Maqsfoof wint Horeca Innovation Award | Expovisie

Maqsfoof wint Horeca Innovation Award

Met het vernieuwende vleesconcept ‘MAQS 100% Puur’ wint MAQSfood de Horecava Innovation Award 2008, de prijs voor de beste innovatie in de horeca-branche. Het bedrijf heeft een bereidingswijze ontwikkeld om rood vlees en kip in de magnetron te verwarmen met een heel mals resultaat. De uitreiking van de prijs vond plaats op 7 januari tijdens de Horecava in Amsterdam. De winnaar is daar, samen met de andere 15 beste inzendingen voor de prijs, te zien tot en met 10 januari 2008.

Met het vernieuwende vleesconcept ‘MAQS 100% Puur’ wint MAQSfood de Horecava Innovation Award 2008, de prijs voor de beste innovatie in de horeca-branche. Het bedrijf heeft een bereidingswijze ontwikkeld om rood vlees en kip in de magnetron te verwarmen met een heel mals resultaat. De uitreiking van de prijs vond plaats op 7 januari tijdens de Horecava in Amsterdam. De winnaar is daar, samen met de andere 15 beste inzendingen voor de prijs, te zien tot en met 10 januari 2008.

MAQSfood levert met het nieuwe vleesconcept een bijzondere prestatie, aldus de jury. Nadat het vlees in een natuurlijke marinade heeft gelegen, wordt het gegrild onder een infraroodgrill. Een shockvriezer koelt het vlees snel terug en de atmosverpakking (gasverpakking) zorgt ervoor dat het tien dagen houdbaar blijft. Bij de optimalisatie van het proces is samengewerkt met TNO en Verstegen Specerijen. Het bereiden van dit vlees is heel eenvoudig en kost nauwelijks tijd. Een Zuid-Amerikaanse entrecote van 190 gram is in een magnetron van 750 watt in 90 seconden verwarmd. Het procédé is toepasbaar op praktisch alle vleessoorten, dus ook rood vlees en dat is uniek.

De jury liet een professionele kok het vlees bereiden en proefde zowel biefstuk als kip. De bevinding: een supermals, smakelijk eindproduct, dat in veel sectoren van de horeca kansen biedt, zoals eetcafés, bedrijfsrestaurants, partycatering en roomservice. In principe kan iedere keukenwerker aan de hand van de eenvoudige handleiding de producten bereiden. Dat is handig in een tijd dat veel bedrijven hopeloos speuren naar goed opgeleide koks. MASQ 100% Puur is ook winnaar in de categorie Food & Beverage.

Categoriewinnaars
In de categorie Interior & Design gaat de award naar de design wijnkoeler van La Fraicheur. Een prachtig en functioneel Nederlands ontwerp voor op tafel waarbij de gast bovendien het etiket blijft zien, zodat deze weet wat hij drinkt. De categorie Equipment kent de GreasePak van Vetafscheiders.nl als winnaar, een apparaat dat zonder stroom en water automatisch zorgt voor het vetvrij maken van afvoerleidingen in professionele keukens. Het voorkomt verstoppingen en stank. Bij Services gaat de hoogste eer naar het draadloze Kelner Oproepsysteem van Eijsink. Dit zorgt voor snellere en betere communicatie tussen bediening en gasten en tussen medewerkers (keuken – bediening) onderling en maakt gebruik van de nieuwste technologie.

Ruim 150 aanmeldingen
De onafhankelijke jury van ondernemers, deskundigen en vakjournalisten beoordeelde voor de achtste editie van de Horecava Innovation Award ruim 150 aanmeldingen. Efficiency, beleving en gezond waren daarbij veelvuldig voorkomende thema’s. Fabrikanten en leveranciers (ook niet-exposanten) konden innovaties aanmelden die na 1 januari 2007 op de Nederlandse markt zijn verschenen. De jurering leidde tot 16 nominaties, vier per categorie. Uit de vier categoriewinnaars koos de jury de algemene winnaar. De organisatie wil met de prijs het innovatieve karakter van de Horecava onderstrepen en tevens fabrikanten en leveranciers stimuleren horeca en catering te blijven voorzien van innovatieve producten.