Standcatering | Expovisie

Standcatering

Catering is onderdeel van de gastvrijheid van een exposant. En een manier om onderscheidend te zijn. Maar hoe onderscheidend is het nog als het vrolijk opgemaakte broodje zalm er twee stands verder precies hetzelfde uitziet? Beurscatering vraagt veel van de organisator en van de vaste cateraar. Zou het niet beter zijn als exposanten hun eigen cateraar konden kiezen? Dit is al jaren een heet hangijzer in de discussie rond beurs/standcatering.

Christiaan Hanssen heeft van standcatering zijn beroep gemaakt en is er zeer succesvol in. Toch zijn veel beursorganisatoren hem vaak liever kwijt dan rij. ‘Dat snap ik wel’, vertelt Hanssen. ‘En ik moet toegeven dat RAI en Jaarbeurs veel werk maken van hun kwaliteit van catering. Maar het blijft een onderschatting van de rol die je als cateraar in het hele beursproces kunt spelen.’

 

Live communicatie

’Iedereen is er nu wel van overtuigd dat het op beurzen om live communicatie gaat. Het persoonlijke contact staat centraal. Daar speelt gastvrijheid een belangrijke rol in. Als je dat weet, kun je veel bereiken door de catering op je stand tot in de puntjes te regelen. Je kunt zover gaan dat je in de catering zelfs je boodschap verpakt. Kwaliteit en onderscheidend vermogen zijn begrippen waar iedereen in zijn eigen product of dienst mee werkt. Maar zodra het om een detail als bijvoorbeeld broodjes op de stand gaat, zijn we dat vergeten.’

Exposanten die met een extern cateraar willen werken, moeten vaak in de slag met de organisator of accommodatie om hiervoor toestemming te krijgen. Zeker als er op locatie gekookt gaat worden. Maar als exposanten zelf schalen met broodjes en hapjes meenemen, mag dat weer wel. Beursorganisatoren zijn nu ook weer niet zo streng dat iedereen wordt gecontroleerd op meegebrachte etenswaren.

 

Zijn exposanten klanten?

Waarom zo moeilijk doen over eigen (ingehuurde) catering door exposanten? De exposanten zijn toch klanten en klanten zijn toch koning? Maar zo eenvoudig is het volgens Karoline Visser, salesmanager bij Daily Delivery van Jaarbeurs Catering niet. ‘Er zit ook een juridisch tintje aan. Voor de totale Jaarbeurs is een horecavergunning afgegeven. Die is in handen van Jaarbeurs Catering. Daarmee is diezelfde Jaarbeurs Catering verantwoordelijk voor alles wat met catering te maken heeft.’

Maar Visser onderschrijft Hanssens mening over het belang van catering voor de exposant. Sterker: ‘Ik zou willen dat meer exposanten zich bewust worden van het belang en het effect van goede catering. Wij hebben de afgelopen jaren ettelijke miljoenen geïnvesteerd in de ontwikkeling van een grote diversiteit in cateringformules. Koks vinden niks mooier dan steeds weer nieuwe of bijzondere producten te maken.’

 

Flessengeld

Paul Benschop van cateringbedrijf Pullshaw werkt relatief veel in Duitsland. Zijn ervaringen met beurzen in Berlijn of Düsseldorf zijn niet verkeerd. ‘Het is er allemaal nog strenger en gereglementeerde dan in Nederland. Dat betekent vooral meer tijd steken in de voorbereiding. Maar als alles goed voor elkaar is, kun je je op het cateren concentreren. Hoe het gaat met de vergunningen en of er een vorm van flessengeld (uitkoopregeling van de vaste horeca. Red. ) betaald moet worden, daar bemoei ik me niet mee. Dat is de zorg van de exposant.’