Pijniging ... of belevenis? | Expovisie

Pijniging … of belevenis?

Vandaag de dag wordt er steeds meer gesproken over het belang van beleving. Met andere woorden: het inhaken op het feit dat we met emotie kiezen, en pas daarna ratio inzetten om onze keuze te onderbouwen.

Vandaag de dag wordt er steeds meer gesproken over het belang van beleving. Met andere woorden: het inhaken op het feit dat we met emotie kiezen, en pas daarna ratio inzetten om onze keuze te onderbouwen.


De “drie ingrediënten van alle succesvolle presentaties” helpen u om uw presentatie om te zetten in een belevenis. Het eerste ingrediënt is informatie. Natuurlijk vertelt u iets nuttigs. Maar als u alleen informeert dan bent u verkeerd bezig. In optimale omstandigheden is de vuistregel 30% nieuwe en 70% oude informatie (herkenbaarheden).


Omdat een beurs zoveel informatie-concurrentie oplevert, kunt u beter de nieuwe informatie beperken tot maximaal 5 tot 10%. De beurs is de perfecte gelegenheid voor het brengen van nieuwtjes! De rest is verpakking…


Het tweede ingrediënt is de motivatie die de luisteraars aanzet tot actie: afspraak maken, offerte aanvragen. Motiveren = enthousiasmeren. Kortom, het “hoe” van uw presentatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een levendig taalgebruik met korte zinnen, afwisseling in stemvolume, -tempo en -intonatie, gebaren, mimiek en beweging.


Het derde ingrediënt is entertainment, oftewel alles wat uw presentatie “leuk” maakt: muziek, citaten, en vooral contact met de luisteraars.


Als u alleen maar informeert, krijgen de luisteraars slaap.

Als u alleen maar motiveert, voelen ze zich bekocht.

Als u alleen maar entertaint, noem het dan geen presentatie!

Durf, voor een succesvolle zakelijke B&T-presentatie, een juiste balans in deze drie ingrediënten te vinden. Weet vooral wat uw gewenste resultaat is!

(Expovisie, augustus 2003)