Een geslaagd premium (give-away, relatiegeschenk) ... | Expovisie

Een geslaagd premium (give-away, relatiegeschenk) …

Is niet voor iedereen. Maak er geen schot hagel van. Degene die het geschenk krijgt moet toch minstens tot jullie doelgroep behoren. Moet men verdienen. Je mag van de ontvanger minimaal verwachten dat hij of zij eerst een gesprek met jullie aangaat. Een gesprek waarin de standbemanning kan bepalen of het hier inderdaad om een prospect of relatie gaat. Nog beter is het als deze prospect zijn of haar contactgegevens moet achterlaten.

Heeft contactgegevens. Minstens jullie websiteadres of het nummer van customer service. De ontvanger moet altijd – ook na jaren – een link kunnen leggen naar jullie bedrijf als gever.

Heeft stopkracht. Het moeten hebbedingetjes zijn of heel praktisch. Ze moeten jouw doelgroep toelachen, doen afremmen, zodat de standbemanning contact kan leggen.

Wordt overhandigd. Maak er geen grabbelton van, strooi ze niet rond. Het geven/overhandigen is een belangrijke ceremonie; het verstevigt het onderlinge contact en benadrukt (verhoogt) de waarde van de premium.

Past in het beursconcept. De premium, give-away of het relatiegeschenk is één van de communicatiemiddelen die je tot je beschikking hebt bij een beursdeelname. Zend hiermee dus geen afwijkende boodschap uit. Gebruik het als geïntegreerd onderdeel van het beursconcept of gebruik het niet.

Gaat niet snel stuk. Je doet er alles aan om het geschenk een link te laten leggen naar jouw bedrijf, product of dienst. Zorg dat het een positieve link is. Een waardeloze give-away geeft een waardeloze indruk.