TEFAF bevestigt solide kunstmarkt | Expovisie

TEFAF bevestigt solide kunstmarkt

TEFAF Maastricht 2009 (13-22 maart 2009) vindt plaats in wereldwijd turbulente tijden. Na de succesvolle veiling van Yves St. Laurent in Parijs waren alle ogen meer dan ooit op Maastricht gericht. Gezien de omstandigheden zijn er verrassend veel verkopen gerealiseerd. Tot de belangrijkste behoren een pastel van Degas, een levensechte sculptuur van Duane Hanson, een paar manshoge Chinese porseleinen vazen en een schilderij van Gustave Moreau.TEFAF Maastricht 2009 (13-22 maart 2009) vindt plaats in wereldwijd turbulente tijden. Na de succesvolle veiling van Yves St. Laurent in Parijs waren alle ogen meer dan ooit op Maastricht gericht. Gezien de omstandigheden zijn er verrassend veel verkopen gerealiseerd. Tot de belangrijkste behoren een pastel van Degas, een levensechte sculptuur van Duane Hanson, een paar manshoge Chinese porseleinen vazen en een schilderij van Gustave Moreau.

 

TEFAF wordt wereldwijd gezien als de meest toonaangevende kunst- en antiekbeurs, die aantrekkingskracht uitoefent op belangrijke internationale verzamelaars, musea en instellingen op alle verzamelgebieden. Conservatoren van ondermeer het Metropolitan Museum, het Louvre, het British Museum, het Prado en de Hermitage bezochten TEFAF. Het is dè beurs voor serieuze kunstkopers. De deelnemers brengen topstukken, recente ontdekkingen, marktfrisse, zeldzame en ongewone objecten, met sterke verkopen als resultaat.

 

Antiquiteiten en Objets d”Art, de grootste sectie op TEFAF, biedt een breed scala aan decoratieve kunsten. Aziatica is traditioneel sterk aanwezig zoals de vele verkopen bevestigen. Een Franse verzamelaar kocht bij Blitz Chinese Ceramics & Works of Art uit Amsterdam, een zeldzame bronzen buffel, 9de eeuw v. Chr. Jorge Welsh Porcelain & Works of Art, Lissabon, meldde veel nieuwe klanten en verkopen. Zo kocht een Chinese verzamelaar een paar manshoge Chinese famille rose vazen uit circa 1750. Hetzelfde geldt voor Luis Alegria uit Porto, die ondermeer een zeldzame blauw-witte kan uit de Jialong periode (1522-1566) heeft verkocht.

 

Ook Koopman Rare Art, Londen, meldde een groot aantal nieuwe klanten. Zilver lijkt volgens deze deelnemer een veilige belegging in deze tijd. Onder de verkopen een uitzonderlijk grote verguld zilveren tazza uit 1701. F. Payer Kunsthandel, Zürich, verkocht een kokosnootbeker uit 1670 van Johann Georg Burchhardt sr. en bij Helga Matzke, Grünwald, gingen twee belangrijke 18de-eeuwse terrines uit Augsburg naar een Europese verzamelaar.

 

Diverse juweliers rapporteerden eveneens goede verkopen, in het bijzonder van gesigneerde stukken. Zo verkocht Epoque Fine Jewels uit Kortrijk een door Lalique gesigneerde art nouveau kam, gedecoreerd met drie nimfen, aan een Amerikaanse verzamelaar. Bij A. Aardewerk Antiquair Juwelier, Den Haag, kocht de Koning Boudewijn Stichting uit Brussel een unieke haarkam van Phillippe Wolfers.

 

In de sectie Klassieke Oudheden en Egyptische Kunst verkocht Royal-Athena Galleries, New York, een monumentaal hellenistisch marmeren hoofd van Aphrodite aan een Spaanse verzamelaar voor meer dan €200.000. Bij de Londense handelaar Rupert Wace ging een Aphrodite voor ruim €400.000 naar een Amerikaan.

