RAI Amsterdam gaat zelf maatwerk stands aanbieden | Expovisie
RAI-medewerkers Daan Dekker, Monique Slinger en Bart van der Heijden beoordelen de proefstands

RAI Amsterdam gaat zelf maatwerk stands aanbieden

Wat eerst werd gezien als een potentiële extra inkomstenbron, is uiteindelijk uitgegroeid tot een essentieel duurzaamheidsproject. RAI selecteert op dit moment ketenpartners om het merendeel van de exposanten in haar complex een complete, kostenefficiënte en duurzame stand aan te bieden.

Een vrijwel lege Europahal is op 15 juni slechts gevuld met enkele lege systeemstands. Te rechterzijde vier aaneengeschakelde stands, te linkerzijde vier royale stands met een enige vrije ruimte er tussen. Met al die beursbezoeken nog nooit eerder zo’n ‘confrontatie’ tussen verschillende standbouwsystemen meegemaakt. Een ideale gelegenheid om de verschillen op detailniveau te kunnen bestuderen.

Vier fabrikanten

RAI Amsterdam heeft vier fabrikanten uitgenodigd om twee proefstands neer te zetten. Een basismodel dat bestemd is voor aaneengeschakelde systeembouw en een model ‘Compleet’, geschikt voor vrijstaande bouw.

De formaten zijn niet de meest voorkomende in de praktijk. Het basismodel is vijf meter breed en het vrijstaande model vijf meter diep. Dat is gedaan om de systemen tot het uiterste te testen, legt Daan Dekker, Product Manager Design & Build bij de RAI, uit. Dat blijkt nuttig want bij één van de basisstands zit er een hinderlijke kier midden in de frieslijst. En bij één van de complete stands is de standwand wel heel eenvoudig in beweging te krijgen.

De man die aan de wand staat te schudden is Bart van der Heijden, Director Clients bij RAI Amsterdam. Voor hem komt een jarenlang gekoesterde wens in vervulling met wat nu de projectnaam Toekomstvisie Modulaire Standbouw 2030 draagt.

Extra inkomsten

In eerste instantie waren de extra inkomsten voor de RAI het belangrijkste motief. Nu wordt zo’n 10 procent van de standbouw bij het beursbedrijf bestelt; enkel en alleen de standaard systeemstands. Een deel van de maatwerk standbouw zelf aanbieden zou een nieuwe inkomstenbron voor de RAI betekenen.

De stormachtige ontwikkelingen op het gebied van standbouwsystemen gebaseerd op aluminium frames hebben dit potentieel nog eens aanzienlijk vergroot. Met de huidige systemen is meer variatie en maatwerk mogelijk. Ook is de uitstraling veel professioneler, waarbij naar wens ook het basisframe volledig aan het oog is te onttrekken. Voor stands tot 70 vierkante meter een prima oplossing, zo vindt men bij de RAI.

Van der Heijden denkt dat op dit moment 50 procent van de standbouw op de beurzen in de RAI op deze manier is te realiseren. Zeker nu er extra aandacht is voor kostenefficiënte beursdeelnames en duurzaamheid. Dat laatste maakt dat Van der Heijden zelfs uitgaat van een markpotentieel van 70 procent medio 2030.

Belangrijker argument

Duurzaamheid is in de loop der jaren een steeds belangrijker argument geworden voor het project. Daarnaast wil RAI Amsterdam in het kader van gebiedsontwikkeling de gehele logistiek hervormen om zodoende het aantal vervoersbewegingen te verminderen. Gecentraliseerde modulaire standbouw helpt bij het realiseren van beide doelstellingen.

Systeembouw is sowieso een duurzame oplossing doordat de stand-onderdelen veelvuldig zijn her te gebruiken. Ook komt er weinig zagen en verven aan te pas, wat tijd- en milieubesparend is. Daarnaast zijn de stands veel compacter te vervoeren.

Veel minder vrachtwagens

Van der Heijden geeft een voorbeeld ter indicatie: voor twee grote maatwerkstands op een beurs als ISE zijn net zoveel vrachtwagens nodig als voor het vervoer van alle systeemstands voor Mets, die 70 procent van de beursoppervlakte beslaan.

