#ikinstadusikbesta | Expovisie
Han Leenhouts Sales and Pepper

#ikinstadusikbesta

Millenials. Soms hoor je deze term en lijkt het wel een aandoening of zo. Iets wat je hebt en wat je dan een soort profiel geeft waaraan de rest van de wereld , volgens deze groep, aan moet voldoen. Ook een rechtvaardiging voor – in mijn ouderwetse ogen –, vreemd en in hoge mate asociaal gedrag.

Zeer jong

Een ding hebben ze gemeen met elkaar: ze zijn jong…, heel jong. In ieder geval veel jonger dan ik. Mijn kids (17 en 20 jaar) zijn het, geloof ik.
Ze hebben een helder beeld van de wereld, denken ze. Maar of dat zo is?
Dat wereldbeeld is immers gebaseerd op een paar vierkante centimeter waarop je de content van enkele populaire apps ziet. Opgeleukt met een paar filtertjes en wat emoticons (O nee, die zijn weer uit geloof ik ).

DM via Insta

Bellen is uit. Snappen en dm via Insta is in. Spreken ze elkaar, dan is het van ‘hé, je reageerde niet op mijn Insta dm’. Vervolgens pakt de ander een zijn devices en checkt. ‘Hmmm, chips ja; sorry ik was zo druk.’ Meteen weer druk scrollend door alle nieuwe content van gelukkige lot(levens)genoten die weer een deel van hun fantastische leven delen via Instagram en andere #ikinstadusikbesta-kanalen. De ander in vertwijfeling achterlatend en dwingen om ook maar weer eens een #updateswipe te doen.
Het echt sociale aspect moet ik nog ontdekken. En wat ik beschrijf is gemeengoed. De foto’s van vijf kids op de bank, allen met een app-apparaat in de hand, staat bij elke ouder in zijn of haar smartphone (Ja, check maar).

Niet zo van beurzen

Deze millenials willen vermaakt worden. Willen geen baan, maar een belevenis. Hebben vaak een korte aandachtspanne.
Wat moeten de beurzenbranche hiermee? Want over een paar jaar zitten de huidige beursbezoekers in het rusthuis en moeten we onze producten en diensten verkopen aan deze millenials.
Millenials zijn niet zo van beurzen. Ook niet om op te staan, weet ik uit ervaring. Het frequente gebruik van hun telefoon berooft hen niet alleen van concentratie, maar ook van het vermogen om persoonlijk te communiceren. Of van iemand een Like afdwingen door goede argumentatie, in plaats van een aantal sterren/bollen/duimpjes te geven.

Oproep

Dus daarom doe ik een oproep aan de branche om connectie te maken met deze millenials. Events vinden ze namelijk wel leuk en ook studies, hackatons en denktanks. Maar beurzen?
Doe voort, want anders lopen de beurshuizen leeg en Iphone stores vol.