EuroShop 2020 trekt 94.000 bezoekers | Expovisie
EuroShop 2020 | FOTO: Messe Düsseldorf, Constanze Tillmann

EuroShop 2020 trekt 94.000 bezoekers

EuroShop 2020 heeft 94.000 bezoekers naar Messe Düsseldorf getrokken, tegenover 109.000 tijdens de vorige editie in 2017. De organisatie wijt de bezoekersdaling aan de onrust omtrent het Coronavirus.
Op de internationale retailvakbeurs presenteerden van zondag 16 tot en met donderdag 20 februari 2.300 exposanten uit 57 hun producten en diensten in 16 beurshallen.

Lof voor loyaliteit

‘We zijn verheugd dat EuroShop wederom met succes het meest relevante platform voor de wereldwijde retailgemeenschap is gebleken als het gaat om trends, inspiratie en netwerken’, stelt Erhard Wienkamp, Managing Director bij Messe Düsseldorf. ‘Onze exposanten verdienen de grootste lof voor hun loyaliteit. Met hun innovatieve kracht hebben ze opnieuw hun grote aantrekkingskracht voor de hele branche bewezen.”
Internationale bezoekers
EuroShop ontving veel internationale bezoekers. 70 procent reisde vanuit het buitenland naar Düsseldorf. Grote delegaties kwamen bijvoorbeeld uit Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland. Vakbezoekers uit in totaal 142 landen woonden EuroShop 2020 bij.
96 procent van de beursbezoekers toonde zich tevreden in het bezoekersonderzoek op de beurs. Evenveel mensen bevestigden de vooraanstaande positie van EuroShop als trendbarometer, netwerkplatform en grootste evenement voor de detailhandel.

E-commerce en digitalisering

Michael Gerling, voorzitter van de EuroShop Advisory Board en CEO van het EHI Retail Institute, denkt dat met name de snelle ontwikkelingen omtrent e-commerce en digitalisering een belangrijke reden zijn voor retailers om de trends te spotten en te ervaren op EuroShop.
‘Het succes van e-commerce is een echte aanmoediging voor retailers: ze hebben begrepen dat ze hun klanten goede, nieuwe redenen moeten geven om hun winkels te betreden’, legt Gerling uit. ‘Deze competitie heeft de retail als geheel naar het volgende kwaliteitsniveau gebracht. Er wordt geïnvesteerd in winkelinrichting om klantreizen te creëren. Verder is de digitalisering van de retail booming. Het stelt retailers in staat hun klanten nog meer diensten aan te bieden. Onder meer door online en offline kanalen te koppelen. En ook door processtromen, logistiek en nog veel meer te vereenvoudigen.’

EuroShop 2023

De volgende EuroShop wordt gehouden in Messe Düsseldorf van 26 februari tot 2 maart 2023.