Meer Nederlanders op de Vinexpo | Expovisie

Meer Nederlanders op de Vinexpo

De 2009-editie van de Vinexpo heeft 46.621 bezoekers getrokken, een kleine daling (7,5%) ten opzichte van de voorgaande editie, maar meer dan voorafgaand op gerekend was gezien het huidige economische klimaat. Vooral het bezoek uit Frankrijk liep terug (-9,8%), terwijl het internationale bezoek stabiel bleef. De internationale bezoekers vormen nu 34% van het totaal aantal bezoekers. Het aantal Nederlandse inkopers dat de Vinexpo bezocht, steeg met 5,4%.De 2009-editie van de Vinexpo heeft 46.621 bezoekers getrokken, een kleine daling (7,5%) ten opzichte van de voorgaande editie, maar meer dan voorafgaand op gerekend was gezien het huidige economische klimaat. Vooral het bezoek uit Frankrijk liep terug (-9,8%), terwijl het internationale bezoek stabiel bleef. De internationale bezoekers vormen nu 34% van het totaal aantal bezoekers. Het aantal Nederlandse inkopers dat de Vinexpo bezocht, steeg met 5,4%.

 

De Vinexpo werd ondanks de moeilijke economische tijden gekenmerkt door een positieve en dynamische sfeer. Vooraf werd rekening gehouden met een duidelijke terugval van het bezoek maar niets bleek minder waar: bezoekers en exposanten grepen de gelegenheid aan om de strijd aan te gaan met de crisis.

 

Het aantal Nederlanders dat de Vinexpo bezocht is gestegen met 5,4%, een opvallende ontwikkeling na de stagnerende cijfers van de laatste jaren. Het Verenigd Koninkrijk blijft na Frankrijk het grootste aantal bezoekers leveren (1.322, +1,5%). Opvallende ontwikkelingen waren onder meer te noteren uit de landen China/Hong Kong (1.189 bezoekers, + 63,3%), Noorwegen (+24,3%), Brazilië (+37,3%), Thaïland (+92,3%) en Japan (+3,2%). De bezoekersaantallen uit Noord Amerika (1.660 bezoekers) bleven stabiel, en de grote Europese landen kenden een globaal positief, maar wisselend beeld: België + 4,5%, Zwitserland +5,8%, Zweden +4%, Duitsland -7,5%. Tenslotte kenden landen als Zuid-Korea (-51,5%), Taiwan (-33,8%) en Rusland (-35,5%) een duidelijke terugval.

 

De kwaliteit van het bezoek was groter dan ooit. Nagenoeg alle grote internationale wijninkopers gaven acte présence, hetgeen ook tot uitdrukking kwam in het recordaantal inschrijvingen voor de Club Vinexpo (1.652 topinkopers, +8,5% ten opzichte van de vorige editie van de Vinexpo).

 

Het aantal (internationale) journalisten dat de Vinexpo dit jaar bezocht bedroeg 1.367, tegen 1.346 in 2007. Zij vertegenwoordigden 54 landen.

 

Het beursonderdeel Marketers by Vinexpo, bestaande uit 46 exposanten uit 11 landen, werd dit jaar bezocht door 12.597 bezoekers (9.208 in 2007).

 

De verschillende conferenties werden bezocht door meer dan 10.000 bezoekers. Ook de ruim 70 proeverijen werden druk bezocht.

 

De voorzitter van de Vinexpo, Xavier de Eizaguirre, verklaarde na afloop van de beurs: ‘’Wij kunnen niet anders dan verheugd zijn de kwaliteit en het commercieel succes van deze 15e editie van de Vinexpo, na vele maanden van onzekerheid op de internationale markten.”

 

De komende (16e) editie van de Vinexpo vindt weer plaats in juni 2011. Daarvoor vindt nog de Vinexpo Asia-Pacific plaats, van 25 t/m 27 mei 2010.

 

Voor meer (pers)informatie kunt u terecht op de website www.vinexpo.com