Horecava 2007 | Expovisie

Horecava 2007

De horecabranche lijkt weer in de lift volgens de eerste reacties van exposanten op de afgelopen Horecava. Het bezoekersaantal is tot 40.911 gestegen. Opvallend is ook de toename met 20% van het aantal bedrijven dat deze bezoekers vertegenwoordigen. De groei is vooral te danken aan bezoekers afkomstig van restaurants en bars. De succesvol verlopen Horecava vond plaats van 8 tot en met 11 januari in Amsterdam RAI.De horecabranche lijkt weer in de lift volgens de eerste reacties van exposanten op de afgelopen Horecava. Het bezoekersaantal is tot 40.911 gestegen. Opvallend is ook de toename met 20% van het aantal bedrijven dat deze bezoekers vertegenwoordigen. De groei is vooral te danken aan bezoekers afkomstig van restaurants en bars. De succesvol verlopen Horecava vond plaats van 8 tot en met 11 januari in Amsterdam RAI.

De Horecava kende dit jaar een nog scherpere toegangsregeling. Joke van der Wijngaart, beursmanager Horecava: “Wij streven niet zozeer naar een bezoekersaantal, maar veel meer naar een kwalitatief vakpubliek op de beursvloer. Deze groei betekent dat er ook echt meer professionals naar Horecava 2007 zijn gekomen. Bovendien blijkt uit de registratie dat tweederde van de bezoekers eind- of medebeslisser is.” Het bezoekcijfer van Horecava is officieel geaudit door Ernst & Young. 

Op de Horecava hebben 450 exposanten zich gepresenteerd. De twee nieuwe segmenten LAB (Lifestyle & Bars) en Strandleven hebben veel aandacht getrokken. Deze nieuwe manier van interactief deelnemen, krijgt een uitgebreider vervolg op Horecava 2008.

Horecava Innovation Award voor Jasili

Het vernieuwende theeconcept Bloomingteas van de Amsterdamse thee-importeur Jasili heeft de Horecava Innovation Award 2007 gewonnen. Deze uit China afkomstige thee komt in de theepot tot ‘bloei’. De jonge bladknoppen van de theeboom (witte thee) zijn met een bloem samengebonden en in bolvorm gedroogd. Als de bol in heet water komt, ontvouwt deze zich. De jury omschrijft Bloomingteas als een verrassend product dat inspeelt op de thee- en de belevingstrend. De consumptie van thee in de horeca stijgt de laatste tijd sterk, mede onder invloed van het toenemende aanbod. Daarnaast vraagt de gast om meer beleving: de horeca moet meerwaarde bieden ten opzichte van thuis.

Bloomingteas is gekozen uit 4 categoriewinnaars en won tevens in de categorie Food & Beverage. Bij Interior & Design ging de award naar Shots van NU in Tilburg. Deze clubtafel annex drankenconsole is een opvallend design van de Nederlandse ontwerper

J.P. Meulendijks. De categorie Equipment kende het servies-afrekensysteem Pabis van Pabst en Pabst uit Arnhem als winnaar, een intelligent en kostenbesparend systeem voor betaling van maaltijden en drankjes in bedrijfs-restaurants en kantines. Bij Services ging de hoogste eer naar het Amsterdamse Xs2Jobs, een banenplatform voor hotels & restaurants. Bij dit platform werken concurrerende bedrijven nauw samen om personeel te werven.

Het eerste Nationaal Kampioenschap Horeca

Voor het eerste maal vond het NK Horeca plaats als één nationaal podium voor topwedstrijden in de horeca. Het initiatief van Horeca Branche Instituut, Koksgilde, Gastvrijheidsgilde en Horecava trok overvolle tribunes. Winnaar van de Gouden Koksmuts was Marco Poldervaart van restaurant De Gastronoom uit Harlingen. Ingrid van Eeghem van Restaurant De Karpendonkse Hoeve uit Eindhoven heeft de Gouden Gastvrijheids Award gewonnen.

Horecava 2008

De volgende Horecava vindt plaats van maandag 7 tot en met donderdag 10 januari 2008 in Amsterdam RAI.