Expovisie 569: Displays | Expovisie

Expovisie 569: Displays

De stopkracht van de display

 

Pop-up, banner, informatiezuil, presentatiewand. Mobiele presentatiesystemen zijn er in vele soorten en maten. Op de vakbeurs Euroshop 2005 konden bezoekers met eigen ogen zien wat er op dit gebied allemaal te koop is.

De stopkracht van de display

 

Pop-up, banner, informatiezuil, presentatiewand. Mobiele presentatiesystemen zijn er in vele soorten en maten. Op de vakbeurs Euroshop 2005 konden bezoekers met eigen ogen zien wat er op dit gebied allemaal te koop is.

Euroshop staat wereldwijd bekend als de meest complete beurs in haar sector. Bedrijven uit alle hoeken van de wereld stellen er hun producten en diensten voor.

De driejaarlijkse vakbeurs opende haar deuren voor het eerst in 1966. Het bezoekersaantal was toen 28.762. Tegenwoordig trekt Euroshop een slordige 93.000 geïnteresseerden. Tijdens de laatste editie, die van 19 tot en met 23 februari plaatsvond, namen zo’n vijftienhonderd exposanten uit veertig landen deel.

Om bezoekers naar de voor hen meest interessante producten te leiden, werd de beurs ingedeeld in vier categorieën. Op “Euroconcept” was alles te vinden over winkelinrichting, winkeluitrusting, verlichtingstechnologie, koeltechnieken en bouwtechnologieën. “Eurosales” richtte zich op visuele merchandising en sales promotie. “EuroCIS” ging over communicatie, informatie en beveiligingstechnologie. “EuroExpo” tenslotte, toonde bezoekers alles over standbouw, design en special events.

Op dit laatste onderdeel van de beurs waren de laatste snufjes te zien op het gebied van mobiele presentatiesystemen voor beursdeelnames. Vooral aanbieders, ontwerpers en bouwers van deze systemen bezochten de beurs om nieuwe producten te vinden, ideeën op te doen en samenwerkingsverbanden aan te knopen. Dit alles met het doel om hun klanten – standontwerpers, standbouwers en beursdeelnemers – de komende jaren de slimste, handigste, snelste, mooiste en prijsvriendelijkste displayoplossingen te kunnen bieden.

 

 

Uitnodigen

Een van de EuroShop-deelnemers was Laarhoven design uit Leiderdorp, Nederland. ”We zijn op zoek naar nieuwe internationale distributeurs die onze producten willen verkopen in hun land”, vertelt Onno Laarhoven. ”Euroshop is het perfecte medium om deze mensen te vinden. Vooraf hadden we per land een inventarisatie gemaakt van bedrijven die wij graag als onze distributeurs wilden zien. Deze mensen hebben we vervolgens persoonlijk uitgenodigd om onze  producten te komen zien en te horen wat we voor elkaar kunnen betekenen.”

Omdat het de bedoeling was slechts een select deel van de beursbezoekes op de stand te onthalen, koos Laarhoven design voor een gesloten stand. Ook liet Laarhoven design lang niet alle producten zien die het bedrijf produceert en verkoopt. ”We stonden niet op de beurs om orders te schrijven, maar om partners te vinden. Daarom waren de producten bijzaak.’

We hadden alleen onze nieuwste productlijn van eigen fabrikaat mee: portable displays, banners, roll-ups, brochurehouders en vouwwanden. Alles op elkaar afgestemd. Verder lieten we de nieuwe materialen zien waarmee we werken, zoals een nieuw soort printbare stof die we in onze vouwwanden verwerken. Door deze stof zijn de wanden lichter in gewicht en makkelijker op te zetten.”

In Nederland presenteert Laarhoven design haar nieuwe productlijn op de beurs Evenement 2005, die op 23 en 24 maart wordt gehouden in Jaarbeurs Utrecht.

 

 

Nieuwe naam

BeMatrix uit Roeselare, België, was om twee redenen op Euroshop te vinden. Ten eerste toonde BeMatrix de verandering die het bedrijf heeft ondergaan: was BeMatrix eerst een onderdeel van DeltaMatrix, tegenwoordig is het een zelfstandige bvba met een nieuwe naam, een nieuw management en nieuwe vennoten. Het tweede doel van de deelname was om hun dealernetwerk in Europa uit te breiden.

Stefaan Decroos: ‘In Nederland en België hebben we genoeg dealers. Maar in landen als Duitsland, Italië, Frankrijk en Engeland kunnen we nog een aantal verkooppunten gebruiken.’

BeMatrix levert onderdelen, zoals profielen, frames en verbindingen, voor systeemstandbouwers en displaybouwers. Maar lang niet alle producten van BeMatrix waren op Euroshop te zien. ‘We toonden wel nieuwe zaken, maar niet en plein public. Deze producten lagen achterin onze stand en waren alleen bestemd voor echt geïnteresseerden.’

’Ons belangrijkste doel was om onze nieuwe naam te profileren. Daarom hadden we een hele opvallende stand ontworpen, geheel in stijl met onze nieuwe huisstijl, die tegelijk diende als ons visitekaartje: in één oogwenk werd duidelijk wat er met onze profielen allemaal mogelijk is, zoals ronde en organische vormen.’

 

Vijf woorden. Punt uit!

U kent ze wel, die standdisplays die de bezoeker álles vertellen wat er over de firma en haar producten te vertellen valt. Het zijn de displays die je achteloos voorbijloopt en waarvan je je later niet meer kunt herinneren bij welke exposant ze hoorden. Met deze vuistregels vermijd je dat de volgende display roemloos ten onder gaat.

Wees bondig Een display is een stopteken. Hij moet bezoekers nieuwsgierig maken en staande houden. en hou er rekening mee dat je slechts enkele seconden hebt om de aandacht van de bezoeker te krijgen. Beperk de tekst op de display tot maximaal tien woorden. Ga op zoek naar een beeld dat de woorden vervangt.

Wees anders Maak een lijstje van wat uw concurrenten zoal op hun displays zetten. Dit wordt de leidraad voor wat u vooral niét op uw display moet zetten. De stopkracht van de display wordt bepaald door de mate waarin hij afwijkt van alle andere boodschappen die op de bezoeker worden afgevuurd.

Wees inventief  Vertaal uw deelnamedoelstellingen telkens opnieuw in weer andere proposities, tot u een unieke en krachtige propositie overhoudt. Probeer vervolgens de sterkste propositie te vertalen in een pakkende slogan. Doet de slogan u glimlachen? Dan zit u waarschijnlijk goed!

Wees kritisch Heeft u een goede slogan op papier staan? Print hem uit, hang hem op een plek waar veel medewerkers langs komen en observeer hun reacties. Hebben ze hem meteen gezien? Hebben ze andere collega’s op de slogan geattendeerd? Laat de slogan een paar dagen doordringen en analyseer daarna de reacties in de diepte. Zijn ze lauw, gooi de slogan dan weg en begin opnieuw.