Voorjaarsbeurs: minder bezoekers, gelijke bedrijven | Expovisie

Voorjaarsbeurs: minder bezoekers, gelijke bedrijven

In totaal bezochten 6.677 bedrijven met 12.999 personen de Voorjaarsbeurs, die van zondag 2 t/m woensdag 5 maart 2008 werd gehouden op Trade Mart Utrecht, Nederlands grootste inkoopcentrum voor de detaillist. Dat zijn meer bedrijven, maar minder personen dan tijdens de Voorjaarsbeurs in 2007. Deze daling van het bezoekersaantal is in lijn met de buitenlandse beurzen. Niettemin deden veel exposanten goede zaken. De avondopening op maandag werd overwegend positief beoordeeld en verdient voortzetting. Op de beurs presenteerden ruim 700 exposanten, waaronder 200 gastexposanten, hun complete, meest actuele productaanbod op het gebied van mode, sieraden en woonaccessoires.In totaal bezochten 6.677 bedrijven met 12.999 personen de Voorjaarsbeurs, die van zondag 2 t/m woensdag 5 maart 2008 werd gehouden op Trade Mart Utrecht, Nederlands grootste inkoopcentrum voor de detaillist. Dat zijn meer bedrijven, maar minder personen dan tijdens de Voorjaarsbeurs in 2007. Deze daling van het bezoekersaantal is in lijn met de buitenlandse beurzen. Niettemin deden veel exposanten goede zaken. De avondopening op maandag werd overwegend positief beoordeeld en verdient voortzetting. Op de beurs presenteerden ruim 700 exposanten, waaronder 200 gastexposanten, hun complete, meest actuele productaanbod op het gebied van mode, sieraden en woonaccessoires. 

Bezoekersaantal Home & Living en Fashion
De Voorjaarsbeurs van Trade Mart Utrecht trok 6.677 bedrijven (12.999 personen). Zowel bij Home & Living als bij Fashion deed zich een daling van het bezoekersaantal voor. Niet onverwacht gezien de resultaten in Frankfurt en elders, wel teleurstellend. En in de ogen van veel exposanten een logisch gevolg van het teruglopend aantal detaillisten in hun branche. Voor winkeliers geldt dat zij zich meer en meer op andere manieren oriënteren, bijvoorbeeld via internet, maar ook dat zij door personeelsgebrek en koopzondagen moeilijker uit de winkel weg kunnen.
 
Bezoekersaantal vernieuwde Jewels & Watches
Drie weken voor de Voorjaarsbeurs trok de opening van het vernieuwde Jewels & Watches al zo”n 1.500 belangstellenden. Tijdens de Voorjaarsbeurs kwamen nog eens 2.163 juweliers een kijkje nemen. In vergelijking met de Voorjaarsbeurs 2007 zien we ook hier een daling van 20%. Binnen een maand heeft Jewels & Watches hiermee wel meer bezoekers getrokken dan in de eerste drie maanden van 2007. "De verhalen over Jewels & Watches hebben veel juweliers nieuwsgierig gemaakt. En tot nu toe zijn alle bezoekers uitermate enthousiast over het resultaat. De komende maanden verwachten we nog heel veel bezoekers uit de juweliersbranche die voor het eerst sinds lange tijd terugkeren naar deze beurs," aldus beursmanager Martijn Carlier.

Waarderingscijfers
De uitslagen van het bezoekers- en exposantenonderzoek zijn nog niet beschikbaar. Het exposantenonderzoek wordt nu verwerkt. Het bezoekersonderzoek is uitgezet via internet en loopt uitstekend qua respons. Op dit moment > 1.200 respondenten. Dit onderzoek wordt ook gehouden onder niet-bezoekers.

Verdubbeling aantal gastexposanten
Op de vorige Voorjaarsbeurs stonden alle gastexposanten nog bij elkaar in de Expozaal op de begane grond. Nu is een begin gemaakt met de segmentatie van de gastexposanten in Home & Living en Fashion. De gastexposanten Home & Living – in totaal maar liefst 130 bedrijven – presenteerden zich op hun eigen verdieping, Expo 7. Vanaf aankomende Najaarsbeurs vinden gastexposanten Fashion hun plek in de Expozaal op de begane grond. Daarmee krijgen ook zij de beschikking over een eigen beursvloer.

