Beurzen

Effectiviteit fieldmarketing aangetoond

In het algemeen staat de Nederlandse consument (zeer) positief tegenover promotionele activiteiten. Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat in opdracht van DFMA is uitgevoerd. DFMA is de branchevereniging voor fieldmarketing.DFMA had onderzoeksbureau Motivaction de opdracht gegeven gedurende een aantal jaren fundamenteel onderzoek uit te voeren naar de effectiviteit van fieldmarketing. Het betreft meerdere onderzoeken die worden gehouden in het kader van het ambitieuze Plan Promotie Fieldmarketing. Hiermee gaat DFMA fieldmarketing als essentieel onderdeel van de marketingcommunicatiemix definitief op de kaart zetten .

Het tweede onderzoek vond plaats in de periode 2009 – 2010 en richtte zich op het effect van promotionele activiteiten. Het betrof hier activiteiten van diverse fabrikanten in verschillende sectoren (FMCG, New Media en Luxury) die in samenwerking met drie leden van de DFMA werden uitgevoerd.

De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat face-2-face promotionele activiteiten door de Nederlandse consument gewaardeerd worden én dat het een effectieve manier kan zijn om consumenten kennis te laten maken met (nieuwe/vernieuwde) producten.

Algemene conclusies:

1. De promotionele activiteiten kunnen effectief zijn: indien goed uitgevoerd hebben promotionele activiteiten een aantoonbaar positief effect op de aankoopintentie en het merkimago.

2. In het algemeen staat de Nederlandse consument (zeer) positief tegenover promotionele activiteiten.

Promotionele activiteiten en de aankoopintentie:

1. Bij 15% van de onderzochte groep consumenten hebben de promotieacties geleid tot aankoop van het product.

2. Daarnaast overweegt 22% om het product ook in de toekomst aan te zullen gaan schaffen.

Promotionele activiteiten en het merk:

1. 79% van deze consumenten vindt de acties die in het onderzoek werden getest, goed passen bij het merk.

2. Bij bijna de helft (46%) is de mening over het merk juist in positieve zin veranderd.

3. Bij niemand van de ondervraagde consumenten is de mening over het merk in negatieve zin veranderd.

Promotionele activiteiten en de DFMA Code Streetmarketing:

Refererend aan de DFMA Streetmarketing Code kan op basis van dit onderzoek worden geconcludeerd dat 82% van de consumenten de onderzochte promotionele activiteiten als niet storend heeft ervaren. Daarnaast heeft 90% van de consumenten aangegeven dit type acties een goede manier te vinden om producten onder de aandacht te brengen.

De DFMA toont met dit onderzoek aan dat promotionele activiteiten een welkome aanvulling in de marketingtoolbox van de marketeer zijn:

– promotionele activiteiten zijn snel en flexibel in te zetten

– hebben direct een sales effect

– leveren direct een bijdrage aan positieve merkbeleving

Colofon met onderzoeksverantwoording

Het onderzoek betrof circa 2.800 consumenten die aan de promotionele activiteiten hebben deelgenomen.

Voor alle drie de onderzoeken is een effectberekening gemaakt van de promotionele activiteit. Motivaction maakt hiervoor gebruik van het SampleScope-model©. Dit model is specifiek ontwikkeld voor onderzoek naar promotionele activiteiten en maakt het mogelijk om op gevalideerde wijze het bereik en het effect van activiteiten in kaart te brengen. De onderzoeksmethode is erop gericht consumenten die deel hebben genomen aan de promotionele activiteiten een inhoudelijk oordeel te laten uitspreken over de actie zelf, alsook het effect op aankoopintentie en het effect op de merkbeleving te meten.

DFMA, Dutch Field Marketing Association, vertegenwoordigt de top van de Fieldmarketingbureaus in Nederland en streeft naar kwaliteitsverbetering in de branche door kennisoverdracht en -uitwisseling. Daarnaast treedt de DFMA op als gesprekspartner voor de overheid en andere instanties om de belangen van de bedrijfstak en de aangesloten leden, werknemers en opdrachtgevers op een verantwoorde en evenwichtige manier te behartigen.

Fieldmarketing is een uitermate effectieve vorm van dienstverlening met als uitgangspunt het verbeteren van de presentatie, de promotie, de verkrijgbaarheid en de verkoop van producten en diensten. Deze professionele vorm van dienstverlening speelt zich af ‘in het veld’,op straat, op de winkelvloer, tijdens evenementen, op beurzen en congressen, eigenlijk overal waar producten of diensten worden aangeboden. Voorbeelden zijn: Sampling & Promotie, Sales, Merchandising, Demonstraties, Hospitality, Mystery Shopping, Auditing, Etaleren

en Visual Merchandising. Zie ook: www.dfma.nl


Deel dit bericht


Reacties

Er zijn nog geen reacties.


Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.


Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief