Niets is wat het lijkt | Expovisie

Niets is wat het lijkt

De meest opmerkelijke publiekstrekker op de VSK om Jaarbeurs Utrecht was DYKA, die de vrije ruimte achter de stand gebruikte voor een aandachttrekker van formaat.

Letterlijk en figuurlijk, want vanuit het juiste punt bezien leek er een enorm gapend gat in de Jaarbeurs-vloer te liggen, dat een blik bood op het fundament onder een woonhuis. De producten van DYKA waren op subtiele wijze in de tekening verwerkt, zowel getekend als in hun werkelijke vorm.

Medewerker Marketing Communicatie Menno Meerdink Veldboom liep al langer met dit idee. Toen bleek dat DYKA op de VSK een nieuwe plek zou krijgen, werd bewust gekozen voor de ligging aan de rand van hal 9, aangezien dat de inkomhal voor het publiek zou zijn. Iedereen die richting Hal 7 en Hal 8 liep kwam er langs en aan de overzijde van het gangpad was het terras van het restaurant. Ruimte genoeg en geen achterburen.

Via internet werd kunstenaar Leon Keer gevonden. De voorbereiding van de illustratie kon de kunstenaar is zijn atelier doen en ter plekke werd zijn werk geïntegreerd met de achterzijde van de door Overall Design uit Heerenveen gecreëerde DYKA-stand.

DYKA geeft op beurzen altijd iets nuttigs mee aan de bezoekers van de stand. Dit keer kregen zij een foto, waar ze zelf balancerend op een DYKA-buis, of aan de rand van de ‘afgrond’ staan.
Hilde en Imke van SBSfotomarketing uit Groningen zorgden voor fraaie opnames met het juiste perspectief. Die konden de bezoekers direct als print, in een speciaal voor de beurs ontworpen hoesje (met de nadruk op de nieuwe producten van bioplastics), meenemen.

De bezoekers kregen na het invoeren van hun naam en e-mailadres op een tablet ook direct een link toegestuurd naar hun eigen digitale foto. Zo werd een mooi adressenbestand opgebouwd. De foto’s stonden op Facebook, waardoor die veel gedeeld werden, inclusief de tekst ‘Niets is wat het lijkt, ’t is maar net hoe je het bekijkt! DYKA stand VSK 2016.’