VSK 2010 overtreft verwachtingen - Expovisie

VSK 2010 overtreft verwachtingen

De resultaten van de VSK 2010, van 1 tot en met 5 februari in Jaarbeurs Utrecht, overtroffen de verwachtingen van zowel exposanten als bezoekers. Ook projectmanager Michiel Nijhuis was aangenaam verrast over de opkomst en de kwaliteit van de bezoekers. “Het was natuurlijk spannend wat de beurs zou doen in deze economische tijden,” zegt Nijhuis, “maar het is allemaal soepel verlopen. Het bezoekers- en exposantenaantal was hoger dan verwacht en wat belangrijker is: er zijn goede zaken gedaan.”
Hoog niveau bezoekers

Dit laatste heeft ongetwijfeld te maken met het niveau van de bezoekers: 50% was eind-of medebeslisser en 23% had een adviserende rol tijdens het beslisproces. Volgens Harold de Baar van HC Groep was dit goed te merken op zijn stand. “De VSK is voor ons absoluut beter dan voorgaande jaren,’’ verklaarde hij tijdens de beurs. ‘’We staan op een goede plek, de kwaliteit van het bezoek is uitstekend, we leggen veel nieuwe contacten en krijgen zeer gerichte vragen.” Ook Martin Roozendaal van Honeywell, winnaar van een VSK Award in de categorie Verwarming, had over aanloop niet te klagen. Op zijn stand heerste een gezellige, geanimeerde sfeer en het was net zo druk als tijdens een feest op vrijdagavond. “Het lijkt elke dag wel drukker te worden!”

Adem te kort

Het verkoopteam van Honeywell kwam bijna adem te kort om alle vragen van klanten en geïnteresseerde bezoekers te beantwoorden, maar iedereen had er zichtbaar plezier in. De goede sfeer onder exposanten was ook projectmanager Nijhuis niet ontgaan: “Wat me echt opviel tijdens de vijf beursdagen waren de positieve reacties. Juíst in deze tijd is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.”

Trend: duurzame energie

Toch viel ook de kwantiteit niet tegen. Nijhuis: “We hadden ingezet op 50.000 tot 55.000 bezoekers en uiteindelijk hebben we 57.122 mensen verwelkomd. Dat is een goed resultaat als je bedenkt dat we dit jaar minder exposanten hadden dan tijdens de vorige editie, een logisch gevolg van de wereldwijde economische recessie.” Het aantal exposanten kwam uiteindelijk uit op 477, ruim boven het streefaantal van 450. “De meesten hebben een goede beurs gedraaid,” vervolgt Nijhuis. “De start was rustig, mede door het slechte weer, maar dat is later helemaal goed gekomen.” Het viel Nijhuis op dat exposanten dit jaar nóg meer met duurzame energie bezig waren dan tijdens vorige edities, wat goed aansloot op de slogan van VSK 2010 ‘Waar passie en nieuwe energie samenkomen.’

Verwarming en CV ketels

“Wie geïnteresseerd is in duurzame oplossingen mag zijn wandelschoenen wel meenemen” zeiden ook bezoekers Peter en Corné. “Eigenlijk vind je wat dat betreft in iedere hal genoeg interessante deelnemers.”

Liefhebbers van sanitair konden tijdens VSK 2010 inderdaad hun hart ophalen, want naast de uitreiking van de Badkamer Design Awards werden dit jaar prachtige design wastafels gepresenteerd van studenten uit Aken. Hoewel het sanitair de interesse had van 43% van de bezoekers, mochten de segmenten verwarming (59%) en CV ketels (54%) zich in een nog grotere belangstelling verheugen. Dat is verklaarbaar omdat de meeste bezoekers van de VSK aangaven werkzaam te zijn in de installatiebranche.

Kick-off nieuwe campagne

Zo ook bezoekers Tonny Smits en Lambert van de Snepscheut van Burgers Ergon installatietechniek. Zij bezochten VSK vooral om hun kennis te verbreden en te verdiepen, van groot belang voor hun dagelijkse werk. “Het is goed om producten zelf gezien te hebben. We kijken natuurlijk naar innovaties, maar over het geheel wil je weten wat er speelt. Er zijn genoeg ontwikkelingen.” Beiden vinden het belangrijk om op de beurs leveranciers te ontmoeten. De VSK staat niet alleen voor het sluiten van orders, maar ook voor het aangaan en onderhouden van nieuwe en bestaande zakenrelaties. Dit wordt onderschreven door de meeste bezoekers.

Angelo Petrillo van Privo vatte het kort en bondig samen. “De VSK is de aftrap van een nieuwe periode van twee jaar. Hier laten we onze relaties zien wat we daarin gaan doen. Het is de kick-off voor onze nieuwe campagne en dé plek om nieuwe producten te introduceren. VSK is niet alleen voor ons een belangrijke beurs maar voor de hele branche.”