Nooit meer een foute keuze | Expovisie

Nooit meer een foute keuze

De kans is groot dat meerdere beursorganisatoren vinden dat u de geknipte exposant bent voor de volgende editie van hun beurs. De folders die ze u toesturen beloven u één voor één een pak waardevolle nieuwe contacten en een fikse omzetstijging. Hoe bepaal je eigenlijk welke manifestatie voor je eigen winkel nou de meest interessante is?

De kans is groot dat meerdere beursorganisatoren vinden dat u de geknipte exposant bent voor de volgende editie van hun beurs. De folders die ze u toesturen beloven u één voor één een pak waardevolle nieuwe contacten en een fikse omzetstijging. Hoe bepaal je eigenlijk welke manifestatie voor je eigen winkel nou de meest interessante is?

Kijk kritisch Bekijk de statistieken van vorige edities kritisch. Zijn de opgegeven cijfers geauditeerd? Werd er een kwalitatieve analyse gemaakt? Zijn die bezoekers uw doelgroep? Hoe zit het met hun tevredenheid over de manifestatie? En met die van de exposanten? Zijn er cijfers over meerdere edities beschikbaar? Welke evolutie zit erin?


Gewoon vragen
Contacteer enkele van uw bestaande klanten en vraag hen op de man af of zij de manifestatie(s) kennen? Gaan ze er elk jaar heen of slechts af en toe? Wat vinden ze ervan? Wat zouden ze graag anders geregeld zien? Zouden ze gaan als u hen uitnodigt? Kennen zij collega’s die gaan of niet gaan?


Nog meer vragen Contacteer uw concullega’s en vraag hen waarom ze ja dan nee op deze of gene beurs staan. Vraag ook waarom ze op de ene beurs groots uitpakken en op de andere met een bescheiden standje en minder personeel. 

Raadpleeg literatuur Blader door de vakbladen die voor uw producten en diensten relevant zijn. Over welke beurzen berichten ze en in welke toonaard? Ook de redacteurs kunnen u vaak waardevolle achtergrondinformatie verschaffen over de wijze waarop een manifestatie door een bepaalde industrietak gewaardeerd wordt.

(Expovisie, november 2004)