Groei synoniem met kinderbeurzen dit seizoen | Expovisie

Groei synoniem met kinderbeurzen dit seizoen

Stoere bomberjacks, cargopants en stevige stappers; kindermodebeurzen Kleine Fabriek en Just Kidz op 13 en 14 januari in Amsterdam toonden voor volgend winterseizoen een stoer en sportief beeld. Weg zijn de roze bloemetjes, kantjes en glitters. Alleen bij een leverancier van verkleedkleding waren nog ‘prinsessenjurken” te zien.

Stoere bomberjacks, cargopants en stevige stappers; kindermodebeurzen Kleine Fabriek en Just Kidz op 13 en 14 januari in Amsterdam toonden voor volgend winterseizoen een stoer en sportief beeld. Weg zijn de roze bloemetjes, kantjes en glitters. Alleen bij een leverancier van verkleedkleding waren nog ‘prinsessenjurken” te zien.

Kleine Fabriek in de Rai heeft de afgelopen seizoenen een gestage groei doorgemaakt. Zo is het aantal deelnemende merken gestegen tot 420 dit seizoen, tegen 380 afgelopen zomer en zo”n 230 in januari vorig jaar. Ook heeft de Nederlandse kindermodebeurs een plaats veroverd op de internationale beursagenda. Dat bevestigt Virginie de Gemini die met het exclusieve Franse merk Troizenfants voor het eerst op de Kleine Fabriek staat. “Bij Galleries Lafayette in Parijs hangt het al geruime tijd en ook in Spanje en Italië loopt het goed. Nu willen wij uitbreiden in Noord Europa en daarom staan we hier.” Ook de Belgische Ilse van den Eede staat met haar kersverse baby- en peuterhoedjesmerk Yuè om die reden op de Kleine Fabriek. Hoewel zij haar aspiraties vooralsnog beperkt tot uitbreiding in Nederland.

Sandra Swart van kindermodemerk Swart (foto) dat -hoe toepasselijk- een volledig zwart gekleurde collectie op de markt brengt, is zeer positief over de Kleine Fabriek. “Veel succes, veel aandacht en veel prospects,” zo vat zij haar deelname samen. Virginie de Gemini is na afloop minder positief: “Nederlandse detaillisten vonden ons merk eigenlijk te duur,” zegt zij. “Dat had ik niet verwacht.”

Aangezien het merkaanbod op de Kleine Fabriek zo fors is toegenomen heeft de organisatie de openingstijden van de beurs verruimd. Ook was dit keer een directe link met de andere kindermodebeurs, Just Kidz die in het WFC plaatsvond; er reden pendelbussen tussen beide beurslocaties op en neer.

Zowel op Just Kidz als op de Kleine Fabriek was het vooral de eerste zondag druk en maandag iets stiller, maar Rutger van Happen die Villa Happ op Just Kidz vertegenwoordigt vindt dat juist prettig. “Wij staan hier om nieuwe klanten te trekken en vandaag (maandag, red.) gaat dat beter omdat er meer tijd is om te praten en het iets minder hectisch is.” De tweede editie van Just Kidz heeft net als de Kleine Fabriek een gezonde groei laten zien van 70 merken afgelopen zomer naar 105 nu. Gaby Witters, die samen met drie vriendinnen het babymerk Snoozle oprichtte, heeft veel potentiële klanten ontmoet op Just Kidz. “Dit is ons tweede seizoen en de eerste keer dat we op een beurs staan met dit nieuwe merk.” Witters is erg blij met alle positieve reacties en tips die zij van bezoekers heeft gekregen én met de om en nabij 20 nieuwe klanten die zij kon noteren.

Bezoekersaantallen van beide beurzen worden later deze week gepubliceerd.