Heimtextil geeft pas echt alles bloot in de Trendzone | Expovisie
Heimtextil 2020 Trendzone

Heimtextil geeft pas echt alles bloot in de Trendzone

Heimtextil is zo’n beurs waar de stands veelal (half) gesloten zijn aan de buitenzijde. Je moet als bezoeker het domein van de exposanten nog echt betreden om in contact te komen met de vertegenwoordigers van de exposerende bedrijven. Het is een feitelijk een verzameling van winkels dat hier in Messe Frankfurt is opgetrokken. Voor de vijftigste keer alweer.

Ook is het icoon dat duidelijk maakt dat fotograferen verboden is nog niet in de ban gedaan. Een policy die moeilijk is te handhaven in een tijdperk waarin vrijwel iedereen met een zeer goed fotograferende smartphone rondloopt en posts op social media de identiteit van velen bepaalt.

Het is duidelijk dat deze bedrijven die handdoeken, beddengoed, tapijt, behang en andere decoratiematerialen voor huis, bedrijf en – zeer belangrijk – het hospitality-segment leveren hun nieuwe designs het liefst zo lang mogelijk geheim houden.

Rendabele business

Een op het oog zeer rendabele business gezien de omvang en design- en bouwkwaliteit van de stands. Een achttiental hallen is van 7 tot 10 januari het domein van 2.952 exposanten uit 65 landen. Het gouden jubileum van de beurs mag je toch als teken zien dat beursdeelname voor de exposanten een renderende activiteit is.

Als een soort contrast zijn er de basic kramen op de onderste verdieping van Hal 3. Het geheimhoudingspercentage ligt echter nog hoger. Hier moet een bezoeker niet zijn of haar mobiel tevoorschijn halen.

Het is een terugkerend ritueel aan elke ‘toonbank’: een standmedewerker legt in een continu tempo een vel van ene stapel op een andere, het onderwijl omkerend zodat de bezoeker het design kan zien. Een enkele keer drukt de gast een vinger op een vel dat vervolgens apart wordt gelegd.

Hier zijn de ontwerpers of hun agenten verzameld die hopen dat hun designs worden gekozen door toonaangevende merken en producenten in hun nieuw lijn wanddecoratie of interieurtextiel. Deze exposanten waken ervoor dat niemand met een foto of proefvel van hun ontwerp de hal verlaat.

Vrijelijk te bestuderen

Hoe anders is de sfeer in het achterste deel van hal 3.0. Bij binnenkomst van de hal verwijzen grote pijlen op de vloer je al direct naar deze Trend Space met als thema ‘Where I Belong’.

Hier kun je alle designtrends vrijelijk bestuderen en als je daarbij hulp nodig hebt kun je aanhaken bij een begeleide toer of een audiogids downloaden via de Heimtextiel Navigator App. Fotograferen wordt gestimuleerd.

De Trend Space is georganiseerd door Stijlinstituut Amsterdam, een bureau dat content genereert op het gebied van innovatie, product-design, mode en materialen. Tijdens de openingspersconferentie van Heimtextil meldt de organisatie dat duizend exposanten een bijdrage hebben geleverd aan de tentoonstelling van zo’n 2.000 vierkante meter.

Een gigantische opgeblazen, oplichtende poes werkt als een magneet op de bezoekers. De projectie van een rond, ruw kleurenpalet met daardoorheen zwevend en draaiend een kijkend oog en bewegende mond doet verwonderen. Het ondersteunde audiofragment communiceert het overkoepelende thema.

Heimtextil Future Materials Library
Bezoeker bestuderen aandachtig de kunststof bakken met duurzame materialen. Foto: Heimtextil

Materiaalmanifest

De meeste bezoekers beginnen hun speurtocht bij de Future Materials Library die dwars door de tentoonstelling en onder het platform van de verhoogde trendbar doorloopt. De materialenbibliotheek is onderdeel van het Material Manifesto, waarmee de organisator de duurzaamheidsstrategie voor de Trend Space uitdraagt.

Zo heeft Heimtextil voor de bouw gestreefd naar het gebruik van goederen, apparatuur en diensten van lokale leveranciers. Qua materiaalgebruik is er vooral gekeken naar de ethische oorsprong en (hoge) kwaliteit. Tevens is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande geprefabriceerde componenten die Messe Frankfurt op voorraad heeft en gehuurde meubels en apparatuur. Ook staat Heimtextil zich voor op het verantwoord verzamelen, scheiden en laten recyclen van afvalmaterialen. Onderdeel hiervan is de toepassing van eenvoudig demonteerbare elementen, wat de kans op recyclebaarheid vergroot.

Vijf trends

Aan het eind van hun tocht langs de kunststof bakken met duurzame materialen staan de bezoekers oog-in-oog met een grote visual die hun bezoek aan de trendtentoonstelling richting geeft. Hier worden de vijf trends voor 2020/2021 onderscheiden die door de samenstellers zijn bepaald: Active Urban, Pure Spiritual, Multi-Local, Heritage Lux en Maximum Glam.

