De Broodfabriek Rijswijk op Expovisie beurslocaties

Mannen van de tijd

Sterk hoor, de presentatie van een groep exposanten rond de bedrijven van Van Ham Tentenverhuur, Gigant Stagebuilders en MTD Expotechniek. Mannen van de tijd, dat was het credo waarmee ze zichzelf op het buitenterrein van Festivak manifesteerden. Een enorm hoge, in het oog springende toren, waarmee Gigant meteen al liet zien waar ze voor staan, gevolgd door een groepspresentatie in de tent rond een door MTD Expotechniek aangelegde vijver met fonteinen, bruggetjes en bloemstukken. Muziek, doorlopende catering en veel sfeer. En een slogan die verwijst naar timemanagement. “Hij ging met de tijd mee en is nooit meer terug gezien.”

Frank van Ham weet het nuchter te vertellen. Wie benauwd leeft, zal ook benauwd sterven””, begint hij. “Als we op een beurs staan, willen we ook aanwezig zijn. Dat kost dan  wat, maar dan heb je ook wat en krijg je ook wat. Maar je kunt ook krachten bundelen en gezamenlijk iets neerzetten. In plaats van zaken in te huren worden die leveranciers dan collega’s. En zolang je niet in elkaars vaarwater zit is dat goed. Zo zijn we op het idee gekomen van deze groepspresentatie.”

 

Hij vertelt van zijn Brabants Perspectief. Een praatgroepje dat spontaan ontstaan is en eens in de maand bij elkaar komt om te brainstormen over het vak. Waar liggen de uitdagingen, wat zijn de trends. “Het werkt. Je leert elkaar goed kennen, schiet elkaar wel eens te hulp en als je dan met een idee als zoo’n collectief komt, zijn er alleen maar ultra korte lijnen. Ja is ja. Doen en daarna zien we wel.”

 

Toen de presentatie vastere vormen aan ging nemen ontstond ook de behoefte aan een projectleider. Dat werd Peggy Cup. Zelf ooit begonnen bij de organisatoren van Festivak en bekend met alle ins en outs van het evenementenvak. Nu met een eigen bureau, Trends & Events Consultancy in Eindhoven. Zo ontstond de rode draad door de presentatie, het begrip tijd. Mannen van de Tijd. En tijd is waar het altijd om draait, zeker achter de schermen van de evenementenwerkelijkheid. Peggy: ”Al doende zie je zo’n evenement in een evenement groeien. Je ziet ook hoe de bouwers van al die bedrijven met elkaar in vier dagen deze opzet realiseren. En dan staat er wel een paviljoen dat, als je het ergens anders in opdracht zou neer moeten zetten, ver over de ton moet gaan kosten. Nog los van de impact die het heeft voor de bezoekers en de relaties van de deelnemers, is de motivatie van de eigen medewerkers enorm. Je ziet ook dat zij trots familie en vrienden laten zien wat ze neergezet hebben”

 

Oke, een prachtige presentatie. Indrukwekkend. Maar hoe is daar in de communicatie mee omgegaan? Peggy: “Alle relaties van alle deelnemers zijn in een pot gestopt en zijn uitgenodigd door Mannen van de Tijd. Want belangrijk was om niet alleen te willen laten zien wat je kunt, maar vooral om wat je met elkaar kunt presteren in een zeer korte tijd. Die Brabantse mentaliteit van snelle beslissingen en korte lijnen en tegelijk voortdurend streven naar het beste. Het schept vertrouwen. Vooral ook omdat er niet sprake is van een standaard product, maar dat er ingespeeld wordt op de mogelijkheden. Iedere evenementenorganisator weet dat het improviserend vermogen in deze branche een van de belangrijkste kwaliteiten moet zijn. Naast logistiek en planning, uiteraard.”

Toch, Van Ham, Gigant, MTD en al die anderen, ze zijn geen “gezworen” “Daar heb je gelijk in” zegt Michael Michiels, de directeur/eigenaar van MTD Expotechniek. Er zijn natuurlijk relaties, die denken dat wij uitsluitend met Van Ham zaken doen of met Van Overbeek Verhuur. Terwijl zij dan liever met een ander zakendoen. Als jhe de tijd hebt om daar over te praten is zo’n misverstand snel uit de wereld. Het is geen gedwongen winkelnering. Belangrijker is het om te laten zien wat je gezamenlijk kunt en wat je eigen specialismen in dat totaal zijn.”

 Het project heeft veel publiciteit opgeleverd. Zijn  ook de doelstellingen gehaald? Peggy Cup: “Misschien is dat ook wel brabants, maar onze eerste doelstelling was om dit project te realiseren. Er is niet zo iets als een stringente meting van wie er binnen is geweest, voor hoe lang en hoeveel offertes er de deur uit gaan. Resultaten zijn  hier nog vooral gevoelsmetingen. En daar zit het wel goed mee. Bezoekers bleven lang, de deelnemers hebben uitgebreid kunnen praten en netwerken en ook het onderling netwerken heeft veel opgeleverd. Maar harde cijfers? Nee. Da’s ook niet echt Brabants”