Roadshow WILO als ultieme live communicatie | Expovisie

Roadshow WILO als ultieme live communicatie

WILO is internationaal gezien een grote speler op het gebied van pompen en pompsystemen. Met het hoofdkwartier in Duitsland beschikt het bedrijf over een breed netwerk van vestigingen wereldwijd. Vooral op het gebied van onderwaterpompen en andere pompen voor de watervoorziening en vuilwaterverwerking is WILO een innovatieve speler die vooral de lokale en regionale overheden en waterschappen op hun wenken bedient. In Nederland is WILO naar eigen zeggen nog een betrekkelijke onbekende. En dus paste een internationale road show, georganiseerd vanuit Duitsland perfect in de marketingcommunicatie strategie van de Nederlanders.

 

WILO is internationaal gezien een grote speler op het gebied van pompen en pompsystemen. Met het hoofdkwartier in Duitsland beschikt het bedrijf over een breed netwerk van vestigingen wereldwijd. Vooral op het gebied van onderwaterpompen en andere pompen voor de watervoorziening en vuilwaterverwerking is WILO een innovatieve speler die vooral de lokale en regionale overheden en waterschappen op hun wenken bedient. In Nederland is WILO naar eigen zeggen nog een betrekkelijke onbekende. En dus paste een internationale road show, georganiseerd vanuit Duitsland perfect in de marketingcommunicatie strategie van de Nederlanders.

 

Ron Uijlenbroek is business unit manager van Wilo in Beverwijk. Hij licht toe: “Vanuit het moederbedrijf is de tour opgezet. De verschillende vestigingen in Europa konden inschrijven op de deelname. Het centrale thema van de tour, waarvoor een mobiele truck-trailer omgebouwd werd tot een indrukwekkende mobiele tentoonstellingsruimte, was: Intelligente oplossingen voor afvalwatertechniek. Een thema dat perfect aansloot bij onze strategie om een grotere rol te kunnen spelen in de afvalwatertechniek van waterschappen overheden en semi-overheden.”

 

Het gaat bepaald niet om kleine bedragen, als je ínschrijft op die tournee, die uiteindelijk door zo’n 17 landen voert.

 

Uijlenbroek: “Dat is juist. Het is dan ook die gezamenlijke inspanning van al die 17 landen die zo’n project ook de kans van slagen biedt. Tegelijk dwingt het je heel goed na te denken over de aanpak van die vijf dagen dat truck Nederland aandoet. We zien de doelgroep in de adviseurs, installateurs, aannemers, waterschappen en gemeenten. Tegelijk hebben we niet de hoogmoed te denken dat we als Wilo solo sterk genoeg zijn om al die betrokken specialisten uit hun stoel te krijgen om een halve dag met pompen bezig te zijn. En dus hebben we ook partners gezocht in het verhaal, die weer de aanvullende specialismen beheersen en net als wij, daar ook innovatief mee bezig zijn. Zo kun je een programma bieden waarmee we ook daadwerkelijk iets te vertellen hebben en die het dagdeel verantwoord maken voor de bezoeker.”

 

Daarvoor kun je toch ook aan een beurs deelnemen?

 

Uijlenbroek: “Is toch iets anders. Deze roadshow is beslist niet een vervanger van onze beurzenstrategie. Daarvoor moet je ook goed naar het karakter van een roadshow kijken. Eigenlijk is dat live communicatie in optima forma. Het invitatiebeleid is heel gericht. We weten wie we willen spreken en anderzijds geven de bezoekers ook aan wanneer ze willen komen en reserveren een halve dag in hun agenda voor ons. Niet alleen om meer van WILO te weten, maar vooral voor een oriëntatie op de innovaties, trends en ontwikkelingen op gebied van afvalwatertechniek. Heel belangrijk is het om dan niet alleen te vertellen, maar vooral ook te luisteren. Er is alle tijd om uitgebreid met de doelgroep te praten. Wat zijn hun voornaamste doelen en obstakels die ze daarbij tegen komen. Die informatie maakt dat we als WILO nog meer met maatgerichte oplossingen kunnen komen waarmee we de vooraanstaande positie die WILO Emu in Duitsland heeft, ook in Nederland kunnen uitbouwen.”

 

Wat leert zo’n eerste roadshow je ?

 

Uijlenbroek: “Veel. De eerste zorg is een programma te bieden dat de moeite waard is voor de doelgroep. En dus te waken voor een te groot stempel van WILO. Tweede punt is een goed getraind team dat weet met wie ze van doen hebben als de genodigden arriveren. Derde: Niet de aantallen genodigden maken het succes, maar de kwaliteit van de bezoekers en de gesprekken. Er worden wel vertrouwensrelaties gekweekt. Wij laten zien wat we met onze partners kunnen en onze genodigden vertellen ons wat ze bezig houdt, zodat we daar passende oplossingen voor kunnen bieden. Tenslotte: “Onderschat niet hoeveel tijd het kost om zo’n tournee voor te bereiden en vooral hoeveel tijd het ook vraagt om tijdens de tour ook met de genodigden te kunnen spreken op een niveau dat veel verder gaat dan de snelle beursgesprekjes.”

 

Voor herhaling vatbaar?

 

Uijlenbroek: “Zullen we eerst even zorgvuldig evalueren en ook luisteren hoe het onze collega’s in de andere landen is vergaan?”

 

 

[Kader]

 

De WILO Tour 2007 voerde in Nederland van Spaarnwoude via Hoek van Holland, Tilburg, Harderwijk naar Assen. Op al die locaties werd de avond tevoren de WILO roadshow truck-trailer geïnstalleerd, tegelijk met de bijbehorende partytent, waarin de partners hun producten en diensten konden showen en van waaruit de catering werd verzorgd. Aan het einde van de dag werd alles weer ingepakt om koers te zetten naar de volgende bestemming. Voor de twee chauffeurs van de Duitse truck van Rainbow Promo’s, betekent de Europese toer een tournee naar ruim 80 Europese steden en leggen ze gezamenlijk meer dan 20.000 kilometers af in 6 maanden.