Heimtextil Trendzone spiritueel
Volle aandacht voor de royale schotel met een metalen knikker die zijn pakt zoekt door het zand. Foto: Heimtextil

Wie voor een route rechtsom kiest betreedt al gauw nieuwsgierig een soort van opblaastipi. Hier hangen kledingrekken met stoffen en designs die aansluiten bij de (pure) spirituele trend. De royale schotel met een zilveren knikker die zijn rondjes trekt door het zand, is de aandachtstrekker. Deze opstelling is bedoeld om rustig te observeren, eventueel te gebruiken als selfie-achtergrond – wel lastig wat de ruimte is beperkt en het is een liggend object –, maar in ieder geval niet bedoeld om aan te raken. Dat laatste maakt dat dit spirituele object de meest goed bewaakte is. Want wie wil er nu voelen of het daadwerkelijk zand is en hoe het langzaam veranderend motief ontstaat?

Heimtextil Trendzone urban
In de Active Urban area tonen jongens zich zeer behendig met hun skateboard. Foto: Heimtextil

Stedelijk gebied

De volgende halte is het (actief) stedelijke gebied. Hier staan de kledingrekken verspreid over het beton. Door deze meer ruimtelijke opstelling kunnen de bezoekers rustiger de gepresenteerde waar bekijken.

Aan het einde, we zijn alweer bijna bij de poezenkop beland, tonen twee jongens zich in een halfpipe zeer behendig met hun skateboard. De stedelijke bankjes met opgebonden kussens zijn een welkom rustpunt voor de bezoekers.

Wie na de Future Materials Library linksom loopt komt eerst langs de open seminarruimte. Ook hier is met opblaasbare structuren gewerkt. Een opblaaswand achter de spreker en een grote halve opgeblazen mond – de functie van dit vloerdeel bevestigend – boven de toehoorders. Op de momenten dat de trendseminars plaatsvinden, is dit domein vaak goed gevuld.

Heimtextil Trendzone glam
De paaldansshow mag zich verheugen op spontaan toestromend publiek. Foto: Heimtextil

Paaldansshow

Ook de paaldansshow die om de zoveel tijd in de (maximaal) glamoureuze belevingswereld plaatsvinden mag zich verheugen op spontaan toestromend publiek. Tijdens de optreden-loze momenten laten de bezoekers hun blikken én handen glijden over de glimmende, glanzende, fonkelende, schitterende, fluwelen, donzige opgestapelde stoffen.

Sowieso valt op dat de beursbezoekers in de Trend Space (nog) veel meer de handen gebruikt om de materialen te inspecteren, vermoedelijk zich niet bespied voelend door een verkoper. En anders heeft men wel een mobiel in de hand om een design naar voorkeur vast te leggen.

Heimtextil Trendzone totem
De totems met hun ongewone mix van cultureel erfgoed dagen de aanschouwer uit. Foto: Heimtextil

De volgend halte zijn de totems opgebouwd uit materialen en patronen die verwijzen naar de (rijke) historie van een grote variatie aan culturen. Hier zie je de bezoekers halsreikend zoeken naar herkenning van de herkomst. Deze ongewone mix van cultureel erfgoed afkomstig uit alle werelddelen daagt de aanschouwer uit.

Je kunt je ook voor een camera posteren om jouw beeld later op een door beeldschermen gevormde totem terug te zien. Net als de 3D-printers in het naburige Maximum Glam domein is deze activiteit niet continu ‘bemand’, tot teleurstelling van menig bezoeker.

Heimtextil Trendzone multiculti
De Multi-Local belevingswereld heeft haar domein in een opblaasbare iglo. Foto: Heimtextil

Meerlagige identiteiten

Voor de vijfde en laatste trend wordt men weer in/door een opblaasstructuur gelokt, dit keer in de vorm van een iglo. Tentoongesteld zijn stoffen en designs waar (lokale) culturen wereldwijd verspreid de inspiratiebron voor vormen.

Deze laatste twee trends, omgevormd tot een belevingswereld, liggen gevoelsmatig het dichts bij het hoofdthema Where I Belong, dat het ingewikkelde identificatieproces van vandaag de dag adresseert. Identiteiten die worden gevormd door ervaringen die gelijktijdig op verschillende niveaus plaatsvinden: lokaal, nationaal, wereldwijd, zowel online als offline. In feite hebben we allemaal meerlagige identiteiten, stellen de samenstellers. Ook het heen en weer bewegen tussen stad en natuur en tussen spiritualiteit en hedonisme valt daar onder.

Na het ervaren van de vijf werelden kan in de bezoeker ervoor kiezen om een soort van stairways to heaven te nemen naar de trendbar om onder het genot van wat te drinken en/of eten over het centrale thema te contempleren.

Richting poes

Het merendeel loopt echter weer richting poes. Daar kan men eventueel nog een op de heup geprojecteerde trendvideo bekijken of bij de balie de aanschaf van het Heimtextil Trend Book 20/21 á 75 euro overwegen.

Daarna rest de gang richting één van de centrale aders van Messe Frankfurt, waarbij de poes je nog neurotisch naroept ‘Where I Belong’. De bezoekers worden weer opgeslokt door de tijdelijke winkelstraten in het immense beurscomplex op zoek naar nieuwe waar voor hun klanten.