Slotbericht PAN Amsterdam 2016 | Expovisie

Slotbericht PAN Amsterdam 2016

De 30e editie van PAN Amsterdam – de jaarlijkse beurs voor kunst, antiek en design in RAI Amsterdam – heeft in totaal rond 38.000 bezoekers aangetrokken. Uit een peiling onder de deelnemende handelaren komt het beeld naar voren van een welwillend maar aarzelend publiek waar het om de aankoop van grotere en kostbare stukken gaat. Niettemin werden er tijdens het eerste en het laatste weekend van de beurs goede zaken gedaan. Vooral 19e-eeuwse schilderkunst, hedendaagse kunst, fotografie, juwelen en kunstsieraden, prenten, etnografica en (vintage) design bleken in trek te zijn.

 Nieuw dit jaar waren de interactieve presentaties op het PAN Podium. Meer dynamiek en beleving was onderdeel van de vernieuwde opzet van de beurs, met een veranderde indeling en inrichting. Patrick van Maris, directeur van PAN Amsterdam: “De meer eclectische indeling van de beurs sluit goed aan bij de manier waarop mensen tegenwoordig kunst beleven en aankopen.”

Na een goed resultaat in de eerste dagen van PAN Amsterdam werden er in de loop van de week en het laatste weekend bijzondere verkopen gemeld zoals een zomerlandschap van Willem Roelofs en een Amsterdams stadsgezicht door G.H. Breitner maar ook bijvoorbeeld het werk van Joep Linssen, Jan Ros en Hans Boer was populair en werd veel verkocht. Ook was er veel interesse voor moderne kunstsieraden en meubelen. Belangstelling was er zeker ook voor klassieke kunst en oude meesters, maar dat vertaalde zich op de beurs niet direct in grote verkopen. “In onze sector is het momenteel een wat taaie markt”, verwoordde kunsthandelaar Sander Bijl van Bijl-van Urk de stemming. Echter, ook in deze categorie wordt er nog een positieve spin off verwacht.