Immer grotere variatie aan printbare materialen voor originele visuals
Printbare materialen voor beursvisuals

Visuals: Immer grotere variatie aan printbare materialen

Presentatiesystemen en standsystemen worden visueel steeds spectaculairder. Enorme visuals op textiel of folie, geprint hout, een complete stand van karton, geprinte vloeren… wat is er eigenlijk niet mogelijk? Hoog tijd om in de wereld van printmaterialen en printtechnieken te duiken.

“Voor beurstoepassingen zijn meerdere soorten printtechnieken geschikt. De twee soorten die wij verkopen zijn Eco Solvent en UV. De laatste is duidelijk in opkomst.” Aan het woord is Marco den Reijer, Marketingmanager van Maegis, groothandel en distributeur van signmaterialen in de breedste zin van het woord.

“Het voordeel van UV-printers is dat je ook onbehandelde materialen kunt printen en dat daardoor de range aan materialen veel breder is. Behalve textiel, folie en papier kun je bijvoorbeeld ook hout of ander plaatmateriaal printen. Een ander voordeel van UV is dat het zonder laminaatlaag of coating kan worden ingezet. Dat zie je wel in het prijsniveau terug: de aanschaf van dit soort printers is beduidend hoger. Op dit moment wordt daarom de Eco Solvent-printer nog veruit het meest gebruikt. Toch zie je ook in de standbouw de vraag naar bijvoorbeeld geprint hout of plaatmateriaal toenemen.”

“Ook wij komen het printen op bijzondere materialen steeds vaker tegen”, beaamt Cees Bolijn, mede-eigenaar van JMC PrintSignDisplays. “Zo hebben we onlangs voor een koffielabel een stoere standvloer van OSB-hout gemaakt, waar we een grote stempel op hadden geprint. Het meubilair was gemaakt van pallethout, eveneens beprint met stempels. Het effect was echt super.”

Zelfklevende folies

De sign-materialen die in de standbouw het meest gebruikt worden zijn zelfklevende folies en textiel.

“Folies kun je onderverdelen in twee soorten: gegoten en gekalanderd”, legt Den Reijer uit. “De gekalanderde folies zijn er in de kwaliteiten polymeer en monomeer. Het verschil zit ‘m in de levensduur, van respectievelijk 7 en 3 jaar, en in de prijs. Monomeer kost minder dan de helft dan polymeer. Vanwege de korte-termijntoepassingen worden in de standbouw vooral monomeer folies gebruikt.”

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van folies zijn dat de materialen steeds sneller en eenvoudiger aan te brengen zijn en ook weer razendsnel verwijderd kunnen worden. Een kwaliteit die zeker in de standbouwwereld belangrijk is.

Hogere segment standbouw

“Een interessante ontwikkeling zijn de hoogwaardige interieurfolies, in ons geval de Maegis Interior Design Film. Daarin hebben we liefst 190 verschillende prints, uitstralingen en patronen. We hebben alleen al zestig verschillende houtsoorten, ook met reliëf, waardoor het een mooie realistische uitstraling heeft. De folies zijn er verder in metaalprint, steen, beton, leer, glitter… je kunt het zo gek niet bedenken. Deze folies worden vooral in de interieurbouw gebruikt, denk aan renovaties van hotels, kantoren en winkels.”

“Er hangt best een prijskaartje aan, maar het is dan ook heel mooi. Ik verwacht dat het hogere segment standbouw er langzamerhand meer mee gaat doen.”

Opkomst van vloervisuals

Twee andere opvallende trends zijn glass etch folies en vloervisuals.

De trend om vloeren in het standontwerp mee te nemen, zijn bij Maegis niet onopgemerkt gebleven. Den Reijer: “We merken duidelijk dat vloeren steeds meer bij de uitstraling van de stand worden betrokken. Denk aan geprinte vloeren of aan stickers die je op de vloer kunt plakken. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer mensen naar beneden kijken in verband met hun mobieltje. Daardoor hebben visuals op de vloer inmiddels een behoorlijk grotere attentiewaarde. Als standontwerper zou ik daar zeker meer mee doen.”

Etched glass folie, simpel gezegd ook raamfolie genoemd, bestaan al langere tijd. Maar het gebruik op beurzen is nog vrij nieuw. Etched glass folie verschaft privacy, is lichtdoorlatend en ziet er luxe en verzorgd uit.”

“Het is bijvoorbeeld heel geschikt om aantrekkelijke en comfortabele spreekkamers op stands de creëren. De meeste etched glass folies worden met water aangebracht, maar er zijn ook al varianten die droog opgebracht kunnen worden en snel verwijderbaar zijn.

Textiel vervangt Frontlit spandoeken

Een trend die nog niet zolang geleden is opgekomen, maar ook alweer ten onder is gegaan – op de beursvloer althans – is de trend van Frontlit spandoeken. Spandoekmateriaal leverde niet de gewenste uitstraling op en werd al snel vervangen door textiel. Dat werd wél een ongekend succes.

Den Reijer: “Met textiel kun je alle kanten op, je kunt er snel en eenvoudig grote vlaktes mee bespannen en je kunt er allerlei vormen mee maken. Het materiaal is licht en soepel en makkelijk om mee te werken. Bovendien heeft het veel meer cachet dan een spandoek.”

