Succesvolle MOTORbeurs | Expovisie

Succesvolle MOTORbeurs

Of motorrijden momenteel populair is? Dat bewijs is wel heel duidelijk geleverd tijdens MOTORbeurs Utrecht 2009. Maar liefst 102.992 motorenthousiasten bezochten de zilveren editie van deze waanzinnig populaire manifestatie, van 26 februari tot en met 1 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit bezoekcijfer is een absoluut hoogtepunt en een forse stijging van 16% ten opzichte van vorig jaar (ruim 89.000).Of motorrijden momenteel populair is? Dat bewijs is wel heel duidelijk geleverd tijdens MOTORbeurs Utrecht 2009. Maar liefst 102.992 motorenthousiasten bezochten de zilveren editie van deze waanzinnig populaire manifestatie, van 26 februari tot en met 1 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit bezoekcijfer is een absoluut hoogtepunt en een forse stijging van 16% ten opzichte van vorig jaar (ruim 89.000).

Zondagmiddag kon Vincent de Bruijne uit Vlaardingen worden verwelkomd als 100.000ste bezoeker. Hij kreeg namens Honda Nederland en HT Rally Raid een vijfdaagse volledig verzorgde, exclusieve reis naar Tunesië aangeboden. De gelukkige winnaar gaat met een kleine groep van maximaal zes mensen de woestijn in onder begeleiding van niemand minder dan drievoudig Dakar-rijdster Mirjam Pol die de prijs persoonlijk uitreikte.

Leuk seizoen tegemoet
Veel exposanten gaven positieve reacties. Hans van der Heijden van Ducati Zaltbommel: “Ik vind het verrassend, met de recessie en zo, maar we hebben echt hele leuke gesprekken gehad. En met veel meer mensen dan ik had verwacht. We staan hier om contacten te onderhouden met onze vaste klanten en om nieuwe contacten te leggen en dat gaat prima. Als dit de trend is, gaan we een leuk seizoen tegemoet!”.

Serviceverlening
Camiel Berkhof van Alpine Gehoorbescherming Nederland ziet deelname aan de beurs als een serviceverlening naar zijn relaties. “We staan hier al vijftien jaar en ik merk dat mijn klanten een aanspreekpunt waarderen. Ze kwamen met gerichte vragen en ik constateer dat ze de laatste jaren steeds slimmer en bewuster met hun hobby omgaan. Onze beursdeelname is een visitekaartje van het merk.” Of de beursdeelname geslaagd is? “Natuurlijk, het was retedruk!”

Knokken
Erik Ambergen van Ambergen Motoren was nuchter onder de massale belangstelling voor de beurs: “Ik sta hier om een boterham te verdienen. Of dat lukt? Je moet er altijd voor knokken, maar het valt zeker niet tegen. Het is een rare tijd, je weet niet wat je moet verwachten.” Volgend jaar weer? “Zeer zeker. Weer knokken!”

Kleding loopt super
Roger van de Kuinder van Van de Kuinder Motorfietsen ziet zijn deelname als een traditie. “Het is de kick-off van het seizoen, hè? We hebben in Nederland voor het eerst in jaren weer een echte winter gehad en ik denk dat het seizoen wat later op gang zal komen. Het is wel spannend. De kleding loopt super, maar voor motoren is menigeen nog wat afwachtend.”

Enthousiasme
Ook de bezoekers kwamen met veel enthousiasme naar MOTORbeurs Utrecht. Belangrijke redenen om de beurs te bezoeken: een dagje uit, algemene oriëntatie en het bekijken van nieuwe producten/ontwikkelingen, blijkt uit de resultaten van de enquête onder ruim 21.000 bezoekers die hun kaartje kochten in de voorverkoop. 3% gaf aan daadwerkelijk van plan te zijn om tijdens de beurs een nieuwe motor aan te schaffen, 8% ging op zoek naar een gebruikte motorfiets op de beurs, 53% was van plan accessoires, kleding, helmen e.d. te kopen en 9% kwam voor de aangeboden diensten op het gebied van reizen, verzekeringen etc.

In bezit van motor
84%van deze ondervraagden is in bezit van een motor, waarvan 21% nieuw gekocht en 63% tweedehands. Dit zijn iets minder motorbezitters dan in voorgaande jaren (was 89% in 2008 en 87% in 2007). 90% is in het bezit van een motorrijbewijs en 8% heeft of gaat lessen.

Top 5 populaire merken
De top 5 van de meest populaire merken op basis van motorbezit bezit is identiek aan de voorgaande jaren, resp. Honda, Yamaha, Suzuki, BMW en Kawasaki. 11% van de ondervraagden is van plan om het komende jaar een nieuwe motor aan te schaffen, 24% een occasion. 53% gebruikt de motor uitsluitend privé, terwijl 46% de motor zowel privé als zakelijk gebruikt. Verder bleek dat 88% van de geënquêteerde bezoekers man is en 12% vrouw (in 2008: 90% – 10 0%)

VIP-Preview
De oppervlakte van de in totaal zeven hallen van MOTORbeurs Utrecht was 55.000 m², vergelijkbaar met elf voetbalvelden. De officiële start was aan de vooravond van de beurs, woensdag 25 februari, met een VIP-Preview in hal 12. In deze hal werden de nieuwe modellen van 2009 door de importeurs tentoongesteld. Judoka Dennis van der Geest en presentatrice Chimène van Oosterhout verrichtten de officiële opening en maakten hun entree op de motorfiets. Chimène van Oosterhout verving Prof. Mr. P. van Vollenhoven die vanwege de tragische vliegtuigcrash op Schiphol was verhinderd. Dhr. Van Vollenhoven is Voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid en in die functie belast met het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Extra hal
Hal 3 was vanwege de 25ste editie van de beurs in gebruik als extra hal met dagelijks stunts, demonstraties, trial, opstap en nog veel meer. Donderdagavond was het Ladies’ Night. Verder werd op MOTORbeurs Utrecht uiteraard een breed aanbod gepresenteerd aan accessoires, onderdelen, kleding, helmen en duizenden motoren, nieuw, gebruikt, allemaal te koop. Gespecialiseerde exposanten en belangenverenigingen waar motorrijders mee te maken hebben boden persoonlijk informatie over o.a. verzekeringen, belastingen en motorreizen.

De data van MOTORbeurs Utrecht 2010 zijn vastgesteld op 18 tot en met 21 februari.