Nieuwe Najaarsbeurs Trade Mart schot in roos | Expovisie

Nieuwe Najaarsbeurs Trade Mart schot in roos

Ruim 700 exposanten, waarvan 170 gastexposanten, presenteerden afgelopen Najaarsbeurs, van zondag 2 t/m woensdag 5 september, hun meest actuele productaanbod. De bezoekersaantallen gooiden geen hoge ogen, maar de inspanningen van Trade Mart Utrecht en haar exposanten werden wél beloond. Zo bezochten maar liefst 7.028 bedrijven (14.789 personen) de verschillende showrooms en stands. Dat zijn er ruim 350 meer (+5%) dan in 2006. De bezoekers bleven gemiddeld ook langer en namen dus meer tijd om te kijken èn te kopen. Schot in de roos was Expo 7. Die nieuwe locatie voor gastexposanten op de zevende etage ontving een kwart meer bedrijven dan de Expozaal op de begane grond vorig jaar. Zondag en maandag waren traditiegetrouw de drukste dagen.

Ruim 700 exposanten, waarvan 170 gastexposanten, presenteerden afgelopen Najaarsbeurs, van zondag 2 t/m woensdag 5 september, hun meest actuele productaanbod. De bezoekersaantallen gooiden geen hoge ogen, maar de inspanningen van Trade Mart Utrecht en haar exposanten werden wél beloond. Zo bezochten maar liefst 7.028 bedrijven (14.789 personen) de verschillende showrooms en stands. Dat zijn er ruim 350 meer (+5%) dan in 2006. De bezoekers bleven gemiddeld ook langer en namen dus meer tijd om te kijken èn te kopen. Schot in de roos was Expo 7. Die nieuwe locatie voor gastexposanten op de zevende etage ontving een kwart meer bedrijven dan de Expozaal op de begane grond vorig jaar. Zondag en maandag waren traditiegetrouw de drukste dagen.

Zevende etage lonkt
Soms moet je durven doorzetten om succes te boeken. En dat bleek deze Najaarsbeurs. Menigeen dacht dat Expo 7 op de zevende etage minder goed te vinden zou zijn, maar niets bleek minder waar. 19% meer personen en 25% meer bedrijven namen er een kijkje en in totaal bezocht maar liefst 60% van alle beursgasten Expo 7, tegenover 49% in 2006. Bovendien waren er ruim 80% meer gastexposanten. Expo 7 is duidelijk een aanwinst voor de Voor- en Najaarsbeurs. Bezoekers krijgen er een gevarieerder en dus aantrekkelijker aanbod voorgeschoteld en voor exposanten zijn er oplossingen op maat en een lagere standhuur. Dubbel voordeel dus. Exposanten waren dan ook vol lof over de trendy uitstraling en de uitstekende value-for-money en ook de bezoekers reageerden heel positief.

Meer bedrijven naar de Najaarsbeurs
Het aantal bedrijven dat de Najaarbeurs bezocht zit opnieuw in de lift. Met stip op één staat Expo 7, met 4.053 bedrijven. Dit is een stijging van 25%. Dit percentage wordt op de voet gevolgd door Jewels & Watches (eerste etage) met 1.507 bedrijven. Dit is 20% meer dan in september 2006. Mode-accessoires (etage 2) trok in totaal 2.732 bedrijven (-9%). Kitchen & Dining (etage 3) trok in totaal 2.054 bedrijven (-15%). Home & Garden (etage 4) trok in totaal 3.495 bedrijven (+4%). Interior Design en Home & Garden (etage 5) trok in totaal 3.598 bedrijven, een vergelijkbaar aantal met de editie in 2006.  Direct Sales Centre en Speelgoed (etage 6) trok in totaal 4.271 bedrijven (+6%). Wel laten de bezoekersaantallen op alle etages, met uitzondering van Expo 7, een lichte daling zien. Meer bedrijven hebben dus met minder personen deze Najaarsbeurs bezocht. Zondag en maandag waren traditiegetrouw de druks! te dagen. Maandag was de best bezochte dag van de Najaarsbeurs. In totaal bezochten 2.568 de beurs. Op zondag brachten 2.317 bedrijven een bezoek aan de beurs in Utrecht.

Waarderingscijfers
De uitslagen van het bezoekers- en exposantenonderzoek zijn nog niet beschikbaar. Het exposantenonderzoek wordt nu verwerkt. Het bezoekersonderzoek is voor het eerst uitgezet via internet en loopt uitstekend qua respons (> 1.200 respondenten). Als novum wordt dit onderzoek ook gehouden onder niet-bezoekers.

