Jeugdig: Oude dame IFA trekt grote getalen jonge bezoekers | Expovisie
Jeugdige bezoekers voor de poorten van IFA Berlin

Jeugdig: Oude dame IFA trekt grote getalen jonge bezoekers

Het terugdraaien van een cassettebandje met een potlood. De keuze voor deze activiteit is geheel in lijn met het DNA van RBB 88.8, het Berlijns Brandenburger internet radiostation dat muziek uit de 80’er en 90’er jaren uitzendt.
Niet iets wat een logische klik heeft met de jeugd van tegenwoordig, zou je denken. Het blijkt echter een zeer populair onderdeel bij tieners die IFA Berlin bezoeken. Zij draaien collectief aan het reuzenpotlood gestoken in het wieltje van een evenzo-reuze cassetteband. Simpel, actief en met een beloning in het vooruitzicht, want als de band weer strak is teruggedraaid in de behuizing krijg je een munt. Die stop je vervolgens in een automaat met verrassingseieren in de hoop een gouden ei te scoren. Die is dan weer goed voor een speaker in RBB 88.8 design.

Een reuzecassettebandje terugdraaien op de stand van RBB 88.8 op IFA Berlin

Felbegeerd muntje

Er zijn ook andere opties om een felbegeerd muntje te scoren. Zo kunnen de bezoekers hun muziekkennis over de 80’er en 90’er jaren testen met een Emoji Game op een reuzentablet. Ander vertier wordt geboden door een fotoautomaat die jouw print voorziet van een jaren tachtig coup. De gemiddelde leeftijd bij deze publiekstrekkers loopt wel iets op.
Echt goud van oud is het in de aanpalende stand van ‘Das Erste’, de televisiezender die net als RBB 88.8 behoort tot de stal van ARD. Op de tribunes zijn het vooral vijftigplussers die de live-opnamen van de televisieprogramma’s aanschouwen.

Een verrassingsei scoren op de stand van RBB 88.8 op IFA Berlin

Radiotijdperk

IFA zelf stamt uit de tijd dat radio de belangrijkste bron van informatie was. De Internationale Funkausstellung Berlin ging van start in 1924 en is daarmee één van de oudste vakbeurzen in Duitsland. In de jaren ‘70 en ‘80 groeide IFA uit tot een internationale beurs van formaat en in de jaren ‘90 en het begin van de het nieuwe millennium werd gelijke tred gehouden met de sterke opkomst van allerhande elektronische media. In 2006 werd IFA van een tweejaarlijks naar een jaarlijks event en in 2008 werd onder de noemer Home Aplliances@IFA het segment huishoudelijke apparatuur met succes toegevoegd aan het beurzengamma.
Vandaag de dag is het een van ’s werelds grootste beurzen op het gebied van consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Dit jaar is de beursvloer weer compleet uitverkocht met 1.814 exposanten die 161.200 vierkante meter huren en er stroomt in zes dagen tijd een recordaantal van 245.000 bezoekers door de poorten; bestaande uit een bonte mengeling van vakbezoekers en consumenten en een royale spreiding over alle leeftijdscategorieën.

Mini-gamescom

In en om het beursgebouw kun je – ook buiten het weekend – constateren dat het de oude dame lukt om een jeugdig publiek te trekken. In een donkere Hal 12 vallen de illuminerende kleuren van Razer en Acer op, die met hun game-hardware de jongeren hun stand in lokken. Bij Razer kun je plaats nemen op een Game of Throne troon gemaakt uit lichtgevende toetsenborden voor een selfie. Deze zetel valt echter in het niet vergeleken met de Predator Thronos die Acer heeft meegenomen. De gemotoriseerde game-cockpit met daarin drie gebogen schermen trekt van verre de aandacht.
Elektronicawinkelketen Expert weet de massa te enthousiasmeren met quizzes, waarna het uitdelen van prijzen en het in het publiek slingeren van tassen met onbekende inhoud kan beginnen. Net als bij Razer en Acer staan er ook computers opgesteld om te gamen.
Het geheel heeft wat weg van een (ini)mini-Gamescom. In lijn met de Keulse gamebeurs is er ook ruimte voor cosplay, in dit geval met de open Berliner Cosplay-Meisterschaft op de zaterdag. Deze vindt plaats op de tweede verdieping van Hal 15 die is ingeruimd voor Young IFA, onderdeel van het speciale Jugend & Schüler Program.
Op Young IFA vind je Das Hauszimmer met een (prijs)ballenbak, Das Spielzimmer voor lasergaming en computerspelen en Die Küche waar je kookdemonstraties kunt volgen. Daarnaast is er aandacht voor beroepsoriëntatie in Das Arbeitszimmer (met kansspel en kleurwedstrijd) en Der IT-Raum (waar vertegenwoordigers van het leger je uitdagen met een interactieve muur). De beats van JAM FM vullen de ruimte en aan het eind van de dag kun je er een gratis ijsje. Ondanks dat alles blijft het hier relatief rustig.