“Stoffen kunnen op drie manieren worden geprint. Eco Solvent, maar dan heb je wel een bepaalde coating nodig en zijn de kleuren niet zo heel briljant. Of UV, hier kan gecoat en ongecoat textiel op worden geprint. En dan heb je nog sublimatie.”

Sublimatie voor topkwaliteit

“Bij sublimatie zijn er twee methodes: direct en indirect sublimeren. Bij indirect sublimeren wordt de afbeelding in  spiegelbeeld op papier gedrukt. Dit bedrukte papier gaat samen met het textiel door een kalander, waarbij middels temperatuur, druk en tijd, de sublimatie van inkt van het papier wordt overgedragen in het textiel. Bij direct sublimeren wordt direct op textiel geprint en wordt tevens middels een kalander de inkt in het textiel gefixeerd. In beide gevallen levert het een ongekend scherp en sterk resultaat op.”

“Met andere woorden: als je het over printkwaliteit op textiel hebt, scoort sublimatieprint het hoogst, direct gevolgd door UV en daarna Solvent.”

“Alle drie de technieken zijn prima inzetbaar en goed van kwaliteit. Het nadeel van sublimatie is dat je de printer alleen daarvoor kunt gebruiken, terwijl Solvent en UV-printers veel breder inzetbaar zijn.”

Er is veel variatie in printbare materialen voor beursvisuals

Lightbox textiel

Het werken met textiel brengt veel voordelen met zich mee. Het is licht in gewicht, makkelijk te vouwen of rollen en dus goed te hanteren. Het kost weinig ruimte qua transport en opslag en is snel en eenvoudig in gebruik. Verder zijn de doeken meerdere keren te gebruiken, mits je er netjes mee omgaat.

Er zijn verschillende soorten printbaar textiel. Den Reijer: “Het textiel dat wij het meest verkopen is onze lightbox textiel, een glad textiel met een klein beetje stretch waardoor het eenvoudig te bespannen is. Dit wordt veel gebruikt voor lichtbakken en kan tot 3.20 meter worden geprint.”

“Dan zijn er de displaystoffen, die vooral worden gebruikt voor displays. Deze zijn leverbaar tot 2,5 meter.”

“En dan heb je nog textiel met een grijze rug die iets dikker en lichtdicht is. Deze kun je met speciale behanglijm op muren of panelen plakken. Het grote voordeel hiervan is dat men het horizontaal kan plakken en dus niet in verticale banen. Op deze manier kun je grote prints naadloos plakken.”

Mooier resultaat

“Printen op textiel heeft inderdaad een enorme vlucht genomen”, vertelt Cees Bolijn van JMC PrintSignDisplay. “We werken met diverse soorten. Het hangt van ontwerp, gebruik en budget af wat de beste optie is. Een standaardmateriaal is bijvoorbeeld Decotex, een licht doorlatend materiaal dat dubbelzijdig in de frames wordt geplaatst.”

“Wil je een iets mooier resultaat, dan kun je kiezen voor doeken met een black back. Hier schijnt niets doorheen, waardoor je bijvoorbeeld de profielen perfect kunt wegwerken. Een ander voordeel is dat het snel monteerbaar is. Het is iets duurder dan de standaard, toch wint het langzamerhand aan populariteit.”

“Maar let op: des te donkerder de afbeelding, des te minder voordeel heb je van de black back. Bij een lichte wandkleur of afbeelding is de kwaliteit veel mooier, maar bij kleuren als donkergroen, donkerrood en donkergrijs valt dat effect weg. Daarom worden ook vaak combinaties van deze materialen gebruikt.”

Absolute trend

“Een absolute trend is het gebruik van ledverlichting in de frames. Hierbij kun je het best gecoat doek gebruiken: daardoor krijg je een mooie egale uitstraling en wordt de wand echt een eyecatcher.”

“Ook zien we de stands massaal de lucht in gaan. Er komen steeds meer hoge stands of grote objecten die boven de stand hangen, uiteraard voorzien van opvallende visuals. Dankzij de aluminium frames kun je vrij eenvoudig alle vormen maken die je wilt en dankzij het lichte gewicht is het ophangen geen probleem meer. De beurshallen hangen tegenwoordig vol met dit soort objecten.”

Complete stands van karton

Een andere opvallende trend is het gebruik van golfkarton of reboard. Denk bijvoorbeeld aan meubilair en displays van karton of aan presentaties met robuuste kartonnen pilaren met daartussen de visuals.

Bolijn: “Karton loopt al jaren mee in de signwereld, maar de laatste tijd signaleer ik een opvallende toename van aanvragen uit de beurssector. Kartonnen meubels, folderhouders, balies… steeds meer beursdeelnemers kiezen er blijkbaar voor. Het komt zelfs steeds vaker voor dat we complete stands van karton maken.”

“Op zich logisch: karton is een flexibel en uiterst betaalbaar materiaal. Daarbij is het superlicht, maar toch sterk. Je kunt een stand van karton gerust een keer of vijf, zes gebruiken. Als je er echt zuinig mee omgaat, lukt het ook wel tien keer. Daarna kan hij zo bij het oud papier.”

“We merken duidelijk dat klanten duurzaamheid steeds belangrijker vinden. Dan is karton natuurlijk een goede keuze. Uit onderzoek is gebleken dat beursbezoekers een goed gevoel krijgen bij een kartonnen stand. We hebben dan ook al diverse projecten gerealiseerd waarbij de kopse kant van het karton goed te zien was.”