Welkom entertainment
Uiteraard stonden er ook tal van beursactiviteiten op het programma. Op de tweede etage exposeerden eindejaarsstudenten van de vakopleiding Goud- en Zilversmeden te Schoonhoven. En praatten Dyanne Beekman, imago styliste en televisiepersoonlijkheid; Herman Konings, trendwatcher consumentengedrag; Els van Son, styliste schoenen en tassen en Marijn Obertop, trendwatcher, bezoekers bij over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van sieraden, mode en modeaccessoires. Feestelijk gedekte tafels sierden de derde etage. Op de vierde etage waren er een demonstratie bloemschikken voor het najaar en de winterse feestdagen door Frank Winkelman, een geurendoolhof van erkend bloemsierkunstenaar Madeleine Last en een expositie van ambachtelijk vervaardigde producten door mensen met een verstandelijke handicap afkomstig van Stichting Abrona. En op de vijfde een workshop cadeaus inpakken door Eggink Verpakkingen en wederom een expositie! door mensen met een verstandelijke handicap, dit keer afkomstig van Kunstatelier de Heygraeff en De Wijde Doelen. Ook konden bezoekers bij iedere geplaatste order munten sparen voor luxueuze cadeaus, onmiddellijk in te wisselen in de centrale hal. Een leuke extra!

Het Beste Idee van Nederland
Jaarlijks schrijven duizenden ”Willie Wortels” zich in voor innovatiewedstrijd Het Beste Idee van Nederland. Organisator, Stichting Het Beste Idee van Nederland (BIN), begeleidt inzenders van goede ideeën bij de verdere ontwikkeling van een nieuw product. Op de stand van stichting BIN konden bezoekers kennis maken met zaken als onderzoek, octrooiaanvraag, vormgeving en productie. Ook waren er een aantal van de ”goed-idee-producten” van de stichting BIN te zien én te koop.
. De Stoel Aan Muur (SAM) is een prachtig schilderij, maar eenmaal van de muur is het een klapstoel. Te bedrukken met eigen design.
. De Twezem is een uitermate effectieve bezem met drie borstelstanden.
. Met de FlowerBagVase heb je een cadeauverpakking, tas en wegwerpvaas in één.
. De Kerstboomstandaard is zeer compact opvouwbaar en zowel bruikbaar voor bomen mét als zonder kl! uit.

Trendpresentaties ”Favoriet Op”
Zowel op het gebied van Home & Living, Fashion Essentials en Fun & Fancy waren er natuurlijk tal van trends, noviteiten en introducties te spotten op de Najaarsbeurs. Een aantal hiervan was te zien in de ”Favoriet Op” presentaties. De presentaties werden verzorgd door een aantal bekende Nederlandse stylisten; Marie-Gon Vos, Ellentine van Elderen, Sandra Tijs, José Martens en Marleen Giskes. Per verdieping hadden zij een viertal thema”s uitgekozen die goed aansloten bij de trends en noviteiten die daar te zien waren. Praktisch, inspirerend en een snelle manier als bezoeker een indruk te krijgen en je in de trends te verdiepen. De uitgekozen producten stonden vier dagen lang in de spotlights op de roltrapetages.

Fashion Street
Op Expo 7 was een heuse Fashion Street met meer dan 40 exposanten op het gebied van modeaccessoires. De bezoeker vond er onder andere de volgende exposanten: . Amor Collections . Barra Jewelz . Barrucci Mode-Accessoires . Bernardino Holland . Bulan . by-Lin original handbag designs . Charmin”s Trading Company . CliC Creations . Debestewebwinkels . Domus Artifex . Dyrberg Kern . Eurogold . Fashion Statements Trading . Hollander Jewels . Ikki Sunglasses . IWESA Group . Koperberg . K-Swiss/peXhorba . Lagora Jewellery . Menga Trading . MJOriginal . More Cases Benelux . Mughni . NewLife Trading Collection . Okapie . Questo Questo . SASDesign . Sobieski Design . Starfish-Jewels . S-Zilver en Wonders.

Trade Mart Utrecht
Trade Mart Utrecht is hét handelscentrum voor de Nederlandse detaillist en bestaat al ruim veertig jaar. Anno 2007 hebben ruim vijfhonderd exposanten hier een permanente showroom en bezoeken jaarlijks 90.000 inkopers Trade Mart Utrecht. Men komt niet alleen naar Trade Mart Utrecht om inkopen te doen, maar ook voor een totaaloverzicht van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Van woonaccessoires en keukengerei, gouden en zilveren sieraden, bijous en modeaccessoires, gadgets, wenskaarten, verpakkingen tot educatief speelgoed. Trade Mart Utrecht is opgedeeld in drie belevingswerelden: Home & Living, Fashion Essentials en Fun & Fancy. Deze belevingswerelden zijn verdeeld over zes verdiepingen. De zevende verdieping (Expo 7) is vanaf afgelopen Najaarsbeurs in gebruik als de nieuwe plek voor gastexposanten. Trade Mart Utrecht organiseert jaarlijks een Voorjaarsbeurs (aankomende editie: zondag 2 t/m woensdag 5 maart 2008), Najaarsbe! urs (aankomende editie: zondag 31 augustus t/m woensdag 3 september 2008), Nieuwjaarsbeurs (aankomende editie: zondag 6 en maandag 7 januari 2008) en Sla uw Slag – uitverkoopbeurs (aankomende editie: maandag 19 november 2007).