Urban Design | Expovisie

Urban Design

Begin april lieten 3.512 bezoekers zich inspireren op Urban Design, het vakevenement voor de openbare ruimte in Nederland. De bezoekers aan Urban Design houden zich bezig met het ontwerp, beleid of beheer van die ruimte. 

Begin april lieten 3.512 bezoekers zich inspireren op Urban Design, het vakevenement voor de openbare ruimte in Nederland. De bezoekers aan Urban Design houden zich bezig met het ontwerp, beleid of beheer van die ruimte. 

Exposanten toonden zich tevreden over het hoge beslissingsniveau van de bezoekers: driekwart is betrokken bij beslissingen volgens de eerste onderzoeksresultaten. Bezoekers zijn vooral afkomstig van de overheid en ontwerpbureaus. Maar ook onderwijs, wooncorporaties, projectontwikkelaars en toeleveranciers zijn vertegenwoordigd. Dit jaar werd er met Young Urban, dat zich richt op jeugd in de openbare ruimte, een bijzonder element aan toegevoegd. Veel beleidsmakers, ontwerpers en jongeren lieten op Young Urban horen dat er meer oog moet zijn voor de plek van jeugd in de buitenruimte. Vanzelfsprekend heeft Young Urban ook een eigen bezoekersdoelgroep getrokken, voornamelijk mensen die betrokken zijn bij het speelruimte- en jeugdbeleid. Overigens kwam de helft van het bezoek voor beide evenementen. Urban Design en Young Urban vonden plaats van 24 tot en met 26 april 2007 in Amsterdam RAI. 

Urban Design kende 170 deelnemers en daarmee was deze derde editie 30% groter dan de vorige. Dorien Sibbel, beursmanager: “We horen dat Urban Design een unieke plek inneemt. Hier kunnen alle partijen elkaar ontmoeten, informatie uitwisselen en ervaringen delen. Dat is nodig om te komen tot een goede, kwalitatieve openbare ruimte.”

Volgens Ton van Klooster, voorzitter Vereniging Stadsmeubilair, is Urban Design uitgegroeid tot hét ontmoetingspunt voor alle betrokkenen in de Nederlandse openbare ruimte. “Nergens ter wereld is een vergelijkbaar evenement te vinden. Dat geeft al aan dat wij hier bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuw vakgebied.” Van Klooster is bovendien zeer te spreken over de uitstraling van de beurs: “Het hoge visuele niveau, de ruimtelijkheid en bijzondere ambiance versterken de kwalitatieve opzet”.

Het nieuwe Young Urban werd georganiseerd in samenwerking met Jantje Beton en VNG in het kader van het netwerk Child Friendly Cities. Froukje Hajer van Jantje Beton is enthousiast over de eerste editie: “Bij de inrichting van de openbare ruimte voor jeugd moet niet het product, het bedrijf of het instituut centraal staan, maar het kind. Daarbij is het noodzakelijk dat alle betrokken partijen elkaar ontmoeten. In de dagelijkse praktijk gebeurt dat nog onvoldoende; op Young Urban komen ze wel in gesprek. En dat is voor velen een eye-opener.

De volgende Urban Design / Young Urban staat gepland van dinsdag 21 tot en met donderdag 23 april 2009 in Amsterdam RAI.

Jantje Beton SPOT uitgereikt aan 3 tienerprojecten
Drie projecten hebben tijdens Young Urban in Amsterdam RAI de Stimuleringsimpuls voor Projecten in de Openbare ruimte voor Tieners (SPOT) ontvangen. Het zijn Pannaveld uit Brunssum, ontwerpbureau Carve en de Maatjesclup uit Purmerend. Met de SPOT vraagt Jantje Beton meer aandacht voor deze specifieke groep jongeren in Nederland. Tieners tussen de 12 en 14 jaar worden vaak vergeten bij de inrichting van de openbare ruimte. De projecten ontvingen een klein geldbedrag dat kan worden aangewend om het project te starten, of om het project verder uit te bouwen.

De jury: “De Maatjesclup uit Purmerend ontving de eerste prijs voor een prachtig voorbeeldproject waarbij tieners op een aansprekende wijze samen leren en tevens het gat tussen speeltuin en hangplek opgevuld wordt. Tweede prijswinnaar, ontwerpbureau Carve, ontving de prijs vanwege drie ingezonden ontwerpen: creatieve ontwerpen die tieners een vaste plaats geven in de openbare ruimte. Het Pannaveld te Brunssum ontving de derde prijs. Dit project werd uitgekozen vanwege de rol die bewoners in het geheel gespeeld hebben en de manier waarop ze met betaalbare voorzieningen gerealiseerd hebben.” Jantje Beton heeft de SPOT in het leven geroepen om aandacht te geven aan deze ‘vergeten’ leeftijdsgroep. Hiermee richt Jantje Beton zich op ontwerpers en beleidsmakers uit de ruimtelijke ordening en op professionals die vanuit welzijn, onderwijs, volksgezondheid en verkeersveiligheid invloed hebben op het lokale jeugd- en speelruimtebeleid. De tieners vragen om speciale aandacht als het gaat om vrije tijdsbesteding, maar ze worden vaak vergeten in het ontwerp.

Kralingseplas Rotterdam: Beste Openbare Ruimte van Nederland
Op Urban Design is de Stedelijk Interieur Waardering, de prijs voor de beste openbare ruimte van Nederland, uitgereikt aan de Kralingseplas in Rotterdam. Volgens de jury is het project een voorbeeld van hoe je met vakmanschap en toewijding een hele goede openbare ruimte kunt maken. De Kralingseplas sprong er voor de jury positief uit vanwege de intensieve samenwerking tussen ontwerper, beheerder en gebruikers van het gebied. De Kralingseplas en het bijbehorende bos werden in 1939 opgeleverd, de eerste plannen stammen al uit 1911. Dat is ook het bewijs dat een goed ontwerp de tijd weerstaat.

Aan de eindronde van de Stedelijk Interieur Waardering deden vier projecten mee. Deze waren door een vakjury, bestaande uit 17 openbare-ruimte-professionals, gekozen uit een longlist van 52 projecten. De andere genomineerden waren Het Cultuurpark Westergasfabriek in Amsterdam, de binnenstad van Breda en het Griftpark in Utrecht. Initiatiefnemer van de prijs is het vakblad Stedelijk Interieur.