VSK 2008: Feest voor de branche | Expovisie

VSK 2008: Feest voor de branche

“Het is niet alleen een feestje, maar we schrijven ook keiharde orders. En fors ook.”  Exposanten hebben een topbeurs achter de rug, met een hoge waardering van de bezoekers. De 580 exposanten van VSK 2008 ontvingen gezamenlijk 65.635 bezoekers. Hiermee boekte de VSK een bezoekersrecord. Het was in ieder geval een beurs vol innovatie en inspiratie, want eenderde van de bezoekers zegt op de beurs nieuwe investeringsplannen te hebben gekregen. Bezoekers gaven de beurs een 7,5 als waarderingscijfer. De vakbeurs voor verwarming, sanitair, klimaatbeheersing en koudetechniek werd van 11 tot en met 15 februari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.“Het is niet alleen een feestje, maar we schrijven ook keiharde orders. En fors ook.”  Exposanten hebben een topbeurs achter de rug, met een hoge waardering van de bezoekers. De 580 exposanten van VSK 2008 ontvingen gezamenlijk 65.635 bezoekers. Hiermee boekte de VSK een bezoekersrecord. Het was in ieder geval een beurs vol innovatie en inspiratie, want eenderde van de bezoekers zegt op de beurs nieuwe investeringsplannen te hebben gekregen. Bezoekers gaven de beurs een 7,5 als waarderingscijfer. De vakbeurs voor verwarming, sanitair, klimaatbeheersing en koudetechniek werd van 11 tot en met 15 februari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. 

Beursmanager Aart Wisgerhof is meer dan tevreden. “We hadden vooraf ingezet op zestigduizend bezoekers. Dit aantal is ruimschoots overtroffen. Dit zegt iets over de dynamiek in de markt. Het is goed te horen dat 22 duizend bezoekers juist door hun beursbezoek nieuwe investeringsplannen hebben opgedaan. Overigens was een kwart van het bezoek al met duidelijke aankoopplannen naar de beurs gekomen. Een uitstekende score, die de tevredenheid over de kwaliteit van het bezoek nog eens onderstreept.”

Investeringen
De helft van de bezoekers beslist zelf, dan wel samen met een collega over investeringen. Eén op de vijf bezoekers adviseert bij investeringen. Een kwart van het bezoek zit in de directie of is lid van het managementteam. De interesse over het expositieprogramma is gelijkelijk verdeeld over het hele expositieprogramma.

Communicatiemanager Esther Osnabrugge van Geberit kijkt tevreden terug. “Het niveau van de bezoekers is hoog. Gesprekken zijn heel concreet  We hebben heel wat vervolgafspraken gemaakt. Voor commercieel directeur Rob van Veen van Vegro is de beurs één groot feest. Eens in de twee jaar krijgen we hier de kans om te laten zien wie we zijn. Het is niet alleen maar een feestje: we schrijven op onze stands ook keiharde orders. En fors ook. Van ons mag een beurs als deze elk jaar.”

  • 25 procent van de bezoekers zit in directie of management
  • 54 procent werkt bij een installatiebedrijf
  • 48 procent is eind- of medebeslisser
  • 22 procent heeft adviserende rol.

Directeur Mariek Engel van Gentle Vent weet zeker dat ze de volgende keer weer meedoet.  Beursdeelname dient meerdere doelen: het vergroten van de naamsbekendheid, relatie met bestaande contacten vergroten en nieuwe contacten leggen. “Gaat allemaal goed, ik schat de verdeling fifty-fifty. Ik eet ’s morgens extra veel, want door de drukte wil de lunch er nog wel eens bij inschieten. Ons succes geeft ook een heleboel energie. Direct na afloop van de beurs gaan we keihard aan de bak om alle contacten op te volgen.”

Veel orders geschreven
Exposanten geven desgevraagd aan veel orders te hebben geschreven. Ook Galvano. Dit bedrijf laat bij monde van Mark van Hoof, adjunct-directeur Marketing, weten ‘gewoon lekker werk te hebben gehad’. “Onze buitendienstmedewerkers waren constant in gesprek. De kwaliteit van het bezoek is hoog: we praten niet alleen, we schrijven ook behoorlijk wat orders. Ik kan nu al zeggen dat de beurs een goed resultaat heeft.”

Remeha viel met de publieks- en juryprijs van de VSK Awards 2008 tweemaal in de prijzen. Brandmanager Michel Oers formuleert het kort: “De kwaliteit van het bezoek is hoog. De gesprekken die we voeren zijn heel concreet en leveren heel wat vervolgafspraken op.”

Beursmanager Aart Wisgerhof constateert dat er heel wat business voor exposanten uit zal voortvloeien. “We weten uit ervaring dat tot een jaar na beurs de effecten voor exposanten merkbaar zijn. Dat zal nu niet anders zijn. Komt nog bij dat de VSK nog nooit zoveel bezoekers aan zich wist te binden. Hoewel het primair gaat om de business die er uit voortvloeit en we nooit mee zullen gaan in de hype van bezoekcijfers, is hier sprake van een ‘all time high record’. Nog belangrijker is de tevredenheid onder de bezoekers. En dat zijn ze in hoge mate, getuige het waarderingscijfer 7.5.”

Veel productinnovaties
 “Ik zie hier ontzettend veel productinnovaties”, zegt Luc Spin, directeur Care & Cure bij Imtech. Hij is zo’n tevreden bezoeker. “Zelf ben ik geen technicus, maar ik weet dat mijn technische collega’s die hier rondlopen er hun vingers bij aflikken.”
D. Sigmond van Albert Heijn kwam speciaal naar de beurs om zoveel mogelijk technische informatie op te pikken op het gebied van warmte en koudetechniek: “Eigenlijk is één dag veel te weinig. Als je gericht op zoek gaat, ben je zo twee, drie dagen verder.
Hans Hulleman, hoofd techniek van KMI: “Het gaat prima, want alles staat hier bij elkaar. En wie op deze beurs niet staat, telt gewoon niet mee. “

Tijdens de VSK is de VSK België gelanceerd. Deze vakbeurs wordt van 18 tot en met 20 november 2009 gehouden in Tour & Taxis in Brussel. Inmiddels is een kwart van de beschikbare vloeroppervlakte voor deze beurs in optie genomen.

De consumentenmanifestatie Baden in Holland die in het weekend van 16 en 17 februari plaatsvond trok 9.923 consumenten.

De bezoekcijfers van VNU Exhibitions worden geaudit door Ernst & Young Accountants.