RAI zet artificial intelligence in voor betere bezoekerservaring | Expovisie
RAI Amsterdam 2018

RAI zet artificial intelligence in voor betere bezoekerservaring

RAI Amsterdam gaat artificial intelligence inzetten voor een betere bezoekerservaring op haar evenementen. De beurs- en congresorganisator heeft de zelflerende technologie ontwikkeld in samenwerking met ORTEC. De AI-gestuurde recommender wordt op 28 juni gepresenteerd op de AI Expo Europe 2018 in Amsterdam.

Persoonlijke interesses

Recommenders, die op basis van persoonlijke interesses en andere data content of producten aanbevelen, zijn vooral bekend van online partijen als Spotify en Netflix. Ook in de evenementenwereld doet deze technologie nu zijn intrede. RAI organiseert jaarlijks tientallen nationale en internationale beurzen, waaronder de Horecava en de Huishoudbeurs, en trekt ruim 1,5 miljoen bezoekers. Het belangrijkste doel van de beurs- en congresorganisatie is om bezoekers en exposanten op een inspirerende wijze samen te brengen. Met de door data scientists van ORTEC ontwikkelde recommender wil RAI Amsterdam nu ook haar positie als ‘matchmaker’ versterken.

Bret Baas

Bret Baas, CIO van RAI: “Hoe beter wij onze bezoekers begrijpen, hoe beter wij in staat zijn inspirerende ontmoetingen te faciliteren met relevante exposanten. Bij het testen van de recommender van ORTEC op een aantal beurzen zagen we direct dat de kans en kwaliteit van deze ontmoetingen aanzienlijk verbeterden. Daarom zetten we de technologie nu in voor al onze zelf georganiseerde evenementen. We zijn begonnen met het sturen van persoonlijke aanbevelingen aan bezoekers voorafgaand aan hun beursbezoek en bouwen dit nu uit naar de oriëntatiefase, de reisvoorbereiding en de nazorgfase. Zo kunnen we bezoekers langs de hele visitor journey helpen meer waarde uit onze evenementen te halen.”

Innovatielab NewsREEL

De door ORTEC ontwikkelde technologie viel kort geleden in de prijzen bij een recommender-contest van innovatielab NewsREEL. Pieter Bons, data scientist bij ORTEC: “Recommenders zijn vooral zo interessant omdat ze iets menselijks in zich hebben. Met een unieke combinatie van algoritmes zijn we in staat om de kennis over gebruikers te mobiliseren en de balans te vinden tussen interesse, inspiratie en verleiding. Zo kunnen we gegevens, zoals reviews of gedrag, vertalen naar relevante, gepersonaliseerde, maar soms ook verrassende aanbevelingen. Onderscheidend is dat onze technologie beslissingen ook baseert op data over het gedrag van álle gebruikers. Zo wordt de collectieve intelligentie van de gehele gebruiksgroep omgezet naar een rode draad door de content. Dit leidt tot minder irrelevante informatie, meer betrokkenheid en meer tevreden bezoekers.”

Recommender-technologie

Bons heeft hoge verwachtingen van de recommender-technologie: “Momenteel ligt de focus nog vooral op het optimaliseren van bestaande zaken, maar de mogelijkheden om echt nieuwe dingen te creëren zijn er nu al. In het geval van RAI kunnen inzichten uit de recommender straks bijvoorbeeld ook worden gebruikt om de beursruimte slimmer in te richten, in lijn met de informatiebehoeften van bezoekers. Ook kan men nieuwe onderwerpen ontdekken die op een beurs behandeld moeten worden. Deze ontwikkelingen gelden overigens niet alleen voor de evenementenwereld. Ook in andere sectoren, zoals de reis-, retail- en mediabranche, gaat deze technologie een grote rol spelen.”