Door deze standbouwoptie vanuit de RAI aan te bieden zijn nog meer duurzaamheidsvoordelen te behalen. Het vervoer van de stand-onderdelen is dan bij elke beurs te combineren. Dan hoeven er geen halflege vrachtwagens meer uit Polen naar Amsterdam te komen, verduidelijkt Van der Heijden.

Er wordt zelfs aan gedacht om standmateriaal in een nog te creëren opslagruimte onder de RAI op te slaan, om de vervoersbewegingen nog meer te beperken. Ook het eventueel plaatsen van een grootformaat printer in het beurscomplex kan hetzelfde doel dienen.

Ketensamenwerking

In alle gevallen blijft de dienstverlening bij de fabrikanten, standbouwers en leveranciers liggen, benadrukt Van der Heijden. Het doel van het project is niet om deze schakels uit de keten te halen. De kennis en ervaring van deze bedrijven is essentieel voor het slagen van deze vorm van ketensamenwerking en de onderlinge competitie blijft een belangrijke drijver van innovatie.

Uit deze eerste competitie zal de RAI waarschijnlijk twee merken kiezen, ook omdat het benodigde volume te groot zal zijn voor één aanbieder. Het kan zijn dat in een later stadium meer fabrikanten zich bij het project kunnen aansluiten.

Na de systeemkeuze volgt er ook een pitch om de standbouwbedrijven te selecteren die de door de RAI verkochte stands gaan bouwen.

 

Daan Dekker, Product Manager Design & Build bij de RAI, en Director Clients Bart van der Heijden nemen één van de proefstands onder de loep
Daan Dekker, Product Manager Design & Build bij de RAI, en Director Clients Bart van der Heijden nemen één van de proefstands onder de loep.

 

Blinde beoordeling

Maar eerst is er dus de beoordelingsronde. Verspreid over twee dagen lopen beursorganisatoren, installateurs, leveranciers en medewerkers van de RAI langs de demonstratiestand om hun op- en aanmerkingen op te schrijven.

Het gaat om een blinde beoordeling, al zal de kenner snel door hebben welke stand door welke fabrikant is gebouwd.

Toch brengt deze unieke opstelling veel detailverschillen naar voren. Ook bijzonder is dat de meningen en inzichten vanuit alle disciplines worden gebundeld.

Zo zal een installateur vooral kijken naar de eenvoud waarmee die leidingen en kabels kan doorvoeren en bijvoorbeeld verlichting kan bevestigen. Beursorganisatoren kijken wat het best past bij hun exposanten en naar de uitstraling en communicatiekracht. En strategisch kijkt men vanuit de RAI naar opbouwsnelheid, transportvolume, degelijkheid, prijs en tot in detail naar duurzaamheid.

Praktische oplossingen

Monique Slinger, Senior Buyer bij de RAI, laat enkele voorbeelden zien. Zo heeft één van de systemen een geïntegreerde clip om kabels in de standwand te bevestigen, tegenover de buurstand waarbij voor de bekabeling bij elke opbouw weer nieuwe tie-rips nodig zijn. Qua snelheid van opbouw heeft een klikbevestiging weer de voorkeur boven een bevestigingselement met schroefdraad.

Ongebruikelijk is het cijferslot dat één van de fabrikant heeft aangebracht op de deur van de opslagruimte. Een praktische oplossing voor de almaar verloren rakende sleutels. Vanuit Engelse beursorganisatoren is gevraagd om een kijkglas in de deur, zoals die in het Verenigd Koninkrijk verplicht is.

En zo worden er in twee dagen tijd vele opmerkingen, verzoeken en tips verzameld. Die helpen niet alleen bij het vormen van een eindoordeel. De RAI speelt ze ook door naar de fabrikanten die daarmee hun product kunnen verbeteren.

Exhibitor Services webwinkel

Uiteindelijk moet dit traject leiden tot een aanbod van vier stand-oplossingen door de RAI. Al deze systeemstands zijn uit te breiden met aanvullende opties. Zo kunnen exposanten hun stand op maat bestellen via de Exhibitor Services webwinkel van RAI Amsterdam. Naar verwachting zal dit medio september realiteit zijn.