''Presenteren van innovaties blijft hoofddoel bij beurzen'' | Expovisie

”Presenteren van innovaties blijft hoofddoel bij beurzen”

Het presenteren en beoordelen van innovaties blijft het prominente doel voor exposanten en bezoekers op vakbeurzen. Dit stelt Walter Mennekes, voorzitter van de Duitse branche-vereniging AUMA, in zijn voorwoord van de deze maand verschenen publicatie ”Die Messewirtschaft: Bilanz 2015”. Hij erkent dat innovaties vaker via internet worden geïntroduceert, zeker als het gaat om consumentenelectronica, maar in het totale spectrum van vakbeurzen is het procentuele aandeel hiervan klein.

Elk jaar publiceert AUMA haar ”Bilanz”, met daarin een overzicht van de ontwikkelingen in de beurzenbranche van het voorgaande jaar en een blik op de perspectieven in de toekomst. De 132 pagina tellende publicatie over 2015, met daarin kengetallen over de ontwikkelingen in de beurzenbranche, is gratis te downloaden op de website van AUMA. In september volgt de Engelstalige versie.

Mennekes toont zich in zijn voorwoord verheugd over het feit dat de Duitse regering dit voorjaar heeft besloten om haar ondersteuningsprogramma voor beursdeelnames door start-ups te verlengen tot 2019. Hij pleit wel voor meer ondersteuning van MKB-bedrijven die in het buitenland willen exposeren. Het budget van het Auslandsmesseprogramm dat hiervoor in het leven is geroepen is volgens hem onvoldoende in de huidige tijd. Overigens werd dit budget in 2016, na 4 jaar stilstand, met 500.000 euro verhoogd naar 43 miljoen euro. Volgens AUMA is een budget van 45 miljoen euro nodig om het aantal geplande landenpalviljoens te kunnen bekostigen. Het Duitse Ministerie van Economische zaken overweegt wel een verhoging met 2 miljoen euro, maar koppelt daaraan een verhoging van het aantal Duitslandpaviljoens met 5, zodat het jaartotaal komt op 30.