Positivisme op Internationale BouwBeurs | Expovisie

Positivisme op Internationale BouwBeurs

De crisis is volledig aan de Internationale BouwBeurs voorbijgegaan. Over de economische malaise is op de stand van Sigma – ”We zijn positief en proactief”- niet gesproken. De exposantenwaardering voor de 27ste BouwBeurs is met 7.5 ongekend hoog. Beursmanager Aart Wisgerhof noemt de beurs ”een groot feest van een sector die de mouwen nog eens extra opstroopt. De waardering van exposanten is nog nooit zo hoog geweest.” De Internationale BouwBeurs werd van 9 tot en met 14 februari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.

De crisis is volledig aan de Internationale BouwBeurs voorbijgegaan. Over de economische malaise is op de stand van Sigma – ”We zijn positief en proactief”- niet gesproken. De exposantenwaardering voor de 27ste BouwBeurs is met 7.5 ongekend hoog. Beursmanager Aart Wisgerhof noemt de beurs ”een groot feest van een sector die de mouwen nog eens extra opstroopt. De waardering van exposanten is nog nooit zo hoog geweest.” De Internationale BouwBeurs werd van 9 tot en met 14 februari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht.

Beursmanager Aart Wisgerhof signaleert dat de beurs over de hele linie de verwachtingen ruimschoots heeft waargemaakt. “De Internationale BouwBeurs heeft exposanten gebracht wat ze in deze tijden nodig hebben. Positivisme en leads. De sfeer was er een van de schouders eronder. Hieraan is massaal gehoor gegeven. Bezoekers zijn in groten getale naar Utrecht afgereisd. Het bezoekcijfer is na zes dagen beurs uitgekomen op 116.707. De beurs heeft – ook in tijden waarin doemscenario’s elkaar snel opvolgen – zijn positie meer dan waargemaakt.”

De beurs kent een ‘hoge beslissingsdichtheid’. Zo’n 55 duizend bezoekers beslissen zelf over investeringen. Een kwart van de bezoekers is lid van de directie of het managementteam. Wisgerhof: “Hieruit blijkt dat de Internationale BouwBeurs voor bezoekers een evenement is dat zij niet mogen missen, voor exposanten leidt dit tot veel leads. De komende weken en maanden zullen deelnemers hun handen vol hebben aan hun follow up. Daarom is beursdeelname juist in tijden dat je de klanten hard nodig hebt, letterlijk waardevol. Dat zien we ook vertaald in het waarderingscijfer van de exposant. Nog nooit zo hoog geweest.”

  • 26 procent van de bezoekers zit in directie of management
  • 25 procent werkt bij een aannemersbedrijf
  • 47 procent is eind- of medebeslisser
  • 20 procent heeft adviserende rol.
  • 53 procent is geïnteresseerd in afbouw, renovatie en onderhoud
  • 5 procent van de bezoekers (6.000) zijn architecten
  • 22 procent heeft vooraf investerings/aankoop plannen
  • 25 procent heeft tijdens de beurs nieuwe investerings/aankoop plannen gekregen
  • 8.169 bezoekers zijn werkzaam in de Woningbouwvereniging / vastgoedbeheer
  • Het aanbod van de beurs was voor 85 procent conform of boven verwachting

Bomvolle stand
Commercieel directeur Paul van Montfoort van Sigma kijkt tevreden terug. Op de stand van Sigma is het bomvol. “Daar word je toch helemaal vrolijk van. We hebben nu na drieënhalve dag beurs al ruim 1.200 leads geschreven. Over crisis wordt hier niet gesproken. We zijn positief en proactief. Ik weet zeker dat we eind deze week de beurs met twee duizend leads afsluiten. En dan is heel goed.”

Ook op de stand van Fetim Professionals is het druk. Ko Melchers weet waarom: “We vinden dat je juist in tijden van economische achteruitgang aan een beurs moet deelnemen. We zijn een vernieuwend en innovatief bedrijf, dat willen we nu laten zien. En dat betekent: anticyclisch investeren.”

Verkoopdirecteur Hans Augustin van Thielco Staalbouw zegt: “Juist in deze tijd is het belangrijk dat je zorgt dat je bestaande relaties niet door de achterdeur vertrekken. We besteden aandacht aan ze en we hebben er veel op de stand gehad. Maar ik ben vooral blij dat we erin geslaagd zijn zoveel nieuwe relaties te trekken. Per saldo zelfs meer dan bestaande.”

Bezoekers aan de BouwBeurs zijn positief gestemd. Directeur Bongers van Bongers Architecten reageert: “Wij zijn op zoek naar nieuwe materialen, naar inspiratie, maar ook naar nieuwe leveranciers. En weet je wat ik zo leuk vind? Dat iedereen hier zo positief is. Net alsof er helemaal geen kredietcrisis is. Wat ons betreft klopt dat. We hebben een mooie orderportefeuille.”

Follow up wordt aanpoten
Exposanten geven aan veel orders te hebben geschreven. Ook Nemako. Sales manager René van Ooyen laat weten: “Volgende week gaan we met zijn allen keihard werken aan de follow-up. Maar er wordt ook tijdens de beurs ‘geschreven’ bij ons op de stand . Neem dat schuifrek van onze personenlift. Dat gaat er bij honderden tegelijk uit.”

Op de stand van Festool/Protool is marketing medewerker Danny Huijzer een tevreden man. “We staan hier met twintig man constant te demonstreren en te praten. Het is hier één groot verkoopfeest. Onze binnendienst is nu al bezig met de follow-up,” aldus Huijzer.

Erik Mastenbroek van Dom Nederland zegt: “De plannen voor maandag na de beurs liggen al klaar. We gaan iedereen die onze stand heeft bezocht een digitale dankmail sturen. Verder gaan we de komende weken iedereen die we op de beurs gesproken hebben nabellen. Intern hebben we daar al mensen voor vrij gemaakt.”

Beursmanager Aart Wisgerhof constateert: “De BouwBeurs is in balans. De BouwBeurs heeft bewezen de inspiratiebron bij uitstek te zijn waar het doe-denken, het van doemdenken wint.”