andere het campagneplan van de evenementen. Een van de onderdelen die daarin thuishoort: een online event. Dat heeft volgens haar vijf hoofdredenen.

  1. Aanjagen van interesse
  2. Autoriteit claimen
  3. Jaarrond engagement creëren
  4. Leadgeneratie van bezoekers en exposanten
  5. Inzetten als campagnemateriaal

Aanjagen van interesse

Inhoud is een van de meest belangrijke argumenten voor bezoekers om een (vak)beurs te bezoeken. Het moet inhoudelijk van hoge kwaliteit zijn, anders is het niet de moeite waard om het te bezoeken. Dat resulteert in een programma van verschillende onderwerpen en segmenten, binnen één hoofdonderwerp.

Hadewych: “Voor iedere bezoeker is een ander thema of segment interessant. Om al die verschillende bezoekers naar de beurs te trekken, is het belangrijk dat ze ook weten wát ze kunnen verwachten. Dat kun je doen door opinieleiders, journalisten, marktleiders, exposanten, onderzoekers en specialisten uit te nodigen voor een online event. Laat hen samen discussiëren over een specifiek thema. Laat ze vertellen met welke uitdagingen ze te maken hebben en wat zij op de beurs gaan bieden. Je kunt bij elk online event een ander onderwerp aansnijden, met andere experts.”

Autoriteit claimen

Als merk wil je gezien worden als de expert van dat onderwerp. Dat bereik je met thought leadership.

Hadewych: “Door de juiste mensen (opinieleiders, marktleiders, exposanten et cetera) uit te nodigen voor je online event, bind je content en inhoud aan je beursmerk. Je laat zo zien dat je als merk weet waar je het over hebt. En de vakbeurs is hét platform waar de bezoeker vindt wat die nodig heeft.”

‘Door markt- en opinieleiders uit te nodigen voor je online event, bind je content en inhoud aan je merk’

Ze nodigt ook regelmatig een journalist of influencer uit die alles van dit thema of deze sector weet. “Zij stellen de juiste vragen en brengen de discussie op gang. Daarnaast heb je kans dat ze zelf ook het online event delen in hun eigen netwerk, dit vergroot de exposure en wellicht de interesse in de beurs.”

Jaarrond engagement creëren

Hadewych Versnel
Hadewych Versnel: “Je kunt de beelden opknippen en gebruiken in je gehele beurscampagne”

Grote beurzen vinden vaak jaarlijks plaats, of zelfs één keer per twee jaar. Het betrokken houden van de doelgroep is daarom voor veel organisatoren een grote uitdaging. Een online event kan uitkomst bieden.

“Door een online event te organiseren waarbij experts praten over interessante onderwerpen, houd je de interactie levend”, stelt Hadewych. “Of beter gezegd: je geeft de doelgroep prikkels om uit te kijken naar het live event.”

Ook met de keuze van het medium versterk je de autoriteit van je event. Meekijken in teams is toch echt anders dan een online event in de Jaarbeurs Studio. Door de inzet van de studio krijg je een zeer professionele uitstraling, het lijkt meer op een tv-programma en dat versterkt ook je merk.

Leadgeneratie  van bezoekers en exposanten

Door in aanloop naar de (vak)beurs verschillende online events te organiseren, genereer je ook leads. Hadewych: “Wanneer je gesegmenteerd exposanten en bezoekers uitnodigt voor de online events, vergoot je de betrokkenheid. Dat is natuurlijk goed om bezoekers te werven – je geeft marktkennis weg en een voorproefje van wat er op de beurs te zien is. Daarnaast kan het zorgen voor extra aanmeldingen van nieuwe exposanten. Een potentiële exposant die bijvoorbeeld de top drie bedrijven uit de sector over de beurs hoort praten, wil dan niet achterblijven.”

Inzetten als campagnemateriaal

Volgens Hadewych is een serie online events uitermate geschikt voor het vertellen van het verhaal tijdens het hele beurstraject. “Zie het als een magazine dat periodiek uitkomt. Door online events te organiseren in de aanloop naar je event, creëer je een voorspelbare frequentie met een vast stramien en programma. Dit geeft je exposure in de juiste media.”

“Daarnaast is het online event natuurlijk fijn om in de hele campagne te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld verwachtingen over de beurs scheppen en toetsen, door in gesprek te gaan met kijkers. Ook kun je de beelden in stukken knippen en bijvoorbeeld gebruiken voor teasers en acquisitie.”

Opname online event in de Jaarbeurs Studio

Plug&Play studio

Zoek je een manier om je (vak)beurs digitaal te promoten en jouw doelgroep warm te houden naar aanloop van het event? Jaarbeurs heeft een de professionele studio waarin alles aanwezig is om een online event tot een succes te maken. Deze studio is Plug & Play ingericht. Het enige wat een organisator hoeft te doen is zich focussen op de inhoud.

 


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief