Beurzen

Sector trekt aandacht met code rood

De deelnemers aan de Code Rood actie vormden het woord HELP op het Malieveld in Den Haag (foto: Nico Alsemgeest)

Met een voorbeeldig georganiseerde actie op het Malieveld in Den Haag heeft de zakelijke-evenementenbranche op dinsdag 25 augustus de noodtoestand in de sector onder brede aandacht gebracht. Met als motto Code Rood vormden de 600 (maximaal toegestane) deelnemers het woord Help – iedereen op anderhalve meter afstand – en brachten ze door zich als dominostenen te laten omvallen het perspectief van veel bedrijven in de evenementenindustrie in beeld.

Extra steun

De laatste persoon die omviel bood MKB Nederland voorzitter Thierry Aartsen en Jacco Vonhof, Tweede Kamerlid voor de VVD, een petitie met 13.361 handtekeningen aan voor steun voor de evenementenbranche.

“Ruim 600 mensen die op de grond gaan liggen om aandacht te vragen, toont wel aan hoe hoog de nood is in de branche”, aldus Aartsen. “Het is belangrijk dat ze gezien worden. We laten jullie niet vallen. Deze actie is een voorbeeld van een tot in de puntjes geregeld evenement. De branche laat hiermee zien dat dit binnen de 1,5 meter goed georganiseerd kan worden.”

Vonhof stelde dat de evenementenbranche extra steun verdiend. “Zeker voor een periode van negem maanden om zich aan te kunnen passen op de veranderde situatie”, zei hij in de opmaat naar het derde steunpakket van de regering.

Landelijke media

Diverse landelijke media pikten het nieuws op. Zo zetten onder meer de NOS, het AD en NU.nl videoverslagen online. Het NOS-journaal, Hart van Holland en RTL Z namen actie op het Malieveld ook op in hun nieuwsuitzending. CLC-Vecta directeur Riemer Rijpkema keek vooruit naar het evenement op radio BNR. En ook vele kranten besteden aandacht aan #CodeRood waar onder Trouw en NederlandsDagblad, waar Marco van de Wetering, beursorganisator van de Kerkenbeurs, aan het woord komt.
Artikel in Trouw over Code Rood actie op het Malieveld

 

Eventplatform

De actie werd organiseerd door de in het EventPlatform samenwerkende branche- en vakverenigingen. “Met deze symbolische actie zijn we erin geslaagd de aandacht te vestigen op de noodsituatie in de branche en hebben we laten zien dat aanvullende steun van levensbelang is om overeind te blijven”, aldus Riemer Rijpkema namens het Eventplatform.

Uit een recente peiling van het Eventplatform blijkt dat de helft van de werknemers en ZZP’ers in de branche, zo’n 51.000 mensen, zonder werk thuiszitten en dat van de 7,4 miljard omzet dit jaar nog geen 2 miljard gerealiseerd wordt.

Night of Live

In de nacht van 25 op 26 augustus kreeg de actie een vervolg met Night of Live, waarin bedrijven in de evenementenbranche hun panden rood uitlichten om elkaar een hart onder de riem te steken en een noodsignaal naar de politiek af te geven. Tevens was er een live-uitzending vanaf de A’DAM Toren in Amsterdam waarin Stijn Oude Vrielink en Arjen Lemstra verschillende eventprofessionals interviewden en live beelden toonden van rood uitgelichte locaties.

19.155 handtekeningen

De Code Rood actiedag gaf ook een boost aan de petitie ‘Steun de Nederlandse evenementenbranche’ gestart. Op het Malieveld werd nog een ‘cheque’ met 13.361 handtekeningen gepresenteerd. Bij de sluiting van de petitie op 31 augustus lag het totaal aantal ondertekenaars op 19.155.


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief