Lego World: de fascinatie voor plastic steentjes | Expovisie

Lego World: de fascinatie voor plastic steentjes

Fascinerend: Een beurscomplex dat op het eerste oog een complete chaos lijkt. Herinneringen aan de vroegere veemarkten die in de IJsselhallen gehouden werden. Dranghekken vormen kooien waarbinnen tafels en miljoenen blokjes Lego opgestapeld liggen. 60.000 bezoekers in amper  6 dagen tijd. Volwassenen, maar vooral kinderen. En om die laatsten gaat het bij Lego World in de IJsselhallen in Zwolle. Kinderen die een plekje veroveren aan de tafels vol speelgoed en zich op slag niets meer aantrekken van de omgeving, maar gebiologeerd aan het bouwen gaan. De magie van Lego.Fascinerend: Een beurscomplex dat op het eerste oog een complete chaos lijkt. Herinneringen aan de vroegere veemarkten die in de IJsselhallen gehouden werden. Dranghekken vormen kooien waarbinnen tafels en miljoenen blokjes Lego opgestapeld liggen. 60.000 bezoekers in amper  6 dagen tijd. Volwassenen, maar vooral kinderen. En om die laatsten gaat het bij Lego World in de IJsselhallen in Zwolle. Kinderen die een plekje veroveren aan de tafels vol speelgoed en zich op slag niets meer aantrekken van de omgeving, maar gebiologeerd aan het bouwen gaan. De magie van Lego.

 

Het is de zevende editie alweer van de grootste Lego-manifestatie ter wereld. Begonnen als een proef om in de herfstvakantie de hallen te gebruiken. Want het waren in 2000 slechte tijden voor de IJsselhallen, vanwege het wegvallen van de veemarkt. Waarom geen spelevenement rond Lego, gecombineerd met wat muzikale optredens van bij de jeugd zo populaire artiesten. Lego World dus.

Het financiële risico was en is voor de IJsselhallen Halhuur en organisatie worden betaald worden uit de winst van het evenement; zowel kaartverkoop, horeca als parkeren.

 

Er volgde een contract met de kinderzender Jetix en Intertoy kreeg de kans er een grote winkel in te richten. 10 % korting op alle Lego-artikelen. Het is uitgegroeid tot een enorm succes. Geen kaartverkoop aan de entree. Intertoy en Jetix roeren de trom voor de voorverkoop. En zo is er, nog voor er ook maar een bezoeker binnen is, de zekerheid dat er 55.000 bezoekers zullen komen. Plus nog 5.000 kaartjes in de relatiesfeer.

 

Roy Cordes, field- en eventmanager bij Lego Nederland stond zelf aan de wieg van het evenement. Samen met directeur Eric Broekaart van de IJssehallen.Cordes: Het evenement is niet meer weg te denken. Het is herfstvakantie en ook de periode zo ruim voor Sinterklaas en kerst, maakt dat we niet alleen Lego een boost in de belangstelling geven, maar ook de verkopen op het evenement zelf en in de winkels enorm opkrikken.”

 

Het feest is een bron van inspiratie voor de kinderen en het leger van Lego-freaks ook bestaat. Twee Formule 1 bolides op ware grootte, gemaakt uit Lego-steentjes. De meest indrukwekkende bouwwerken met technisch Lego. Wedstrijden in creatief bouwen. De introductie van Lego op internet.. Ruim vierhonderd vrijwilligers zijn in touw en ook daaraan zit weer een extra dimensie. Een goed deel komt van de theaterscholen en de opleidingen voor evenementen. Doen er dus ook weer praktijkervaring op. Een ander deel wordt gevormd door de Lego-freaks, die zich verenigd hebben in de LEGO vereniging de Bouwsteen en die er zelfs hun vakantie voor opnemen.

 

Vraag aan Cordes, waarom het evenement zich, vanwege het succes, niet over alle Libema-locaties uitspreidt?

 

Cordes: “Ik zie al dat je geen idee hebt wat er bij de organisatie allemaal komt kijken. Meteen na afloop in Zwolle beginnen we eigenlijk al aan de volgende editie. Daar zijn we, met alle dagelijkse werkzaamheden die ook doorgaan, het hele jaar en zeker de laatste zes maanden, ongelooflijk druk mee. Nee, laten we het in Zwolle gewoon hartstikke goed doen. Dan komen de mensen zonder problemen echt uit alle delen van het land. Het buitenland? We krijgen alle kopstukken van Lego uit de hele wereld over in Zwolle. Als ze wat willen organiseren, wil ik ze graag adviseren. Maar zelf organiseren, dacht ik niet.”