Reorganisatie bij Rotterdam Ahoy | Expovisie
Logo Rotterdam Ahoy op gevel

Reorganisatie bij Rotterdam Ahoy

Rotterdam Ahoy ontslaat 40 procent haar 270 medewerkers vanwege de coronacrisis. De beurzen- en evenementlocatie heeft deze voorgenomen reorganisatie een adviesaanvraag voor neergelegd bij haar Ondernemingsraad.

Noodzakelijke ingreep

“Deze pijnlijke ingreep is helaas noodzakelijk om de continuïteit van Rotterdam Ahoy te waarborgen en onze organisatie weer toekomstgericht te krijgen”, stelt CEO Jolanda Jansen. “De evenementenbranche wordt ontzettend hard geraakt door deze crisis en de toekomst is nog uiterst onzeker. We hebben te kampen met een enorm verlies, met als gevolg bezuinigingsmaatregelen om de organisatie weer financieel gezond te krijgen. Helaas treft dat ook ons personeel; een onvermijdelijke stap in deze situatie.”

Reorganisatie

De omvang van de voorgenomen reorganisatie is het ontslag van 40 procent van het totale personeelsbestand, dat bestaat uit 270 collega’s.
Jansen: “Een grote groep medewerkers met een flexibel dienstverband en een groep medewerkers waarvoor het contract van rechtswege afloopt wordt geraakt, maar ook ontkomen we helaas niet aan een krimp binnen ons vaste personeel.”

Kroonjaar

Op 13 maart werd Rotterdam Ahoy na de aankondiging van overheidsmaatregelen gesloten voor evenementen. De locatie verwelkomt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers tijdens circa 500 evenementen. 2020 zou een kroonjaar voor Rotterdam Ahoy worden met onder andere in mei het Eurovisie Songfestival. In januari 2021 bestaat de organisatie 50 jaar en vindt de officiële opening plaats van het nieuwe Rotterdam Ahoy Convention Centre en de muziek/theaterzaal RTM Stage.

Nieuwe initiatieven

Sinds 1 juli is het weer mogelijk om evenementen in Ahoy te faciliteren en organiseren onder de gestelde overheidsvoorwaarden. Terwijl er enerzijds veel evenementen worden verplaatst naar 2021, zijn enkele evenementen voor dit najaar in voorbereiding en ontstaan er ook diverse nieuwe initiatieven.

“We zetten eerste stappen, maar dit zijn er niet voldoende”, aldus Joland Jansen. “Het allerliefste bieden we al onze evenementen weer een volwaardig podium. Daarover zijn we met de overheid in gesprek. Wij, als branche, willen laten zien dat we op een verantwoorde manier live evenementen kunnen organiseren.”