Slotbericht Vinexpo 2015 | Expovisie

Slotbericht Vinexpo 2015

Vinexpo 2015 sloot op 18 juni haar deuren nadat de internationale vakbeurs voor wijn en alcoholische dranken in vijf dagen tijd 48.500 bezoekers had ontvangen. Een vergelijkbaar bezoekersaantal ten opzichte van de 2013 editie, maar met een groter aandeel van internationale bezoekers. 151 nationaliteiten werden geteld, waarbij vooral de stijgingen van China (+14 procent), Japan (+5), de Verenigde Staten(+15), Afrika (+18), Oceanië (+28) en Zuid-Europa (+7) opvielen.

 De sterke stijging van het aantal inkopers uit de Verenigde Staten, deze 18e beurseditie eregastland, valt toe te rekenen aan de aantrekkende consumptie in Amerika en de lagere koers van de euro ten opzichte van de dollar.

Andere (voornamelijk Noord-Europese) landen zagen hun bezoekersaantallen als gevolg van de economische crisis licht krimpen: Frankrijk (-2%), Duitsland (-8%), Benelux (-12%) en Verenigd Koninkrijk (-2%). Het aantal bezoekers uit Nederland is globaal gelijk gebleven. Frankrijk blijft wel het grootste aantal bezoekers leveren (64%), gevolgd door China, de Verenigde Staten, Spanje en Verenigd Koninkrijk.

Het nieuwe management van de beurs had een groot aantal vernieuwingen doorgevoerd, die positief gewaardeerd werden. De noviteiten op de beurs betroffen onder andere de locatie van de paviljoens en de cateringfaciliteiten aan het meer, het uitgebreide wijn-spijs seminarprogramma, opvallende proeverijen en lezingen, en de speciale ‘The Blend’ netwerkavonden. Nieuw ook waren de ‘One to Wine’ businessmeetings tussen exposanten en bezoekers die door de Vinexpo organisatie vooraf gecoördineerd werden. Zo”n 1.000 afspraken zijn op deze manier gerealiseerd.