Netto-resultaat Jaarbeurs 63 procent hoger | Expovisie
Jaarbeurs jaarverslag 2019

Netto-resultaat Jaarbeurs 63 procent hoger

Jaarbeurs heeft in 2019 een omzetstijging gerealiseerd van 13 procent ten opzichte van 2018 (141 miljoen euro tegenover 124 miljoen). Het netto resultaat bedroeg 12,4 miljoen euro (2018: 7,6 miljoen), een winstgroei van 63 procent.

Aangescherpte strategie

Volgens het beurzenbedrijf is dit het resultaat van de in 2016 aangescherpte strategie. On het motto ‘huis op orde’ is gewerkt aan een  stevige financiële positie en een goed weerstandsvermogen. Jaarbeurs heeft in 2019 tevens haar strategie voor de komende jaren aangescherpt. Naast de klantfocus zal de organisatie zich sterker inzetten op (technologische) innovatie, datagedrevenheid en duurzaamheid.

Nationale beurzen

De nationale beurzen, jarenlang het zorgenkindje bij Jaarbeurs, lieten betere resultaten zien in 2019 door het optimaliseren van het eigen portfolio en het doorontwikkelen van concepten en merken.

De vijfdaagse Kampeer & Caravan Jaarbeurs  – eigendom van branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI) – trok beduidend meer bezoekers (48.000, +33 procent ten opzichte van 2018) en exposanten toonden zich tevreden met een 8,5 als waarderingscijfer. Voor deze editie was in samenspraak met de belangrijkste exposanten en KCI de indeling van de hallen gewijzigd en werden conceptwijzigingen doorgevoerd, wat op de beursvloer heeft geleid tot een meer open inrichting, nieuwe onderdelen en veel meer interactiviteit.

Ook de Bouwbeurs werd succesvol getransformeerd door veel meer met klanten in gesprek te zijn. Het tweejaarlijkse evenement trok in 2019 ruim 75.000 bezoekers. De omzet groeide met 17 procent ten opzichte van 2017. De conceptvernieuwingen zorgden voor betere resultaten. De komende jaren ligt onze focus op het doorvoeren van deze lijn in onze andere titels.

Verwachting 2020

Dat de crisis negatieve gevolgen zal hebben voor de resultaten van 2020 ziet Jaarbeurs als een vanzelfsprekendheid. De Corona-crisis zal naar verwachting ook in 2021 nog enig effect hebben.

“Juist nu ervaren we allemaal het gemis van de kracht en de vreugde van ontmoetingen. Dat geeft ons vertrouwen voor de lange termijn. Daarnaast verwacht ik dat de inzet van technologie en digitale middelen ons juist nieuwe kansen biedt”, aldus Albert Arp, CEO Jaarbeurs Holding.

Winst opeten

In het Financieel Dagblad spreekt Arp zijn vertrouwen uit over de weerbaarheid van Jaarbeurs tijdens deze coronacrisis: ‘In het slechtste geval zullen we de winst van 2019 moeten opeten. De kas is bovendien goed gevuld. Aan het einde van boekjaar 2019 had Jaarbeurs 97,5 miljoen euro aan liquide middelen beschikbaar.’