“fouten” van standbemanners | Expovisie

“fouten” van standbemanners

Het talent om op een beurs goed te verkopen heeft vrijwel niemand van nature. Met een goede beurstraining komt u een heel eind. Ondertussen kunt u vast proberen “de meest voorkomende fouten van standbemanners” te vermijden…

Het talent om op een beurs goed te verkopen heeft vrijwel niemand van nature. Met een goede beurstraining komt u een heel eind. Ondertussen kunt u vast proberen “de meest voorkomende fouten van standbemanners” te vermijden…
Zwakke openingszinnen Spreek voorbijgangers niet aan met vragen die met “ja” of “nee” beantwoord kunnen worden, zoals “Kan ik u helpen?” Als het antwoord “nee” is, bent u uitgepraat. Probeer dus altijd open vragen te stellen. Bijvoorbeeld: “Waar bent u naar op zoek?”
Te snel uw verkooppraatje opratelen
Er is niets waar beursbezoekers een grotere hekel aan hebben dan aan opdringerige standbemanners. Warm de mensen een paar minuutjes op met andere conversatie, voordat u uw verkoopargumenten op hen afvuurt.
Kwaliteit bepalen
Zorg dat u eerst wat meer over uw prospect te weten komt. In welke producten is hij/zij geïnteresseerd, wanneer heeft hij/zij deze producten nodig, is hij/zij bekend met de producten van uw bedrijf? Met deze informatie kunt u uw verkoopverhaal op maat aanbieden.
Let op uw lichaamstaal Sta rechtop aan de rand van de stand met uw armen langs uw zij. Zie er alert, doch vriendelijk uit: klaar om klanten te woord te staan.
Te lange productpresentaties Bezoekers kunnen het zich vaak niet permitteren om een uur op uw stand rond te hangen. Ze hebben nog meer te doen. Zorg er daarom voor dat u uw productpresentatie kort houdt en maak eventueel een vervolgafspraak.
Prospects te snel afschrijven Met alleen badges lezen komt u er niet. Praat met standbezoekers om uit te vinden wat ze zoeken. Badges vertellen nooit het hele verhaal. Laat prospects ook niet direct vallen als blijkt dat ze op dit moment niet genoeg budget hebben voor de aankoop van uw product. Hun situatie kan veranderen en u wilt dat ze als eerste aan u denken als dat gebeurt.

(bron: Expovisie oktober 2003)