Gebruik geluid met beleid | Expovisie

Gebruik geluid met beleid

Wie kent niet het probleem van teveel lawaai op de beursvloer? Op de ene stand staat een spreker te “schreeuwen” en op de ander draait een dj er lustig op los. Dat kan anders.

Wie kent niet het probleem van teveel lawaai op de beursvloer? Op de ene stand staat een spreker te “schreeuwen” en op de ander draait een dj er lustig op los. Dat kan anders.

Geluid op een beurs wordt vaak onderschat. Iedere AV-leverancier zal dat beamen. Zo ook Bart Stam, geluidsprofessional van Bose, één van de leveranciers van geluidssystemen voor beurzen en evenementen.

’Het is een wereld van verschil als er goed over geluid is nagedacht’, zegt Stam. ‘Jammer genoeg wordt geluid op beurzen vaak nog niet goed toegepast. Terwijl het begrip AV toch met de A van audio begint. Laat muziek weg bij een film en het is niet om aan te zien. Muziek – geluid – is juist de verborgen verleider. Die kracht heeft muziek op een beurs ook. Mits er goed mee wordt omgegaan.’

 

Doelstellingen

Muziek op een stand heeft alles te maken met doelstellingen. Wie wil je aanspreken, wat wil je vertellen en welk beeld van je organisatie wil je overbrengen? Open je een presentatie of diashow met klassieke muziek of met dj Tiësto? Belangrijk is dat het muziek geen associaties geeft met andere bekende merken, bijvoorbeeld omdat het deuntje gebruikt wordt in reclamespotjes. Stap één is dus de juiste muziek zoeken.

@p:Stap twee is de keuze van overbrengen. Stam: ‘Op horecabeurzen staat de volumeknop vaak wagenwijd open. Zo klinkt het in kroeg of discotheek ook. Maar niet de cafébezoeker is de doelgroep, maar de cafébaas of discotheekeigenaar. En die komt om te praten. Dus liever minder volume, maar wel de beste geluidskwaliteit.’

Stap drie is de vraag “Wat moet er overgebracht worden?” Bij een seminar of productdemonstratie is de stem belangrijk. Zet dan een goede spraakmicrofoon in, zoals de zogenaamde Madonna-microfoon, of een headset; een microfoon die van het oor over de wang loopt en dus niet vastgehouden hoeft te worden. Des te helderder het geluid, des te meer aandacht voor de boodschap.’

 

Geen stereo

Op beurzen is het niet nodig de muziek op stereo te zetten. Er zijn teveel mensen op een stand en niemand gaat op de ideale plek staan. Ook in restaurants is achtergrondmuziek vaak mono, wat zorgt voor een gelijke kwaliteit waar je ook zit.

Op beurzen gaat het om het samenspel met de buren. De opstelling van de speakers zegt veel over de richting en het bereik van het geluid. Speakers achter in de stand en gericht op het gangpad, missen hun uitwerking niet. Maar het kan ook andersom: de speakers vanuit de frieslijst naar de achterwand gericht, zodat het geluid voor de buren tot een minimum beperkt blijft en de standbezoekers toch omarmd worden door het geluid.

 

Geluidsoverlast

Volgens Bart Stam is het een goed teken dat steeds meer organisatoren in hun reglementen de geluidsoverlast aanpakken. ‘Hoe meer geluid er is, hoe meer geluid je moet produceren om er overheen te komen. En dat terwijl je op beurzen juist gesprekken moet kunnen voeren. Wie volume wil gebruiken, is ook verantwoordelijk voor het voorkomen van overlast, Zo simpel is het.’

Zijn laatste tip: ‘Voor goed geluid gaat u naar de AV-verhuurder: daar zit de kennis. Maak daar dan ook gebruik van.’

(Uit: Expovisie 575)