Savantis Uitgeverij presenteert vakboek ''Shopper In-Zicht'' | Expovisie

Savantis Uitgeverij presenteert vakboek ”Shopper In-Zicht”

'Shopper In-Zicht'. Zo heet het vakboek van Bram Nauta dat op 21 mei door Savantis Uitgeverij aan het publiek werd gepresenteerd. Het  driehonderdtwintig pagina's tellende boek geeft een brede en diepgaande kijk op het gedrag van winkelend publiek, van koopintentie tot aankoop.'Shopper In-Zicht' biedt inzicht in het gedrag van de ‘shopper’ en de wijze waarop zijn gedrag – zowel binnen als buiten de winkel – kan worden beïnvloed. In heldere taal worden modellen aangereikt waarmee de lezer shoppergedrag kan bestuderen en op basis waarvan hij instorecommunicatieplannen kan opzetten en evalueren. Maar bovenal is het een rijk geïllustreerd praktijkboek, met foto’s, tekeningen en voorbeelden van de winkelvloer. Shopper In-Zicht is het eerste Nederlandse vakboek dat de samenhang beschrijft tussen shoppermarketing, de weg die de shopper aflegt vanaf de koopintentie tot de aankoop, en het instorecommunicatieplan. In het buitenland bestaat geen vergelijkbaar boek.

Het boek werd geschreven door Bram Nauta, die na zijn studie commerciële beleidsvorming aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, marketingfuncties bij verschillende multinationals vervulde. Ook werkte hij als client service director voor internationale adverteerders voor diverse bureaus. Sinds 1992 werkt Nauta als zelfstandig consultant in de retailmarketingcommunicatie. Tot 1 juli 2011 was hij general manager van POPAI Benelux en sinds die datum richt Nauta zich op de uitbouw van het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI), met als doel het vakgebied op een hoger plan te brengen.

Het nieuwe vakboek werd samengesteld voor winkelorganisaties, merkfabrikanten, leveranciers, bureaus en iedere medewerker op de winkelvloer die met de inzet van instorecommunicatiematerialen te maken heeft. Daarnaast is Shopper In-Zicht bedoeld voor het beroepsonderwijs. Mbo-studenten van de opleiding Vormgever / Medewerker Ruimtelijke Presentatie en Communicatie vinden er de context waarbinnen zij creatieve oplossingen met 'stopping power' kunnen bedenken en uitvoeren. Visual merchandising, displays, signing en pricing worden uitgebreid toegelicht. Hbo-studenten van marketing-, retailmanagement- en small business-opleidingen lezen in het vakboek over het theoretische kader waarin shoppergedrag thuishoort.

Met een omvang van 320 pagina’s kan Shopper In-Zicht met recht een compleet vakboek worden genoemd. De fullcolouruitgave is eigentijds vormgegeven. Een uitgebreide begrippenlijst, die niet alleen vaktermen uit het boek beschrijft maar ook de meest relevante termen in het gehele vakgebied, maakt het boek compleet. Het vakboek kan worden besteld via www.savantis.nl/shopperinzicht. Tot en met 31 augustus 2012 geldt een speciale introductieprijs van € 47,80. Na die datum kost het vakboek € 59,75.

Savantis is een kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven voor de sectoren Schilderen en Onderhoud; Afbouw; Reclame, Presentatie en Communicatie; en Schoonmaak en Glazenwassen. In haar register van erkende leerbedrijven zijn bijna 10.000 bedrijven opgenomen, waar ruim 9.600 leerlingen en stagiairs uit het middelbaar beroepsonderwijs het praktijkdeel van hun opleiding volgen.