Standbouwers verrast door dure opbouwpas | Expovisie

Standbouwers verrast door dure opbouwpas

Een grote groep standbouwers keek maandagochtend 16 januari raar op toen ze bij de Brabanthallen aankwamen. Vol goede moed wilden ze de stands voor de beurs Facilitair van organisator HolaPress gaan opbouwen. Maar dat ging niet zo maar, daar moesten ze wél wat voor doen!

Ze bleken een ‘opbouwpas’ à 45 euro per persoon nodig te hebben om de beurshallen te mogen betreden. Het geld voor de pasjes moest ter plekke gepind of contant betaald worden. Geen pasje? Holapress had een beveiligingsbedrijf ingehuurd om standbouwers zonder pasje uit de beurshallen te weren. Het resultaat: een lange rij mokkende standbouwers en toeleveranciers voor de opbouwpasjesbalie. Een lekker begin van de week…

“Ik stond helemaal perplex”, laat Hank Hagoort van Standcraft  via het discussieplatform ‘Standbouw Nederland‘ op Linkedin weten. Hij schreef daar op maandag 16 januari: “Vandaag werden wij geconfronteerd met een voor ons nieuw fenomeen in Nederland. Onze mensen moesten € 45,– per persoon betalen voor een opbouwpas in de Brabanthallen op de beurs Facilitair. Hoe beroerd kun je de start op maandagmorgen maken als beursorganisator? Een ingehuurd beveiligingsbedrijf mocht de rij (scheldende) bouwers van hun passen voorzien. Behalve het geld dat direct gepind of cash afgedragen moest worden (dus geen creditcard) konden onze mensen ook rustig een half uurtje uittrekken voor het regelen van de pas. Als kwitantie konden ze een handgeschreven papiertje krijgen. Is dit een uiting van een nieuwe kijk op gastvrijheid? In ieder geval hou ik er een zeer nare smaak aan over. Ik hoop niet dat dit de trend voor 2012 gaat worden!”


Expovisie besluit op onderzoek te gaan en belt naar Standcraft. Hank Hagoort is er niet, maar Marjolein Toussaint wel. Ze weet precies wat er die ochtend gebeurd is en vertelt: “Toen de jongens vanmorgen aankwamen, konden ze aansluiten in de rij mopperende standbouwers. Ze mochten het gebouw niet in, tenzij ze een ‘opbouwpas’ van 45 euro aanschaften. We waren met vier personen aanwezig, dus de kosten liepen op tot 180 euro! En dat om een stand te mogen opbouwen. Dit hebben we echt nog nooit meegemaakt. Door de meeste organisatoren worden we met open armen ontvangen, vaak zelfs met koffie en broodjes; ze zijn blij dat de standbouwers komen om de stands op te bouwen, om er samen weer een mooie beurs van te maken. Ik snap best dat je omwille van de veiligheid met pasjes gaat werken, maar laat dat dan vooraf weten. En waarom moeten we daarvoor betalen? Echt ongelooflijk. En we waren niet de enigen: er waren ook standbouwbedrijven die ook op zondag gewerkt hadden en toen was er niks aan de hand. Op maandagochtend mochten ze ineens niet meer naar binnen en moesten ze ineens een pasje kopen.”

Eén van de andere aanwezige standbouwbedrijven was Expoteam uit Ens. Omdat het bedrijf vier stands moest opleveren waren ze met tien personen aanwezig. Om binnen te komen, moest er dus 450 euro afgerekend worden. “Maar dat hebben we niet gedaan”, vertelt eigenaar Adriaan Visser. “Mijn jongens zijn vrij stevig en laten zich niet afschrikken door een beveiliger. Ze wilden aan het werk en zijn gewoon doorgelopen.” In tegenstelling tot veel andere standbouwbedrijven wist Visser wel van het bestaan van de opbouwpassen af. “Ik wist dat ze het wilden gaan invoeren, ja. Maar de pasjes moesten worden aangevraagd door de standhouders en ik weet niet of dat wel goed is gecommuniceerd. Ik heb vorige week nog alle vier mijn opdrachtgevers gebeld met de vraag of zij de pasjes al gehad hadden en naar mij door wilden sturen. Uiteindelijk reageerde één opdrachtgever en die heeft de pasjes vrijdag op de post gedaan. Maar ik had ze maandagochtend nog niet binnen.”

Behalve de pasjes-kwestie waren er meer onduidelijkheden. Zo had de organisatie aangegeven dat de opbouwtijd maar twee dagen zou beslaan. “Dat is vrij kort voor zo’n beurs, want er staan veel mooie stands”, aldus Visser. “Maar goed, je past je aan. Dus wat schetst onze verbazing toen we maandagochtend aankwamen? In de beurshallen stonden al heel wat kant-en-klare stands? Waarom mogen sommigen wel eerder opbouwen? Waarom wisten wij dat niet? Met vier te bouwen stands hadden wij die extra tijd ook goed kunnen gebruiken. Daar waren mijn jongens wel een beetje… hoe zeg je dat… pissed-off over.”

Als uw Expovisie-verslaggever maandagmiddag 16 januari HolaPress belt voor een reactie op de opbouwpassen-affaire, verbindt de telefoniste me correct door met de afdeling Communicatie. Echter, even later krijg ik weer de telefoniste aan de telefoon. “De afdeling communicatie vraagt of u uw vragen op de mail wilt zetten”. Ik zeg: “Ik wil vandaag een bericht over de kwestie maken en krijg dus liever iemand aan de telefoon.” Maar ze houdt vol: “De afdeling communicatie wil uw vragen per mail ontvangen.” “Oké”, zeg ik. Ik maak een nette mail met daarin nette vragen: Waarom de opbouwpas in het leven geroepen? Waarom kost de pas 45 euro? Wat is de meerwaarde van de pas en voor wie?” Om 17.21 uur krijg ik de volgende mail terug: “Graag geven wij u een toelichting op de standbouwersbadge. De directie van HoLaPress Communicatie ontvangt u daarom graag woensdag a.s. na 11.00 uur op vakbeurs Facilitair. U kunt zich melden bij de stand van de organisatie: 1.012.” Ik mail terug dat ik omwille van de actualiteit geen tijd heb om langs te gaan en dat ik graag een telefonische reactie ontvang. Dan ontvang ik weer een mail met daarin de mededeling dat de juiste persoon voor het beantwoorden van mijn vragen mij vandaag (dinsdag 17 januari) niet te woord kan staan. “Morgen na 11.00 uur geeft hij graag een toelichting.” Prima, dan wacht ik dat wel af.

Wilt u reageren op dit verhaal, omdat u bijvoorbeeld gelijksoortige of juist andere opvallende zaken heeft meegemaakt? Mail dan naar expovisie@hetportaal.com