De DIY Space van het #Dabei-festival op IFA Berlin

#Dabei-festival

De echte buzz vind je in de magentaroze hal van het #dabei-festival, een beurspresentatie van (Deutsche) Telekom. Om bezoekers – het telecombedrijf telde er zelf 180.000 – langs de diverse boodschappen te leiden die Telekom wil communiceren, zijn er zeven stations waar men na het lezen van de informatie credits kan laden op een NFC-polsbandje. Bij het laatste station krijgt de drager dan te zien welke give-away of prijs hij of zij heeft gewonnen.
Er is enorm veel te doen in de hal. In de DIY Space kan men zelf een T-shirt illustreren en deze laten bedrukken en op andere moment kan de bezoeker zich bekwamen in handlettering. In de How To Studio kun je een workshop vloggen, podcasten, instagrammen, coding en wat dies meer zij volgen. In een e-sports corner zitten bezoekers in afwachting om de tips en tricks te ontdekken van enkele topgamers. Op een andere plek worden twee bezoekers uitgedaagd om met hun mobiel digitaal een bal achterover in een evenzo virtuele basket te gooien en verderop staat men in de rij om een VR-bril op te mogen zetten.

De How To Studio van het #Dabei-festival op IFA Berlin

Zegeningen van 5G

De hoofdboodschap van al dit digitale geweld zijn de zegeningen die het 5G-netwerk gaan brengen. Onder andere voor seriejunkies en film marathons – non-stop op je mobiel –, zo lees ik in de MagentaTV-arena, waar de stoeltjes worden bevolkt door een op hun mobiel starend publiek.
In de grote arena draaien DJ’s hun sets, worden Telekom-executives geïnterviewd – wat later is terug te vinden op Youtube – en verzorgen diverse artiesten en sporters een gastoptreden.
Het telecombedrijf maakt ook duidelijk maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Zo zijn er inhoudelijke seminars – onder meer over fake nieuws –, en staan de interviews in het teken van het eigen initiatief TeachToday.de, dat zich eveneens richt op verantwoord media-gebruik. Bij een We Care-station kan men kennis maken met de overige inspanningen op het gebied van duurzaamheid, zoals een gesloten kringloop voor smartphones.
Via een lamellenportaal kunnen de bezoekers naar de Sommergarten van Messe Berlin. Zes jaar geleden stond hier slechts een Bloghütte, het bloggers-paviljoen dat één van de vroege pogingen was om de jeugd te betrekken bij de beurs. Nu is het een compleet festivalterrein met foodtrucks, strandstoelen en botsautootjes.

Zoeken naar jouw personage in Samsung Town op IFA Berlin

Kijken naar jezelf

Een andere ‘halvullende’ beursdeelname is die van Samsung. Het electronicabedrijf heeft de bovenverdieping van de CityCube als tijdelijk domein. Hier is minder spektakel, geen kleur – want gekozen is voor een neutraal, fris wit canvas –, maar net als Telekom’s festival vol van interactiviteit.
Hoe passief de grote tribune ook lijkt, de mobieltjes in hun standaard nodigen het publiek uit om een selfie te maken en deze aan te kleden als poppetje. De beloning? Jouw personage wordt ook zichtbaar op het grote scherm als bewoner van Samsung Town. De snelheid van het veranderende beeld dwingt je om te blijven zoeken naar ‘jezelf’.
Op het platform bovenaan de tribune kun je de tijdelijke Samsung-stad bekijken door enkele tablets die een virtuele laag toevoegen aan de stand.
De trap naar beneden biedt nog enkele selfie-mogelijkheden, maar ondanks het enthousiasme van het daar geposteerde standpersoneel is er betrekkelijk weinig animo. Zoals ook elders op de beursvloer blijkt dat een selfie-wand niet automatisch een succes is.

Met een toegevoegde virtuele laag kijk je naar Samsung Town op IFA Berlin

Goede mix

Maar er is voldoende ander ‘vertier’. Zo kan men door een staand ‘boek’ – ter grote van een gemiddelde stand – bladeren en zo het interieur rondom de samsung-apparatuur veranderen. En er is een meer populaire fotostudio ter promotie van QLED 8K, voor een ‘selfie’ met digitale toevoeging naar keuze plus natuurlijk QLED 8K als verplichte ondertitel op de print.
Al met al lijkt Samsung een goede mix gevonden te hebben die zowel voor de vakbezoeker als het publiek – van welke leeftijd dan ook – aantrekkelijk is en aanleiding biedt om met het merk in contact te treden.
Dat geldt ook voor hoedjes die men uitdeelt, waarmee de bezoekers de merknaam verder over de bonte verzameling aan Berlijnse beurshallen verspreiden.