Beurzen

Grootformaat prints

Standcommunicatie: ingebed in beelden

 

Communicatie die snel en doeltreffend moet zijn, is visuele communicatie. Visuele elementen spelen op de stand een cruciale rol in de herkenning door de bezoeker.

Standcommunicatie: ingebed in beelden

 

Communicatie die snel en doeltreffend moet zijn, is visuele communicatie. Visuele elementen spelen op de stand een cruciale rol in de herkenning door de bezoeker.

Visuele elementen vormen een eigen verhaal, dat universeel en direct is. Dankzij nieuwe printtechnieken is zowat álles mogelijk wanneer het om beeldtaal op de stand gaat. Het meeste effect scoort u wanneer u de basisregels respecteert. 

Elke succesvolle beursdeelname begint met gezien worden. Op de beursvloer verdringen tientallen aanbieders elkaar om een beetje aandacht van zoveel mogelijk bezoekers. Krachtige beelden, op vele vierkante meters uitvergroot, helpen altijd om op een snelle en “universele” manier de juiste boodschap bij de bestemmeling te krijgen. Snel, omdat een beeld in een oogwenk een heel verhaal kan vertellen; universeel, omdat beelden alle talen spreken.

 

Ruwe schets

Visuele elementen spelen een steeds belangrijker rol in de look en de sfeer van de stand. In een aantal gevallen zult u uw standbouwer het hele traject laten verzorgen, vanaf de ruwe schets tot de uiteindelijke oplevering van de grafische elementen. Is dat niet het geval, dan zijn er een paar zaken die u als gelegenheids-drukwerkbegeleider in het oog moet houden.

Grootformaat drukwerk vindt u in alle afwerkingniveaus en prijscategorieën. Welke oplossing de meest geschikte is, hangt van de toepassing af. Wordt de visual eenmalig gebruikt of moet hij ook volgend jaar nog bruikbaar zijn? Alleen binnenshuis of ook buiten? Wordt hij blootgesteld aan zonlicht? Moet de drager zelfklevend zijn of niet. Is een exacte kleurweergave en een zeer gedetailleerde kleurschakering van belang of niet?

 

Inkten

Het antwoord op bovenstaande vragen is van belang voor de keuze van de inkt, de drager en de afwerking.

Inkttypes: Voor grootformaat prints worden drie types inkt gebruikt: dye-inkten, pigmentinkten en solventinkten. Dye-inkten bieden de beste kleurweergave, maar zijn niet UV-bestendig en dus eerder geschikt voor korte gebruiksperiodes. Pigmentinkten bevatten UV-werende bestanddelen, waardoor de kleurweergave iets minder is. Ze zijn ook geschikt voor buitengebruik en zijn relatief duurzaam (tot drie jaar). Solventinkten zijn de meest duurzame, kunnen op nagenoeg alle dragers gebruikt worden en zijn weersbestendig. Dit zijn echter wel de minst milieuvriendelijke inkten.

Dragers: Er zijn ongeveer evenveel dragers als er toepassingen en persoonlijke smaken zijn. Grosso modo kun je ze in vier groepen onderverdelen: papier, polyester, vinyl en speciale dragers (canvas, tyvek, textiel, backlight…). Binnen de categorie papier is het aanbod het grootst: van goedkoop “fluitjespapier” tot duur, maar hoogwaardige fotopapier voor haarscherpe afdrukken. Vinyl wordt doorgaans gebruikt voor allerhande zelfklevende toepassingen. Het materiaal is water- en weerbestendig, maar heeft als nadeel dat het zeer veel inkt absorbeert. Dat maakt het minder geschikt voor “fotorealistische” prints. Polyester combineert de duurzaamheid van vinyl met de kleurverzadiging van (goed) papier. Naargelang de toepassing kan de polyesterfilm voorzien worden van een zelfklevende laag. De film op zich heeft een dikte die tussen 100 en 150 micron schommelt.

Afwerking: Alle dragers kunnen voorzien worden van een aangepaste kleeflaag (permanent of semi-permanent, over de hele oppervlakte of enkel de randen). Van doorslaggevend belang voor de duurzaamheid van de print is het aanbrengen van een laminaat. Dat beschermt tegen vocht, krassen en UV-stralen. Ook al wordt een bepaalde drager bestempeld als waterbestendig, dan nog is hij doorgaans niet opgewassen tegen de vaak agressieve stoffen die bij het schoonmaken van de stand gebruikt worden.

 

Basismateriaal

Het hing vroeger wel eens bij wijze van waarschuwing in de ontvangstruimte van drukkerijen: van een slecht origineel kan je geen goede kopie maken. Het is nog steeds een waarheid als een koe. Goed basismateriaal is een absolute voorwaarde om tot een goed resultaat te komen. En toch loopt het vaak bij de aanlevering van het materiaal al mis. Daardoor wordt de vaak al krappe productietijd onnodig gerekt. Bovendien kunnen de kosten aardig oplopen wanneer te elfder ure alsnog iemand ingeschakeld moet worden om deugdelijk basismateriaal aan te maken.

Voor grootformaat prints moeten afbeeldingen en grafische elementen vele malen vergroot worden. Dat betekent dat het origineel haarscherp moet zijn. Prints en foto’s voldoen meestal niet. Gescand materiaal – dat dus elektronisch aangeleverd wordt, moet in de hoogst mogelijke resolutie gescand worden. In de praktijk betekent dat dat een afbeelding al snel een tiental megabytes groot is. Het aantal pixels dat een afbeelding rijk is, wordt immers herverdeeld over een paar vierkante meter oppervlakte. Kan de afbeelding op een gewone diskette, dan is ze zonder enige twijfel ontoereikend qua resolutie.

Bij de zogeheten analoge dragers gaat de voorkeur uit naar grootbeeld diapositieven (ook wel ekta genoemd). Deze hebben een oppervlakte van 6 x 6 cm en worden door professionele fotografen gemaakt, op locatie of in de studio met een technische camera.

 

Uit voorraad leverbaar

Een valabel alternatief voor (studio)fotografie is de aankoop van een zogeheten stock photo via een beeldbank. Deze gespecialiseerde bedrijven beschikken over uitgebreide collecties (vaak rechtenvrije) beelden die in talloze thema’s gegroepeerd zijn. Door de uitgebreidheid van het beeldenbestand is de kans groot dat u voor een aanvaarbare prijs precies dat beeld vindt dat u voor de visual in gedachten had; anderzijds bestaat er een kleine kans dat ook anderen op een bepaald ogenblik dat beeld gebruiken. Dat is met name het geval voor beelden die deel uitmaken van het collectieve geheugen: de foto van de voetafdrukken van de eerste man op de maan kom je haast op elke beurs bij weer een andere firma tegen. Beeldbanken leveren hun materiaal aan op zip, cd-rom of transfereren het beeld elektronisch via ISDN.

Wellicht heeft het prepress-bedrijf waar u gebruikelijk mee werkt enkele cd-rom’s met illustraties op de plank staan. Eventueel zijn ook deze afbeelding geschikt voor grootformaat visuals. Het moet dan wel gaan over gevectoriseerde bestanden, gemaakt op de rek. Hou er alleszins rekening mee dat dit soort cd’s zeer algemene illustraties bevat die bovendien een zeer grote verspreiding kennen: het risico dat u “uw” foto ook bij een ander tegenkomt is dus niet denkbeeldig. De wetmatigheid is nagenoeg universeel: hoe specifieker en hoe exclusiever, hoe duurder…

Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief