’t Is bar met de horecabeurzen | Expovisie

’t Is bar met de horecabeurzen

Commentaar van Misset Horeca over Bar:nl Na de derde editie van deze trendy horecabeurs, gericht op grand café discotheken en andere trendy drankgebruiklokalen, schrijft Sander van Werkhoven over het succes. Meer bezoekers de eerste dag alleen al dan de hele editie van een jaar daarvoor. En kwalitatief uitstekende bezoekers, veel eigenaren van clubs en lounges, strandtenten en cocktailbars. Het moet wel leiden tot jaloerse blikken van de enkele kilometers verder gelegen organisatoren van RAI en Horecava.

Commentaar van Misset Horeca over Bar:nl Na de derde editie van deze trendy horecabeurs, gericht op grand café discotheken en andere trendy drankgebruiklokalen, schrijft Sander van Werkhoven over het succes. Meer bezoekers de eerste dag alleen al dan de hele editie van een jaar daarvoor. En kwalitatief uitstekende bezoekers, veel eigenaren van clubs en lounges, strandtenten en cocktailbars. Het moet wel leiden tot jaloerse blikken van de enkele kilometers verder gelegen organisatoren van RAI en Horecava.

Citaat: Tijdens de laatste editie van de Horecava bleven grote stukken beursvloer onbenut. Door een leegloop aan beursmanagers, is op dit moment bovendien niet duidelijk wie de kar gaat trekken voor de editie van 2007. De focus lag afgelopen jaren te veel op de meters en er is te weinig nagedacht over hoe de beurs weer attractief en onderscheidend kan worden gemaakt. Een schone taak voor de horeca-ambassadeur, waar naar de RAI op zoek is.

En: De tijd van enorme hallen met rijen stands kon wel eens tot het verleden behoren. Leg dat maar eens uit aan een werkgever die beschikt over 87.000 te vullen vierkante meters.

Je ziet de concurrentie al meesmuilen. Maar in hetzelfde nummer van Misset Horeca haalt grand cafes-eigenaar Khalid Oubaha op zijn beurt als doelgroeper van Bar:nl- ook fel uit naar die trendsettende beurs voor de innovatieve horeca. Citaat samengevat: In plaats van een stap vooruit deed de beurs in zijn ogen twee stappen terug. Veel dezelfde stands, Coca Cola met een standaard stand, een kassaboer met gewone kassas, niets nieuws of innoverends. Niet één, maar zes wodka stands, alsof dat de drank van het komend seizoen is.

En letterlijk: Ik vind dat je met zon beurs de standhouders moet verplichten een innovatief ontwerper te nemen. Iemand die durft.Ook moeten ontwerpen vóór plaatsing worden goedgekeurd.

En: Ik heb de behoefte aan een concepthorecabeurs, waar ik wordt uitgedaagd en waarvoor ik met alle liefde entree zou willen betalen. Nu maar hopen dat we Bar:nl volgend jaar niet opnieuw moeten verlaten met frikadellen en vetlucht.

Twee commentaren. Van een vakjournalist en van een kernbezoeker uit het vak. De een geniet al van de afwijkende pracht en praal van Bar:nl als onderscheidend van standaard horecabeurzen, de ander ergert zich aan het uitblijven juist van trendy stands. De journalist meet succes af aan bezoekersaantallen en kwantitatief aanbod van exposanten, de ander ziet vooral veel van hetzelfde en mist visie van de organisator op concept en inhoud.

Zelden zoveel waarheden in twee ogenschijnlijk tegengestelde columns gelezen. Om over na te denken voor iedereen in het beurzenvak.