Vrouw! trekt twintig procent meer bezoekers | Expovisie

Vrouw! trekt twintig procent meer bezoekers

De vijfde editie van de beurs Vrouw! die 9 tot en met 11 maart werd gehouden, heeft 20.669 bezoekers naar het WTC Expo in Leeuwarden gebracht. Dat is twintig procent meer dan vorig jaar, toen telde Vrouw! 17.327 bezoekers. Ook de bestedingen stegen. Met een gemiddelde besteding van € 74,50 per bezoeker gaven de vrouwen gezamenlijk ruim anderhalf miljoen euro uit op de beurs.De organisatie denkt dat het succes verklaard kan worden door verschillende factoren. "In tijden van recessie zijn uitjes dicht bij huis populairder dan ooit. En Vrouw! is ook echt een dagje uit", zegt beursmanager Anouk Kuperus. "Er is niet alleen veel te shoppen en te zien, maar ook te doen en te beleven. Die combinatie is helemaal goed. Je bent er niet in een paar uurtjes uitgekeken. Het is erg druk geweest, maar vrouwen krijgen bij ons niet dat massa gevoel wat bij grote beurzen vaak wel het geval is. Wat natuurlijk ook fijn is, is dat de exposanten goed verkopen. Dat maakt het voor iedereen leuk."

De actie waarbij alle bezoekers van de beurs gevraagd werd om nog goed bruikbare beautyproducten aan Fier te doneren is zeer geslaagd. Meiden en vrouwen die in de opvang van Fier verblijven, zijn op de vlucht voor geweld en verblijven op een anonieme plek. Ze zijn vertrokken zonder veel spullen mee te kunnen nemen. Kuperus: "Het inzamelpunt van Fier op de beurs werd bedolven onder tassen met verzorgingsproducten. Van alle producten worden manden samengesteld die binnenkort aan de vrouwen die bij Fier in de opvang zitten worden aangeboden."

Het thema van de beurs was 100% selfmade. Het selfmade plein dat dit jaar voor het eerst georganiseerd is en waar bezoekers aan konden schuiven voor workshops was de hele beurs lang druk bezet. De shows op het entertainment plein waren ook in trek. De grote Vrouw! modeshow – met dit jaar acht deelnemende partijen – werd drie keer per dag opgevoerd en was de grote publiekstrekker.