Naar de beurs: wel of niet? | Expovisie

Naar de beurs: wel of niet?

De redenen om deel te nemen aan een beurs zijn divers. Ze hebben te maken met het werven van klanten voor uw product, met het verstevigen van uw naamsbekendheid of simpelweg met concurrentieoverwegingen: zijn uw concurrenten aanwezig, dan mag uw bedrijf niet ontbreken. Naast voordelen zijn er ook nadelen. Weeg deze vooraf nadrukkelijk mee in uw beslissing.

De redenen om deel te nemen aan een beurs zijn divers. Ze hebben te maken met het werven van klanten voor uw product, met het verstevigen van uw naamsbekendheid of simpelweg met concurrentieoverwegingen: zijn uw concurrenten aanwezig, dan mag uw bedrijf niet ontbreken. Naast voordelen zijn er ook nadelen. Weeg deze vooraf nadrukkelijk mee in uw beslissing.

Past een beurs bij u? 
Beursdeelname staat niet op zichzelf. Het moet passen in uw marketing- of p.r. beleid. Gebruik uw marketingplan als toetssteen voor uw afwegingen. Formuleer vooraf het doel dat u met beursdeelname wilt realiseren en integreer het in het geheel van marketing of communicatie-acties. 

Redenen voor beursdeelname: 
+  U ontmoet er nieuwe klanten die geïnteresseerd zijn in uw product; 
+ U verstevigt de contacten met bestaande relaties; 
+ U kunt in een persoonlijk gesprek behoeften en verwachtingen checken; 
+ U versterkt uw naamsbekendheid en bedrijfsimago; 
+ U kunt er nieuwe of vernieuwde producten demonstreren 
+ U boort nieuwe markten aan voor uw product; 
+ U kunt uw product testen voor de officiële lancering;
+ U kunt marktonderzoek (laten) doen bij een specifieke doelgroep.

Redenen om het niet te doen:
– Contacten op de beurs zijn vluchtig en eenmalig: kunt u geen gedegen follow-up garanderen, dan boekt u geen resultaat; 
– Beursdeelname is relatief duur (in vergelijking met een mailing of advertentie); – 
– Beursdeelname kost veel energie en veerkracht van standbemanning én thuisblijvers (tijdens de beurs draait uw bedrijf op volle toeren door); 
– Beursvermoeidheid: ervaring leert dat de helft van de bezoekers hoogstens drie à vier uur op de beurs blijft omdat ze genoeg hebben van de overweldigende hoeveelheid informatie. 

(Bron: zipp.nl)