Leeuwarder kampeerbeurs trekt bezoek uit hele land | Expovisie

Leeuwarder kampeerbeurs trekt bezoek uit hele land

Afgelopen dinsdag sloot de Caravana na zes drukke beursdagen om vijf uur haar deuren. Met vijftien procent meer bezoekers dan in 2008, 44.713, kan de beursorganisatie terugkijken op een zeer geslaagde beurs. Opvallend is de verdeling van de herkomst van de bezoekers naar provincie, 56,5% van de bezoekers waren afkomstig uit de drie Noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Een opmerkelijk deel van de bezoekers, 43,5% kwam uit de rest van Nederland, waarbij het percentage bezoekers uit Noord-Holland eruit sprong met 14,4%. Afgelopen dinsdag sloot de Caravana na zes drukke beursdagen om vijf uur haar deuren. Met vijftien procent meer bezoekers dan in 2008, 44.713, kan de beursorganisatie terugkijken op een zeer geslaagde beurs. Opvallend is de verdeling van de herkomst van de bezoekers naar provincie, 56,5% van de bezoekers waren afkomstig uit de drie Noordelijke provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Een opmerkelijk deel van de bezoekers, 43,5% kwam uit de rest van Nederland, waarbij het percentage bezoekers uit Noord-Holland eruit sprong met 14,4%.

Deze cijfers zijn gebaseerd op de online kaartverkoop van het WTC Expo. De beursorganisatie signaleert een duidelijke trend. De beurs die de afgelopen jaren toch grotendeels regionale bezoekers trok komt meer in trek bij inwoners uit de rest van Nederland. De beursorganisatie denkt dat de verklaring hiervoor is dat het WTC Expo goed te bereiken is voor een groot publiek en een steeds grotere landelijke bekendheid geniet. Door de gunstige openingstijden van de beurs hebben de bezoekers bijna nooit met files te maken en de prijs/kwaliteitsverhouding bij het WTC Expo is in vergelijking met andere beurzen van deze grootte erg gunstig.

Meer verkopen tijdens de Caravana
Niet alleen de bezoekersaantallen zijn gestegen maar ook de verkopen. Hans Louwers, manager van BOVAG Caravan & Camperbedrijven signaleerde halverwege de beurs al een stijging van 15% in de verkopen van nieuwe kampeermiddelen. Hij constateert ook een trend dat de consument liever investeert in iets duurzaams als een caravan dan in verre (vlieg)reizen. Uit de deelnemersenquête blijkt dat bij de honderden aanwezige campings uit binnen- en buitenland ook vaker dan in voorgaande jaren gereserveerd is, voorheen gebeurde dit meer na de beurs. Hiermee wordt bevestigd dat de kampeerconsument zich niets aantrekt van de recessie en het consumentenvertrouwen in de kampeersector groot is.

Hobby”s eruit, Aquanaut”s erin!
Woensdags is het altijd dringen bij de transportdeuren van het WTC EXPO. Terwijl de campers, chalets en caravans het gebouw nog moeten verlaten, staan de eerste boten al weer te wachten om "aan te meren" aan de steigers van Boot Holland. Of het consumentenvertrouwen in de botensector ook zo groot is zal blijken tijdens de beurs, gehouden van 6 t/m 11 februari en traditioneel de opener van het watersportseizoen in Nederland. De beurs is net als de Caravana helemaal volgeboekt en projectmanager Pieter Fokkema ziet de beurs vol vertrouwen tegemoet. "Boot Holland is een beurs waar altijd erg goed verkocht wordt en de exposanten hebben er vertrouwen in. We verwachten dat het elektrisch varen paviljoen dit jaar veel extra bezoekers zal trekken, de belangstelling hiervoor is zelfs voor de beurs al erg groot" aldus Fokkema.

Voor meer informatie:
www.caravana.eu