Trends 2008
Wat zijn de nieuwe trends op woongebied, wat mag er dit voorjaar niet in onze kast ontbreken en wat is ‘hot’ als het gaat om juwelen en gouden en zilveren sieraden? Het antwoord op al deze vragen vonden detaillisten en stylisten op afgelopen Voorjaarsbeurs. Op woongebied waren twee bijzondere mixen te zien: glamour en eco enerzijds en strak, eenvoudig design in zwart-wit-rood anderzijds. Natuurlijke materialen, met een ‘glamorous touch’. Metallics in stoere bruin- en kopertinten. Grof met heel fijn en met natuurlijke ingrediënten zoals sloophout, gerecyclede materialen en kurk. Wat speelgoed betreft geldt: merkloos is uit! Uitspringers zijn ‘mindgames’, elektronische muziekinstrumenten en knutselproducten. Het nieuwe modebeeld staat bol van de Oriëntaalse, Aziatische en Afrikaanse invloeden. Kleuren en patronen zijn voornamelijk dieren- en botanische prints, bloemen, stippen, ruitjes of geografische dessins. Dit in combinatie met grijze, beige, taupe, zwart, wit, bruin- en huidstinten. Extra buitenlandse flavour breng je aan met rood, oranje of grasgroen. En als leuke accessoire kies je voor een strooien hoed, leren tas, smalle riempjes, zonnebril, gouden sieraden, tulband, kittige sandalen of grote houten kettingen! Voor Jewels & Watches geldt ‘anything goes’. Wit- en roségoud zijn erg in trek. Vormen variëren van chunky schakels tot subtiele, kleine oorbelletjes. Lange colliers zijn opgebouwd uit meerdere kettingen en grote gouden ringen zijn voorzien van bolle, grote, cabuchon geslepen kleurstenen. Sterk in opkomst zijn de onopvallende luxe sieraden en horloges. De kwaliteit ervan moet blijken uit het draagcomfort of gebruiksgemak. Leveranciers van ‘echte’ sieraden zijn dus weer helemaal terug! Voor bijous blijft overigens volop plaats, maar dan naast het echte werk: goud, zilver, edelstenen en parels.

Welkom entertainment
Uiteraard stonden er ook tal van beursactiviteiten op het programma. Feestelijk gedekte tafels sierden de derde en vijfde etage. Op de derde etage kon men bij de firma’s RC Ritzenhoff Cristal B.V. en Maxwell & Williams de workshop glas beschilderen door Josien Broeren volgen en signeerden topkoks Ellemieke en Jeremy Vermolen hier hun nieuwste boek Zus & Zo, Koken op je eigen niveau! Op de vierde etage kon men bij Léon Schuijt kennis maken met de leuke, maar ook wel een beetje vergeten, hobby ‘het maken van een kartonnen bouwplaat’. Cocktails, limbodanseressen en toepasselijke muziek zetten de vijfde etage in het zonnetje! Hiermee verrasten de firma’s Eggink Verpakkingen en Nostalgisch Speelgoed bezoekers met hun allernieuwste producten. Tevens kon men bij Eggink Verpakkingen de creatieve, gezellige en leerzame workshop cadeau inpakken volgen. En voor wie van optimaal slaapgenot hield waren er drie leuk ingerichte kinderslaapkamers te zien. Ook kunstenaar Raymond Hoogendorp was van de partij. Zijn nieuwste creatie is Flub, een vis die ooit per toeval terecht kwam in wonderlijke wereld van Wonder Boven Onder Land. De stand van Whackytag op de zevende etage werd door Raymond volledig in stijl beschilderd.

Gratis toegang en kans op prijzen
Nog niet jaarkaarthouders maakten tijdens de Voorjaarsbeurs kans op mooie prijzen. Indien zij na afloop van hun beursbezoek hun gratis toegangsbadge inleverden konden zij extra voordelig een (VIP)jaarkaart kopen waarbij zij kans maakten op een diner voor twee of een weekendje weg naar Parijs, London, Milaan …. Voor een jaarkaart betaalde men € 15,- (i.p.v € 20,- ), en voor een VIP-Card € 55,- (i.p.v. € 60,-).

Moderniseringsprogramma
Trade Mart Utrecht ging dit jaar al van start met een nieuwe, eigentijdse huisstijl. Ook het bezoekregistratiesysteem en de toegangscontrole zijn gemoderniseerd. Naar verwachting kunnen detaillisten eind 2008 hun jaarkaarten online bestellen en afrekenen," zegt beursmanager Jurgen Pietersen. Daarmee wordt de service nog verder verbeterd. Plannen om na Jewels & Watches ook de andere etages te vernieuwen worden op dit moment besproken met de betrokken exposanten. Een aantal ingrijpende verbouwingen zullen de komende jaren zeker plaatsvinden. In de woorden van beursmanager Martijn Carlier: "Het aanbod beter presenteren, trends duidelijker neerzetten en de winkelier gastvrij ontvangen, dat zijn onze leidende principes. De verbouwing van Jewels & Watches was pas het begin.“

Trade Mart Utrecht
Trade Mart Utrecht is hét handelscentrum voor de Nederlandse detaillist en bestaat al ruim veertig jaar. Anno 2007 hebben ruim vijfhonderd exposanten hier een permanente showroom en jaarlijks bezoeken 90.000 inkopers Trade Mart Utrecht. Men komt niet alleen naar Trade Mart Utrecht om inkopen te doen, maar ook voor een totaaloverzicht van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Van woonaccessoires en keukengerei, gouden en zilveren sieraden, bijous en modeaccessoires, gadgets, wenskaarten, verpakkingen tot educatief speelgoed. Trade mart Utrecht bestaat uit acht verdiepingen. Trade Mart Utrecht organiseert jaarlijks een Nieuwjaarsbeurs, vier Jewels & Watches Events, Voor- en Najaarsbeurs Home & Living en Fashion en Sla uw Slag (uitverkoopbeurs). Zie ook www.trademart.nl