Zes basis standindelingen | Expovisie
Standontwerp

Zes basis standindelingen

Hoe beoordeel je een standontwerp? De communicatiekracht is een logisch criterium. Maar vergeet ook de praktische aspecten niet. De volgende zes basisvormen van stands, geven je de handvatten om ook die aspecten mee te wegen in de beoordeling van het standontwerp.

Torenstand

De torenstand bestaat uit een groot, hoog element in het midden, met een serie losse elementen er omheen. De toren is vaak voorzien van de bedrijfsnaam en/of boodschap. De losse standelementen doen dienst doen als balie, kiosk, productdisplay, cateringpunt of demonstratiestation.

In visueel opzicht is deze standvorm erg sterk. De stand trekt al van verre aandacht en de communicatie is van diverse kanten zichtbaar. De torenstand is met name geschikt als je verschillende productsoorten, divisies of merken onder één bedrijfsparaplu wilt tonen.

Nadeel kan zijn dat het centrale element een blokkade vormt. Daardoor is het voor bezoekers moeilijk om de connectie tussen verschillende bedrijfsboodschappen te zien. Ook kan het de standbezoekers naar de gangpaden drijven, waardoor andere bezoekers minder snel de stand in lopen.

 

Middelpuntstand

Kenmerkend voor een middelpuntstand is dat alles in de stand zo is neergezet dat alle aandacht naar één punt wordt getrokken. Bij deze stand staat één boodschap of product centraal.

De middelpuntstand werkt het best als je één product of boodschap presenteert. De boodschap of het product moet ook écht belangrijk en ‘spotlightwaardig’ zijn, anders werkt het averechts.

De kans dat de boodschap blijft hangen is bij deze standvorm groot. Door de aantrekkingskracht van het focuspunt lopen bezoekers makkelijk de stand op.

Houdt er rekening mee dat deze bezoekers de aandachtstrekker al gauw aan het oog van de overige beursbezoekers kunnen onttrekken.

 

Theaterstand

Het doel van de theaterstand is het geven of tonen van een presentatie. Meestal gaat het om een (half)open theateropstelling in combinatie met een gedeelte waar producten of informatiepunten staan uitgestald.

Bij de theaterstand gaat alle aandacht uit naar de presentatie. Die moet daarom zowel qua frequentie als inhoud voor bezoek en stopkracht zorgen. Het ontwerp van het theatergedeelte moet zodanig zijn dat het ook tijdens de pauzes aantrekkingkracht heeft.

Voordeel is dat beursbezoekers ‘onopvallend’ kunnen meeluisteren vanuit het gangpad. Een ondersteunende boodschap of visual op de (achter)wand van het presentatiegedeelte krijgt dan extra lang de aandacht.

Nadeel is dat de meeste mensen (ook die in ‘de zaal’ zitten) de neiging hebben om direct na afloop van de presentatie weg te lopen. Het is aan de standbemanners om deze collectieve vlucht te voorkomen. Het risico is groot dat de elders in de stand getoonde producten qua aandacht in de schaduw staan van het theater.

Zorg dat de achterkant van het ‘theater’ niet aan het gangpad grenst; zo’n dichte wand nodigt niet uit. Als het niet anders kan, zorg dan dat er een pakkende boodschap op te lezen of te zien is.

 

Clubstand

De clubstand is een gesloten of semi-gesloten stand met aan de buitenzijde ‘muren’ van bijvoorbeeld panelen of gordijnen. Deze layout wekt de nieuwsgierigheid van voorbijgangers op en creëert een mate van intimiteit.

In de stand moet iets bijzonders te zien zijn en/of moeten de bezoekers echt verwend worden. De verwachtingen bij een clubstand zijn immers hooggespannen. Deze standvorm wordt vaak gebruikt als hospitality stand.

Door te kiezen voor één of twee ingangen kun je toegangscontrole uitvoeren. De toegelaten beursbezoekers krijgen daardoor een VIP-gevoel. Het maakt het ook eenvoudiger om niet-interessante bezoekers af te wimpelen.

Door een routing aan te brengen kun je de standbezoekers automatisch langs alle focuspunten leiden. De buitenkant van de wanden zijn perfect om grote visuals en boodschappen op over te brengen, maar kijk uit dat het niet te druk wordt.

Het is geen standvorm die veel passanten naar binnen trekt. Veel beursbezoekers zijn geremd om een vrijwel dichte stand in te gaan.

 

Cirkelstand

De cirkelstand is een verzameling van vormen, activiteiten en elementen, waarbij de cirkelvorm de boventoon voert. Dit geeft de stand een hippe uitstraling. De stand nodigt de bezoekers uit om op onderzoek uit te gaan. Deze layout wordt vaak gebruikt door creatieve bedrijven of ondernemingen die een eigentijdse indruk willen maken.

In de cirkelstand is het mogelijk om diverse boodschappen over te brengen of producten te tonen. Aan de gangpaden heeft de stand geen obstakels, wat ‘m heel uitnodigend maakt. Vraag je wel af of deze moderne/creatieve standvorm bij jullie bedrijf, merk of product past.

Omdat alle elementen even belangrijk zijn is het lastig om een centraal focuspunt te creëren. Ook kan het zijn dat bezoekers op de stand begeleiding nodig hebben om alle boodschappen/producten onder ogen te krijgen.

 

Pleinstand

Bij een pleinstand zijn alle grote elementen (als die er al zijn) aan de zijkant geplaatst. Het midden van de stand biedt daardoor ruimte voor ontspannen gesprekken en het bekijken van producten. Als bezoekers de stand opkomen, worden ze omringd door jullie wereld, tegelijkertijd zijn ze ‘vrij’ om te komen en te gaan wanneer ze willen.

De kracht van deze standvorm zit ‘m in de open, luchtige structuur. Maak gebruik van die open ruimte en bedwing de neiging om die ruimte op te vullen.

De openheid en vrijblijvendheid van de pleinstand trekt veel bezoekers aan om een kijkje te nemen. Bezoekers kunnen zich in één oogopslag identificeren met het bedrijf of de producten. Zo niet, dan gaan ze weer. Op die manier vindt een natuurlijke selectie van geïnteresseerde prospects plaats.

Deze standvorm is qua bezoekersbewegingen wel lastig beheersbaar. De relatief royale omtrek maakt het voor bezoekers eenvoudig om ‘incognito’ naar binnen en naar buiten te lopen, zonder dat er contact ontstaat met de standbemanning. Omdat bezoekers naar het midden van de stand worden getrokken, zullen de daar gepresenteerde producten waarschijnlijk aan het zicht vanuit het gangpad worden onttrokken.

 

Let op!

Let op. De hier beschreven standvormen zijn basisvormen die in de praktijk weer diverse variaties kennen of gecombineerd worden toegepast. Maar bovenstaande kennis kan ook bij afwijkende standindelingen als leidraad dienen voor de praktische beoordeling van een standontwerp.