TP Vision Europe September online Launch verkozen tot beste beurs | Expovisie
TP Vision Europe September online Launch

TP Vision Europe September online Launch verkozen tot beste beurs

De beste beurs van Nederland is TP Vision Europe September online Launch, met als opdrachtgever TP Vision Europe en verantwoordelijk evenementenbureau Verwiel – the creative agency. Zij wonnen de Gouden Giraffe Event Award 2019/2020 in de categorie Beurzen.

Alternatief voor IFA

TP Vision Europe nodigde verspreid over 9 dagen zo’n 1.200 journalisten en 1.800 Europese retailers uit voor een virtuele deelname aan haar beurs om hen op een inspirerende en persoonlijke wijze te informeren over de nieuwste producten. De doelstelling was om tenminste hetzelfde aantal journalisten en retailers te bereiken dat normaliter op IFA Berlin werd bereikt.

In plaats van de 500 journalisten die gewoonlijk op de persconferentie tijdens de IFA afkomen, werden nu zo’n 1.200 journalisten bereikt op de dag van de online persconferentie. Tevens werd de video van de persconferentie in de weken daarna meer dan 5.500 keer bekeken. Bij de retailsessies tijdens de TP Vision Europe September online Launch werden eveneens betere resultaten behaald dan tijdens een ‘normale’ IFA in Berlijn.

Ook online events

In totaal vielen 13 evenementen in de prijzen bij deze editie van de Gouden Giraffe Event Awards. De awards voor de beste zakelijke evenementen in Nederland werden vorig jaar in verband met corona uitgesteld en dus waren er dit jaar prijzen voor evenementen uit zowel 2019 als 2020. Ook mocht de vakjury dit keer in de 6 categorieën ook awards uitreiken voor online events.

Robin van Leeuwen van organisator EventBranche.nl: “De Gouden Giraffe Event Awards hebben dit jaar een branche waar de klappen zo hard zijn aangekomen, de rug weer laten rechten en tegelijkertijd meteen weer de nek uit laten steken als het meest impactvolle marketing- en communicatiemiddel.”

70 deelnemers

Er deden deze editie 70 evenementen mee. Die werden in een online traject en na online pitches beoordeeld door de 17-koppige vakjury. Die jury bepaalde 10 winnaars.

Daarnaast werden er twee publieksprijzen voor creativiteit vergeven, waarvoor ruim 8.000 mensen hun stem uitbrachten. Er was een prijs voor een evenement binnen de RIVM-maatregelen en een prijs voor een evenement voorafgaand aan de lockdown. De winnaars zijn respectievelijk Project Playground met 11 procent van de stemmen en Singles Beach Festival met 13 procent van de stemmen.

En tot slot werd de winnaar van The Next Generation award bepaald door 17 studenten van HU, HKU, HAN en Tio. Die gaven de prijs aan Play for Power, georganiseerd door in opdracht van Nederlandse Spoorwegen.

Drive Thru

DeFabrique was vrijdag 30 april omgebouwd tot de Gouden Giraffe Drive Thru waar de inzenders en opdrachtgevers van de 70 cases doorheen reden en onderweg te horen kregen of ze tot de finalisten behoorden. Vanuit hun auto konden zij kennis nemen van alle andere inzendingen en kregen ze een heuse belevenis voorgeschoteld met onder meer een heerlijke hamburger voor onderweg en aan het eind een ode voor iedere case.

De 13 prijswinnaars van de Gouden Giraffe Event Awards 2021 kregen de afgelopen dagen allemaal de giraffe op de stoep afgeleverd. Twee awards werden overhandigd aan D&B Eventmarketing, dat zowel met een fysiek als online evenement de winst pakte in de categorie Relatie en Community Events.

Special Mentions

Voor het eerst sinds jaren heeft de Gouden Giraffe jury naast het benoemen van de prijswinnaars ook drie Special Mentions vergeven. Die eervolle vermeldingen zijn alle drie voor evenementen die in de pandemie van grote waarde zijn geweest voor het op de kaart zetten en uitdragen van de eventbranche. Ze boden hoop, perspectief en deden dat met Giraffe-waardige concepten en trajecten.

Het gaat om LIVE AGAIN! van Smith Communicatie in samenwerking met Fokker Terminal en Mood4Food, Code Rood door Eventplatform en NXTMICE – State of the industry – van Postillion Hotels.

De winnaars

Hier een opsomming van de 13 winnaars van Gouden Giraffe Awards, met een links naar de case-beschrijving op Eventbranche.nl:

Categorie Beurzen

TP Vision september online launch event
Opdrachtgever: TP Vision Europe
Bureau: Verwiel – the creative agency

 

Categorie Congressen & Kennis Events

European Meetings & Events Conference 2019
Opdrachtgever: Meeting Professionals International (MPI)
Inzender: MPI Nederland

Winnaar online / hybride

World Press Freedom Conference (WPFC) 2020
Opdrachtgever: UNESCO & Koninkrijk der Nederlanden – ministerie van Buitenlandse Zaken
Bureau: WORLDFORUM The Hague

 

Categorie PR & Mediawaarde

Reveal Lightyear One
Opdrachtgever: Atlas Technologies BV / Lightyear
Bureau: Plugged Live Shows

Winnaar online / hybride

Opening Pilgrimjaar Leiden 400
Opdrachtgever: Stuurgroep Leiden400
Inzender: Leiden Marketing

 

Categorie Brand Events

Brasserie 2050
Opdrachtgever: Rabobank
Inzender: The Food Line-up

 

Categorie Interne Events & Teambuilding

Zorg voor Morgen Festival
Opdrachtgever: Fundis
Inzender: idtv+

 

Winnaar online / hybride

Eurekaweek
Opdrachtgever: Erasmus Universiteit Rotterdam – CvB
Inzender: BEE-agency

 

Relatie & Community Events

The Roche Dialogues
Opdrachtgever: Roche
Inzender: D&B Eventmarketing

 

Winnaar online / hybride

Lely Future Farm Days 2020
Opdrachtgever: Lely
Inzender: D&B Eventmarketing

 

Publieksprijs Creativiteit

Pré corona-lockdown event

Singles Beach Festival
Opdrachtgever + inzender: VillaVibes

 

Event met COVID-19 restricties

Project Playground
Opdrachtgever + inzender: Boozed (initiatiefnemer), Sugar City, Sugar City Events, Bazelmans, Hete Peper, Plugged Live Shows, The Fireflies, Evite en overige partners

 

The Next Generation Award

Play for Power
Opdrachtgever: Nederlandse Spoorwegen
Inzender: ID310 (inmiddels The Groundbreakers)