UFI maakt winnaars ICT en Operations Awards bekend

De UFI Operations Award 2012 is gewonnen door de Spaanse beurslocatie Fira de Barcelona. De UFI ICT Award ging naar Messe Frankfurt. De winnaars werden gekozen tijdens de `UFI Focus Meetings`, die op 26 en 27 april in Utrecht werden gehouden. Nadat per categorie drie genomineerden hun case hadden gepresenteerd, bepaalde het aanwezige publiek wie er met de awards naar huis ging.De ICT Award ging dit jaar over de succesvolle implementatie van een app voor de mobiele telefoon. Messe Frankfurts winnende app brengt on- en offline media samen in één mediapakket. De app is al geimplementeerd in vijftien Messe Frankfurt-events. De app gidst de gebruiker door praktische informatie inclusief plattegronden, zoeken naar exposanten, maar ook met social media community building en een overzicht van de diverse servicepunten binnen de locatie.

De reden dat Fira Barcelona de UFI-prijs in de wacht sleepte, was de implementatie van een succesvol quality management systeem, gebaseerd op klachtenmanagement. Het doel van het programma was om het aantal klachten op het gebied van ´exhibitior services sales´met tachtig procent te elimineren. Daarbij moest de tevredenheid bij de exposanten bewijsbaar worden verhoogd, evenals de productiviteit bij de klantenservice. Het programma maakte inzichteiljk dat de meeste klachten te maken hadden met standbouw, gevolgd door meubilair en stroomvoorzieningen. Met al deze gegevens ontwikkelde Fira de Barcelona een ´ServQual Model´ waardoor sneller op zaken kan worden ingespeeld en waardoor de tevredenheid bij zowel klanten als medewerkers aanzienlijk is verhoogd.