Second Home International | Expovisie

Second Home International

Op de najaarseditie van Second Home International, van vrijdag 10 tot en met zondag 12 oktober in de Jaarbeurs Utrecht, zijn in totaal 7.612 bezoekers geweest. Zoals verwacht minder dan op voorgaande edities, maar gezien alle verontrustende berichten over aandelenbeurzen en banken een tevredenstellend resultaat. Het vertrouwen in Second Home International, marktleider in aanbod van internationaal onroerend goed, is in elk geval groot gebleven.Op de najaarseditie van Second Home International, van vrijdag 10 tot en met zondag 12 oktober in de Jaarbeurs Utrecht, zijn in totaal 7.612 bezoekers geweest. Zoals verwacht minder dan op voorgaande edities, maar gezien alle verontrustende berichten over aandelenbeurzen en banken een tevredenstellend resultaat. Het vertrouwen in Second Home International, marktleider in aanbod van internationaal onroerend goed, is in elk geval groot gebleven.

De bezoekers waren tevreden over de kwaliteit en de volledigheid van het aanbod en de stemming was goed. Veel exposanten gaven positieve reacties, wat is terug te zien in het aantal opties en orders voor standruimte volgend jaar. Second Home International wordt in het voor- en najaar gehouden. 

65 landen
Het aanbod op de beurs omvatte tienduizenden onroerendgoed projecten van 350 exposanten uit 65 landen. Opvallende nieuwkomer was Marokko met vier aanbieders. Het beursprogramma werd omlijst met gratis toegankelijke lezingen over de haken en ogen rond de aankoop van een huis in het buitenland.

Europa favoriet
Meest belangrijke motief (76%) voor een bezoek aan Second Home International 2008 was een brede oriëntatie op de aankoop van een huis, blijkt uit de evaluatie onder de bezoekers. De helft van de bezoekers wil een tweede huis aanschaffen, eenderde heeft dat op dit moment al in bezit. Europa, inclusief Nederland, werd genoemd als meest favoriete bestemming (bijna 80%), op afstand gevolg door een niet-Europees land.

Verrassend
,,Wat zijn hier verbazingwekkend veel aanbieders’’, reageert een van de bezoekers. ,,Ik kijk op van het aantal buitenlandse partijen dat hier aanwezig is, met name landen als Panama, Costa Rica en Brazilië vind ik heel verrassend. Voor eigen gebruik zou ik eerder voor een dichtbij bestemming kiezen. Ik heb gehoord dat Italië erg mooi is”.
Nog een reactie: ,,Door de huidige misère op de financiële markt ben ik vandaag hier gekomen om te kijken hoe ik mijn spaargeld zou kunnen investeren in vastgoed. In plaats van een kluis, liever een tweede huis. Zelf ben ik geïnteresseerd in een tweede woning in Nederland, zodat ik daar vaak met mijn gezin naartoe kan. Het liefst in een bosrijke omgeving. Dat lijkt me heerlijk.”

Koppositie Spanje
Opvallend is dat Spanje de koppositie overnam van Frankrijk in de Top 5 van populaire landen. Italië bleef derde, gevolgd door Oostenrijk, Duitsland en Portugal. Als gebruiksdoeleinden voor het tweede huis werden achtereenvolgens genoemd: eigen vakanties, verhuur, belegging en permanente bewoning, eventueel op termijn.

Tijd om te kopen
R. Klaui van SRC Spanish Residence Consult exposeert al enkele jaren op Second Home International en had het op de afgelopen beurs drukker dan ooit: ,,Nu de prijzen van vastgoed in Spanje relatief laag zijn, is het tijd voor Nederlanders om te kopen. Projectontwikkelaars bieden op het moment veel extra’s bij de aankoop van een huis. Met name het hoge segment van huizen met een prijs van € 700.000 en hoger zijn erg populair op het moment. Second Home International is voor mij dé graadmeter voor de ontwikkeling van de onroerendgoed markt.”

Groei Bali
Exposant R. Mulder van 2ndHomes.nl: “Ik merk een aanzienlijke groei in de vraag naar een tweede huis op Bali. Dit komt door de bijzondere sfeer, het vrije gevoel en de gastvrije bevolking. Sinds vorig jaar zien we een duidelijke stijging in het toerisme, er wordt ontzettend veel geïnvesteerd. Ons eigen project ‘Bukit Manis’ ligt in een nog vrij onbekend gebied omgeven door ongerepte natuur en is daardoor interessant voor toekomstige waardestijging. Ook een bestemming die heel veel potentieel biedt is Brazilië. Met name de noordoost kust biedt alle mogelijkheden voor een tweede huis in een omgeving met alle faciliteiten binnen handbereik.”

Dominicaanse Republiek
W. Brouwer van Sun Group, gespecialiseerd in de Dominicaanse Republiek noemt Second Home International ‘dé tweede huizenbeurs van Noord-Europa’. ,,Ik vind het heel belangrijk om hier nu voor het eerst aanwezig te zijn. Toerisme is erg belangrijk voor de Dominicaanse Republiek, het zorgt voor eenderde van het nationaal inkomen. De lokale bevolking is heel blij met de trend dat toeristen op zoek gaan naar een tweede huis op het eiland, omdat ze dan meerdere keren per jaar dit bijzondere eiland bezoeken in plaats van een korte vakantie’’.

Tevreden
Gevraagd naar de volledigheid van het aanbod antwoordde 70% van de bezoekers (zeer) tevreden te zijn en de kwaliteit van het aanbod viel met 85% (zeer) tevreden bezoekers nog hoger uit. De sfeer op de beurs werd zelfs door 92% als (zeer) goed beoordeeld. Positieve bevindingen, waardoor Second Home International 2008 een 7,4 als hoog waarderingscijfer kreeg toegekend.

Aandacht media
Second Home International 2008 werd ruimschoots aangekondigd in de media met redactionele aandacht in o.a. de Telegraaf, NRC, AD, BNR Nieuwsradio, NOS Journaal, regionale omroepen en diverse maand- en weekbladen.  De beursdata voor de voorjaarseditie zijn van 13 tot en met 15 maart 2009.