 

Ook meubelen waren in trek op TEFAF. Een Europese verzamelaar vond bij Mallett, Londen, een George III mahoniehouten bibliotheek uit 1775, terwijl H. Blairman & Sons, Londen, de verkoop noemde van een stoel van Charles Rennie Mackintosh. Voor het eerst dit jaar werd design in een eigen sectie ondergebracht: TEFAF Design. Dit illustreert het belang van deze discipline. Sebastian + Barquet, New York:“Het is opwindend dat design op zo’n prestigieuze beurs een gelijkwaardige positie inneemt ten opzichte van de traditionele disciplines. De toevoeging van 20e-eeuws design maakt TEFAF compleet.” Het Carnegie Museum verwierf bij Galerie Ulrich Fiedler, Berlijn, een stoel van Michel Thonet, 1836-40.

 

Handelaren in de sectie Schilderijen, Tekeningen en Prenten omschreven de verkopen als substantieel, een teken van de kracht van de markt. Tot de verkopen behoort Toilette matinale bij Dickinson uit Londen, een prachtige pastel van Edgar Degas uit 1864, een van de weinige gedateerde. Jean Francois Heim, Parijs, verkocht Hercules and the Stymphalian Birds van Gustave Moreau aan een Amerikaanse collectionneur. John Mitchell Fine Paintings, Londen, verkocht De bekering van St. Paulus van Sebastien Bourdon, een van de meest raadselachtige Franse schilders uit de 17de eeuw. Bij Kunsthandlung Helmut H. Rumbler, Frankfurt am Main, ging Francesco de Goya’s complete serie La Tauromaquia, bestaande uit 33 bladen, voor circa €300.000 naar een Europese verzamelaar.

 

Fotografie vormt dit jaar een nieuwe discipline binnen de sectie Moderne Kunst. De nieuwe deelnemer Galerie Kicken, Berlijn, verkocht meerdere foto’s: ‘We zijn verguld met ons debuut op deze prestigieuze beurs. We hebben veel kunstkenners ontmoet die weten waar ze over praten. Die vormen de ruggengraat van de internationale kunstmarkt.” Andere verkopen in deze sectie zijn Concetto Spaziale (noir), 1962, van Lucio Fontana, bij de Parijse deelnemer Galerie Odermatt-Vedovi. Dit werk ging naar een Duitse verzamelaar. Ben Brown Fine Arts, Londen, verkocht La Recherche de l’Absolu uit 1966 van de Belgische surrealist René Magritte. Het Scheringa Museum voor Magisch Realisme kocht bij Van de Weghe Fine Art uit New York, Man on a Bench, 1977, van Duane Hanson. De vraagprijs bedroeg €550.000.

 

Aan de tweede editie van TEFAF Showcase namen zeven jongere kunst- en antiekhandelaren deel. Alexis Renard, specialist in Islamitische kunst en etnografica uit Parijs, was zeer tevreden over zijn deelname: “De sfeer op TEFAF is fantastisch, er gaat een enorme dynamiek van uit. Het merendeel van mijn verkopen is aan nieuwe klanten geweest.”

 

Met nog twee dagen te gaan is het bezoekersaantal 8,16% lager dan vorig jaar. De belangstelling van musea was zoals altijd indrukwekkend met vertegenwoordigers van meer dan 180 musea uit 29 landen. Zij kochten of reserveerden vele belangrijke objecten. Diverse Amerikaanse en Europese musea brachten groepen donateurs naar de beurs. De eerste acht dagen landden er meer dan 130 privévliegtuigen op Maastricht – Aachen Airport. Voor het einde van de beurs worden er nog meer verwacht.

 

TEFAF Maastricht vindt in 2010 plaats van 11-21 maart in het MECC (Maastricht Exhibition & Congress Centre) in Maastricht.

 

AXA Art is hoofdsponsor van TEFAF 2009

AXA Art is de wereldleidende kunstverzekeraar met verzekeringen op maat voor een brede waaier van cliënten, van de beginnende tot aan de meest gerespecteerde verzamelaars van de wereld, kunstenaars, musea, galerijen, internationale leningen en tentoonstellingen. AXA Art is hoofdsponsor van TEFAF 2009. www.axa-art.com