Premiums & Gadgets | Expovisie

Premiums & Gadgets

De tien domste dingen die u met premiums kunt doen. (En tien slimme oplossingen)

Premiums. Gadgets. Giveaways. Hoe u de promotionele items ook noemt die u weggeeft, u kunt er waarschijnlijk veel meer effect mee sorteren dan u nu doet.

De tien domste dingen die u met premiums kunt doen

(En tien slimme oplossingen)

 

Premiums. Gadgets. Giveaways. Hoe u de promotionele items ook noemt die u weggeeft, u kunt er waarschijnlijk veel meer effect mee sorteren dan u nu doet.

Wanneer premiums op een goede manier worden inzet, kunnen ze meerdere doelen dienen. Ze kunnen de doelgroep naar uw stand trekken. Ze kunnen u helpen om meer leads te genereren en deze om te zetten in daadwerkelijke sales.

Ze kunnen een gemeend "dank u wel" betekenen naar klanten en standbezoekers. Ze kunnen uw beursthema of boodschap versterken en ze zijn een herinnering aan uw bedrijf of product lang nadat de beurs voorbij is.

Maar premiums kunnen ook een "leeg" gebaar zijn en daarmee verspilde moeite en geld. Daarom in dit artikel de tien domste dingen die u kunt doen als u premiums inzet (en tien slimme dingen die u beter kunt doen).

 

1

Een giveaway kiezen zonder na te denken over uw doelgroep

Waarom geeft u eigenlijk gadgets weg? En aan wie? Uw beurspresentatie zou moeten worden ondersteund door de keuze voor een bepaald premium. Het mag nooit zo zijn dat u zomaar zegt: "Laten we leuke gadgets weggeven!" Eerst bepaalt u de doelen van uw beursdeelname, daarna kiest u een premium die dit doel helpt te bereiken. Wilt u dat het item een specifieke boodschap over uw product of dienst overbrengt? Of een recente advertentiecampagne versterkt? Of meehelpt een nieuw product te introduceren? Een effectieve premium heeft een doel.

 

2

De premium niet laten matchen met uw doelgroep

Aha, u hebt voor een zacht prijsje een partij cd-houders op de kop getikt? Leuk voor u… Maar ja, als u materiaal en uitrusting voor de golfsport verkoopt, ontvangen uw klanten waarschijnlijk liever een doosje golfballen. De vraag is wat uw  (potentiële) klanten graag willen hebben, waar ze waarde aan hechten en – nog belangrijker – wat ze vaak zullen gebruiken of in het zicht houden? "Top of desk is top of mind" is een goed motto om te onthouden als u premiums gaat uitzoeken.

 

3

Gadgets kiezen zonder standbemanning of premiumleverancier erbij te betrekken

Het is niet altijd makkelijk om een premium te verzinnen die bij uw beursboodschap past. Maar waarom zou u dit in uw eentje beslissen? Bestel een pizza en organiseer een brainstormlunch. Blader door premiumcatalogi. En leg aan de premiumverkoper uit wat uw beursplannen zijn. De leverancier is thuis in deze materie. Hij kan u suggesties doen voor passende giveaways waarmee u uw marketingboodschap niet alleen tijdens de beurs, maar misschien ook voor en na de beurs op een duidelijke manier kunt overbrengen.

 

4

Geen speciale giveaway hebben voor VIP”s

Grote klanten en andere Vips zijn zeer waardevol voor uw onderneming. Zo mogen ze ook behandeld worden. Het is dus geen goed idee om uw miljoenenklant dezelfde gadget ter waarde van vijftig cent te geven als iedere andere doorsnee standbezoeker.

 

5

Uw premiums weggeven aan iedereen, inclusief non-prospects

Geef uw waardevolle premiums niet aan iedere beursbedelaar die met een open tas op uw stand ronddwaalt. Tenzij uw doel is om uw naamsbekendheid te vergroten. Is dit niet het geval? Geef uw giveaways dan alleen weg als bedankje voor het luisteren naar de presentatie, het meedoen aan een productdemonstratie of het prettige gesprek met uw bemanning. Train uw standpersoneel vooraf op het omgaan met giveaways. Zorg ervoor dat ze de premiums zelf ook als waardevol ervaren. Anders geven ze het weg als goedkope prullaria.

 

6

Een partij gadgets per beurs kopen

U kunt veel geld besparen als u premiums in grote aantallen koopt. Hoeveel beursdeelnames heeft u in de planning staan waarbij u dezelfde boodschap of thema gebruikt? Koop voor al deze beurzen in één keer uw giveaways in.

 

7

Giveways geven waar uw contactgegevens niet op staan

Even nagevraagd bij een frequente beursbezoeker, die zijn premiums altijd trouw bewaart in een "goodie box": Op hoeveel procent van de presentjes die je het afgelopen jaar hebt gehad, stonden contactgegevens? Antwoord: op éénderde stond een adres of website. Hoe goed is de stressbal die u gaf, als de klant na een jaar knijpen contact met u wil opnemen, maar geen adres op de bal kan vinden? Niet goed! Zorg ervoor dat uw giveaways altijd uw adres, telefoonnummer of website bevatten.

 

8

Premiums verbinden aan een enquête, puzzel of wedstrijd

Eén van de ongeschreven beursregels is dat bezoekers nooit meer dan een paar minuten willen besteden aan het luisteren naar een presentatie, het invullen van een enquête of het meedoen aan een activiteit. Met name bij vakbeurzen, want bij consumentenbeurzen ligt dat uiteraard anders. Een geintje of aandachtstrekker is prima. Maar bedenk dat wedstrijden waar leuke prijzen te winnen vallen, meestal niet de kwaliteitsbezoekers trekken die u juist wel op uw stand wilt hebben. Wat het wel oplevert? Opstoppingen in het gangpad, een moeilijk zichtbare stand en veel doorgewinterde premiumjagers.

 

9

De pers negeren

Reporters zijn ook mensen. Net als andere mensen voelen ze zich gevleid als ze een speciaal presentje krijgen. Maar maak het niet te bont. De meeste journalisten hebben objectiviteit hoog in het vaandel staan. U wilt dat alle bezoekers met een positief gevoel uw stand verlaten en zeker mensen van de pers. Dat hoeft niet moeilijk te zijn: als u hen voorziet van interessante nieuwsfeiten over uw product, bedrijf of beursdeelname en hen hetzelfde presentje meegeeft als u uw andere belangrijke bezoekers, zult u uw bedrijfsnaam zeker terugzien in het betreffende (vak)blad.

 

10

Gadgets weggeven die snel kapot gaan

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: geef geen rommel weg! Laat de premiums dan maar liever achterwege. Een voorbeeld van hoe het niet moet: een handelaar in dieetpoeders en –drankjes geeft onder het motto "Nooit meer last van het jojo-effect!" vrolijke jojo”s weg. In eerste instantie begint iedereen enthousiast te jojo-en, maar al snel blijkt dat de jojo niet terugrolt en de touwtjes in de knoop raken. Ook breken van sommige exemplaren de zijkantjes af, waardoor de jojo totaal onbruikbaar wordt. Het idee van deze gadget was uitstekend, maar de uitvoering erbarmelijk. In plaats dat iedereen het vrolijke speelgoedje mee naar huis nam, lagen de vuilnisbakken er op het einde van de dag vol mee… Zo”n indruk wilt u níet bij uw beursbezoekers achterlaten.

 

(bron: Exhibitor)